twintip Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Tja... Om man råkat få med sig en flarra sprit från danmark när man var under 18 och torskat, hindrar det att man får göra vpl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Blev du stoppad?? Jag antar att det var så... Ung oförståndighet kanske inte är så hemskt allvarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 13, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 13, 2006 Så länge det inte var 12pallar sprit så nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunst Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 vem vet, med tanke på hur få som får göra kan det väga lite, beror dock självklart på vilken befattning. Det finns ju flera som saknar de hårdare säkerhetsklasserna om jag är rätt ute, har för mig att inte alla positioner omfattar säpo/polis bakgrund hos personer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 (edited) Blev du stoppad?? Jag antar att det var så... Ung oförståndighet kanske inte är så hemskt allvarligt. Jag har inte blivit stoppad. Tänkte bara höra om det är fritt fram i fortsättningen Så länge det inte var 12pallar sprit så nej. Nädå. vem vet, med tanke på hur få som får göra kan det väga lite, beror dock självklart på vilken befattning. Det finns ju flera som saknar de hårdare säkerhetsklasserna om jag är rätt ute, har för mig att inte alla positioner omfattar säpo/polis bakgrund hos personer. Vem vet... Tror ni att man kan bli nekad plats på förband med hårdare konkurrans med detta som anledning även om man skulle passa där i övrigt? Ha de. Edited June 13, 2006 by twintip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolpen Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Du lär inte kunna bli jägare, ej heller militärpolis, bevakningssoldat eller högre än Gb. Om jag förstått det rätt så är det endast bilstöld (eller stöld av annat fordon) som inte hindrar en från säkerhetsklassade tjänster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 13, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 13, 2006 eh ? och den källan är ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 Du lär inte kunna bli jägare, ej heller militärpolis, bevakningssoldat eller högre än Gb. Om jag förstått det rätt så är det endast bilstöld (eller stöld av annat fordon) som inte hindrar en från säkerhetsklassade tjänster. Skulle bilstöld vara mer tillåtet än att ta in en liter sprit från danmark?? Det där är inte sant. Det hör man ju? Hur kan du ens skriva något du antagligen (om inte så borde du vara mentalt handikappad) vet inte kan stämma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
epan Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Jag hoppas Stolpen har rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Du kan nog vara lugn. Kontrollerna brukar inte vara speciellt grundliga och man kan komma undan med det mesta. Speciellt om det var ett antal år sedan man gjort det. Du är värnpliktig, inte superofficer med tillgång till KH handlingar vare sig du blir MP, KJ eller Tolk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 Jag hoppas Stolpen har rätt. Då vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 13, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 13, 2006 Nu är spekulationerna i klimax nästan.. jag avböjer nästkommande inlägg i tråden såvida någon inte sitter på förstahandsinfo med tillförlitlig källa. ..inte "hörde av någon en gång.." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
epan Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Jag hoppas Stolpen har rätt. Då vet jag. Hehe Inte så jag menade. Glöm det jag skrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 är det inte bara så att herr tullman tar spriten å så är det inget mer med det.. eller hamnar det i något rigister över huvud taget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 är det inte bara så att herr tullman tar spriten å så är det inget mer med det.. eller hamnar det i något rigister över huvud taget? Det beror på antingen vilket kön man är eller så beror det på om herr tullman har fått till de med frugan senaste tiden. Har bara fastnat en gång, o då verkade han fått till de big time! "okej då, men då får ni lova en sak..." -vadå? "drick upp hela, haha " - hahaha jadå Men om det tvärtom varit skilsmässa eller dylikt så lär han ju skriva in det i ens belastningsregister... Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Jag tror att stolpen skämtade. För övrigt tycker jag inte att smuggelsprit är nån höjdare eftersom det är så varierad kvalite på varje "batch" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 14, 2006 Author Report Share Posted June 14, 2006 Jag tror att stolpen skämtade. För övrigt tycker jag inte att smuggelsprit är nån höjdare eftersom det är så varierad kvalite på varje "batch" Självklart köper man det i affär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolpen Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Man skulle mycket väl kunna tro att jag skämtade, men så är inte fallet. Skulle kanske däremot angett en källa, så jag gör det nu. Det var i samband med att en värnpliktig som blev dömd för vapenbrott blev utslängd från K3 som jag i en artikel läste en intervju med informationsansvarige (minns ej hans förnamn, men efternamnet var Ramhöj tror jag) på K3 som bestämt hävdade att de enda brotten som inte kollas upp är stölder av fordon. (Kan inte komma på vad den juridiska termen för brottet är.) Jag blev lika förvånad som ni nu blivit, eftersom det verkar idiotiskt. Men så verkar det vara, eftersom informationen inte kommer från "nån som känner nån". Kan tyvärr inte heller komma ihåg vilken tidning det var, men jag är ganska säker på att det var Hallandsposten. Hade kollat upp det om jag inte bara haft modem. Tar nämligen flera år för mig att ens komma in i tidningens arkiv. :( Men för den som har tid och ork att kolla upp det är det fritt fram. Sen vet vi ju alla att det som står i tidningarna inte alltid är sant eller korrekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
