Jump to content

Svensk Bilprovning

martinator

Recommended Posts

Var och beskiktigade bilen i morse, det gick ungefär som jag trodde med en anmärkning på min något trasiga framruta.... Vad jag dock inte räknat med var beskedet om reg.besiktning. När jag köpte min bil begagnad för 5 år sedan så satt det en stor fin dragkrok på, denna har suttit på sedan bilens begynelse, dvs år 1999 och är standard på modellen. Men, någonstans har bilfirman som sålde bilen första gången klantat sig och inte registreringsbesiktigat med dragkrok. Fine, detta hade jag kunnat köpa, det som jag inte förstår är att det tog Svensk Bilprovning 7 år att komma på detta!! Har ju uppenbarligen beiktigat den varje år hitintills och ALDRIG fått någon komentar. Inte tidigare ägare heller.....

Då kan man tänka att detta är en engångsföretelese, men icke. Min mamma råkade ut för exakt samma sak för ett år sedan. hon köpte en fabriksny Toyota från toyotacenter, med dragkror och allt. efter 4 år upptäckte SBP att bilen inte var inreggad med krok. samma alternativ där, skruva av eller reg.besiktiga.

Någon mer som haft detta problemet?

/martinator

kunde lagt i TPC, men känndes som en markantråd.

edit: svåra ord i överskriften

O vad blir det praktiska problemet? Vad kostar det ex att regga in en dragkrok då?

O ja lustigt att sånt kan rinna igenom. Antingen så är det ju viktigt eller inte. Att det är lätt att missa är ju inte en riktigt godkänd ursäkt. Kan ju för övrigt inte vara en slump att när jag besiktar bilen i den större staden jag bor i så hittar de alltid nått o anmärka på o när man kör 3 mil bort till den lite mindre staden så nöjer de sig med att säga att fixa du detta till nästa gång. Hur kan det egentligen fungera så?

:)

O vad blir det praktiska problemet?

Vad händar om man åker med släp och blir stoppad av sheriffen? Eller ännu värre, det sker en olycka medan man drar någonting och bilen inte är registreringsbesiktigad med krok.

efter 4 år upptäckte SBP att bilen inte var inreggad med krok. samma alternativ där, skruva av eller reg.besiktiga.
Första besiktningen är väl efter tre år och andra efter fem så det är väl inte otroligt att det upptäcktes vid det första tillfället?

Nu har jag inte så stor erfarenhet av nya bilar eller av dragkrok..

Men har för mig att det skall göras prov av "dragkroken" vid besiktning.

Dom som har avtagbar krok ska väl även kunna demontera/montera den?

SÅ det är isåfall klart underkänt av SBP! speciellt som dom har en massa avancerad utrustning som skall hjälpa dom att kolla av rätt saker.

Men det finns säkert någon som är bättre än mig på vad som gäller?

För att få in en krok i reg.beviset krävs att man har en bunke papper och intyg från tillverkaren som garanterar att kroken uppfyller de och de kraven. En krok godkännd i ett EU-land måste även godkännas i de andra länderna. Hur mycket man får belasta kroken ska framgå av tillverkarens papper. Man tar hela bibban och åker till SBP som gör en koll och för in kroken i reg.beviset. Kostar en nätt liten slant. Min krok är i GB godkännd för 3.500 kg på en 50cm kula, och följdaktligen är den även det här. I sverige tror jag inte annars man får ha så stora vikter på en 50-kula.

/martinator

Nu har jag inte så stor erfarenhet av nya bilar eller av dragkrok..

Men har för mig att det skall göras prov av "dragkroken" vid besiktning.

Dom som har avtagbar krok ska väl även kunna demontera/montera den?

SÅ det är isåfall klart underkänt av SBP! speciellt som dom har en massa avancerad utrustning som skall hjälpa dom att kolla av rätt saker.

Men det finns säkert någon som är bättre än mig på vad som gäller?

Dom har aldrig kollat på våran och den har löstagbar krok. På www.bilprovningen.se står att dragkroken måste besiktas inom en månad efter montering. Likaså gäller om man tagit bort kroken. Men behöver alltså inte kollas varje år.

Gå in på vägverket välj <sök uppgifter om annat fordon> i menyn till vänster. Skriv in ert registreringsnummer. kolla under kopplingsanordning 1&2. Står där inget och ni ändå har krok, ja då rekomenderas ett besök hos SBP, efter att ni fixat fram ALLA papper på krokfan. Sedan så ringer ni och skäller på bilhandlaren och skickar en saltad faktura för extra strul och obehag.

Men det är ändå svagt av SBP att på 7 år inte reflektera över en jäkligt stor dragkrok.

Har alltså en defender med både kula och gaffel. Moterat på en platta som är ca 15x25 cm. med andra ord är den STOR.

/martinator

Då jag moterade en krok på min bil i tidigare i våras så har jag lite koll på det fungerar.

Jag skulle ha med moteringsanvisningen för kroken, besiktningmannen kollade så att alla skruvar var ordentligt åtdragna. Efter det var det bara att betala 380 kr, så var allt klart.

Bilskojprovningen!

Jag hade en spricka i min ena strålkastare men det tog säkert fem besiktningar innan de hittade detta. En massa annat jox som jag hade ingen aning om hittade de direkt. Alltid lika kul att köra dit, kändes som ett lotteri.

Mitt ex jobbade som bilmekaniker på en verkstad och hade mycket kontakter med sbp och kunde avslöja en hel del. Hon hade det såpass bra att hon bara behövde köra dit sin bil, parkera den utanför och sedan hämta den en stund senare.

Nu vet jag ju inte om det berodde enbart på yrket eller om det hade med könet att göra också?

Fast jag hade det bra på den tiden. Kunde köra upp bilen på verkstadens lyft och sedan sätta mej med fötterna på bordet och läsa tidningen medan hon skiftade däck etc....

Förra året fick jag en 1:a på en trasig parkeringslamap, men det bananformade styrstaget såg de aldrig...

Det värsta är nästan utblåsprovet på dieslar. Hur många blir inte nervösa över det.

/martinator

Okej.... nu pratade jag med min LR-verkstad och bilen är helbilsgodkännd med originalmoterad krok. Dvs den behöver inte inregistreras separat. Den följer så att säga med vid inregistrering av bilen. Detta är det dock inte alla bilprovningsanläggningar som har detta klart för sig. Dax att börja bråka....

/martinator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...