Jump to content

Hälsoundersökning

Recommended Posts

Bara nyfiken...

Har hört att hälsoundersökningen inför utlandstjänst nuförtiden är mera grundlig, syn och hörsel kontrolleras mm. När jag senast var ute så var det blodprov för att fastställa blodgrupp samt lite sprutor. Vad ingår nuförtiden? Kontroll av rörelseapparaten? ( armar och ben mm). Någon som har aktuell information...

Tidigare:

Alla under 30 år hade en kortare undersökning unbart gjord av ssk.

Alla över 30 undersöktes även av läkare.

Nu:

Alla undersöks av läkare

hur omfattande undersökning??? är det den här vanliga, hurvadethärdåochhurvanamnetkännerdudejfriskochkry eller e de en mer omfattande undersökning?? själv tycker jag den första varianten duger gott :worthy:

Den är snabb men det känns seriöst.

Kontroll av prostatan medelst läkarhand utan handske på kändes sådär.

Men den bonus delas tydligen ut lite random.

Någon sa att jag skulle ta det som en komplimang men jag är inte helt övertygad... :/

Den är snabb men det känns seriöst.

Kontroll av prostatan medelst läkarhand utan handske på kändes sådär.

Men den bonus delas tydligen ut lite random.

Någon sa att jag skulle ta det som en komplimang men jag är inte helt övertygad... :/

Banne mig om det inte börjar lukta lite kärlek där va?! För utan handske har jag inte varit med om!

Tyvärr verkar den ibland vara subjektiv. Vid inryck till NC01 så vart var 4:e som gick in till den kvinnliga läkaren tvungen att göra om läkarundersökningen/ avstå sin tjänst medan vi som gick in hos den manlige fick en liten prostatakoll, "rör på armarna" samt lyssna på lungorna. Ingen hos honom ratades/fick göra om... Otur?? :happy: Min Stf fick ex höra att "du är ju en krympling" av henne! Ändå släpptes han igenom. Och såvitt jag vet har han fortfarande hälsan, även efter att ha tjänstgjort med mig, gomer pyle mfl....

absolut, förstår bara inte varför man böre göra det inför en mission, kan cancern förvärras genom att man utför en mission?

För att man inte vill skicka sjuka personer utomlands där vi kanske har begränsat med sjukvårdsresurser eller får förlita oss på andra nationers (ofta dyra) hjälp? För att om personen blir sjuk under utbildningen/utlandstjänsten måste man utbilda/skicka ned en ny person och det tar tid, kostar pengar och är en hel del arbete.

/D

Edited by Dexter

Tycker att det verkar märkligt... Behöver kvinnor göra mammografi eller gynekologundersökning innan utlandstjänst? Det har inte kommit några officiella utalanden vad jag vet som stöder prostataundersökning... Däremot har man nyligen gått ut med krav på hörsel eller rättare sagt vilka nedsättningar man accepterar...

Ang: Hörseltest

Vid hemkomst testas bara de som själva vill :D .

Se till att bli testade. Det tar inte många minuter. Om något har hänt och ni skippade det för ni inte vill hänga kvar på sjukan...-strul

Javisst prostata undersökning är minst sagt otrevligt, men å andra sidan så är Prostatacancer ännu värre. Se det som en gratis hälsoundersökning.

"År 2004 fick 9 882 män i Sverige diagnosen prostatacancer. Det svarar mot 237 män räknat på 100 000 män (ålderstandardiserat för år 2000) och därmed ligger Sverige mycket högt i ett internationellt perspektiv. Jämfört med år 2003 är det en ökning med 9 % (2003: 9 035 män). Utvecklingen sedan 1958 framgår av diagrammet nedan." källa www.prostatacancer.nu