epan Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Senast jag var utomlands och frågade en man i tullen vad som händer om man är under 20 och blir påkommen med att försöka ta med sig sprit/alkohol hem sa han att jag skulle få böter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolpen Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Hittade artikeln nu. http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=136707 Citat från artikeln: "I samband med mönstringen får Pliktverket ut vissa uppgifter från såväl belastningsregistret som misstankeregistret, särskilt ifall den mönstrande är aktuell för en säkerhetsklassad tjänst. – Men har vederbörande bara varit inblandad i stölder eller tillgrepp av fordon så får vi inget veta. Däremot ifall det handlar om misshandelsfall eller vapenbrott, säger Robert Jansson." Så jag skulle uppskatta att inte längre bli kallad för mentalt handikappad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Jag har fått höra att de gamla reglerna om x liter sprit och x liter öl inte gäller längre! Man ska tydligen få ta in så mycket man vill om man har sakliga skäl till det. T ex vi ska ha världens feting fest eller bröllop etc. Stämmer detta verkligen? själv tycker jag det känns lite för tunt. då kan man alltid ljuga sig igenom? Är det någon som vet? //Siros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 "Ja, jag ska på fest till helgen och kommer behöva närmare fyra ton öl för egen konsumition...." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Nja behöver ju inte vara så heller. man kan ju alltid spara spriten och ta från reservoaren istället för bolaget? men jag vet inte. //Siros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 (edited) Fast nu är det så att vi har 20 årsgräns på alkoholinköp i det här landet, så är du under 20 och har med dig alkohol in så gör du dig skyldig till smugling. Nu kan det ju vara så att du köpt flaskan i ett land där det är lägre åldersgräns och glömt den kvar i ryggsäcken utan en tanke på att föra in den till Sverige. Men då är Tullen i sin fulla rätt att beslagta den. här står det om införselkvoter och sådant Edited June 14, 2006 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Hittade artikeln nu. http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=136707 Citat från artikeln: "I samband med mönstringen får Pliktverket ut vissa uppgifter från såväl belastningsregistret som misstankeregistret, särskilt ifall den mönstrande är aktuell för en säkerhetsklassad tjänst. – Men har vederbörande bara varit inblandad i stölder eller tillgrepp av fordon så får vi inget veta. Däremot ifall det handlar om misshandelsfall eller vapenbrott, säger Robert Jansson." Så jag skulle uppskatta att inte längre bli kallad för mentalt handikappad. Kanke bara lite bristande i insikt och logiskt tänkande. Observera att det dom får veta är misshandelsfall eller vapenbrott. Lägre på skalan, som tillgrepp av fordon elelr inblandning i stölder rapporteras inte, då heller knappast varusmuggling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 12, 2007 Author Report Share Posted June 12, 2007 Kanke bara lite bristande i insikt och logiskt tänkande. Observera att det dom får veta är misshandelsfall eller vapenbrott. Lägre på skalan, som tillgrepp av fordon elelr inblandning i stölder rapporteras inte, då heller knappast varusmuggling. Någon som vågar bekräfta detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex.l Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Vissa har ju brottsregister men gör lumpen ändå, så det är nog rätt lugnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Jag tror inte de säger nej för att du tagit EN enda flaska för mycket. Tänkte fråga en sak som är ungefär samma utan att skapa en helt ny tråd: Om man åkt dit för att ha kört trimmad moped, säger de nej då? Har inte gjrot det men har man vet aldrig vad som händer även om jag ska sälja den snart... Moralkärring och paragrafryttare göre sig icke besvär, jag vet att det är olagligt och ska sälja bla. därför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 En vän till mig blev påkommen med smuggelsprit när vi kom tillbaka till Sverige från Finland. Detta är enligt han vad som hände: Poliserna tog in honom till deras förhörsrum. De snackade lite allmänt skitsnack. De frågade om han skulle göra lumpen och det skulle han, MP/Säk svarade han. De var två "hårda" poliser som stod och samtalade mitt framför han och lekte lite med han. De sa saker i stil med "Ska vi anmäla honom? Han kommer inte få behålla sin tjänst iallafall" och dylika saker, tror även de sa direkt till honom att han kunde förlora sin tjänst. Sen tvingade de honom att hälla ut all sprit som fanns i flaskan och sedan fick de honom att tacka dem. Efter det fick han gå. Han var förbannad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 I den här tråden spekuleras det friskt. Dom enda brott som upptäcks vid den normala registerkontrollen är våldsbrott, vapenbrott, brott mot rikets säkerhet samt grova brott (möjligen även narkotikabrott av ringa och normal grad, kommer inte ihåg hundra). Vad gäller spriten så är det lungt på alla vis om du inte hade enorma mängder med dig. Det är ytterst ovanligt med annan påföljd än att spriten förverkas på plats, vet faktiskt inte ens om det finns någon annan påföljd. Det är ingen skillnad på att bli påträffad i tullen med en pava starkt än om polisen kommer på dig i fyllan med en 75a i fickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts