Jump to content

Inte psykiskt sjuk

Status quo

Recommended Posts

Hagamannen inte psykiskt sjuk

Jaha då var det fastställt att Hagamannen inte var psykiskt sjuk när han utförde sina dåd. Intressant är ju att nu anstormar folk för att påstå motsatsen. Bland annat på nyhetsmorgon TV4.

Det verkar som om dagens samhälle har en uppfattning om att varje individ som begår ett dåd som är vedervärdigt och utöver ett normalt resonemang skall anses som psykiskt sjuk, något som isf skulle frikänna i princip varje mördare och våldtäktsman.

En psykopat brukar ofta beskrivas som en person som saknar empati för sin omgivning, någon som inte visar känslor, skuld eller medlidande. Något som Hagamannen både uppfyller och inte uppfyller, efter som han levde ett normalt liv men samtidigt begick alla dessa brott.

Vad anser ni vara gränsen? Är det motivet som styr? Dvs en person som begår brott för egen vinning snarare än en person som begår brott för att få njutning av att skada andra. I detta fall handlar det om sexuell njutning men det måste finnas ett antal andra där personer med liknande störningar ansetts psykiskt sjuka?

[Hittade ej någon liknande tråd, blågul får väl slå mig på fingrarna annars]

Det är lättare att se ha som psykisk sjuk och avskriva honom som "onormal". Egentligen hör hans betende till normen om man ser på tex krigsdrabbade områden, svårt att accpetera.

Det är en skillnad på att vara psykopat eller asocial beteendestörning som det heter numera och att vara våldtäktsman.

En psykopat känner inget överhuvudtaget och då hade antagligen "hagamannen" mördat sina offer också, en våldtäktsman ofta är en person som vill känna makt, att ha makten över en annan persons fruktan men visst fan är "hagamannen" psykiskt sjuk. men han var inte det vid de speciella tillfällena det måste man ha i åtanke. och det ärdet den rättspsykiatriska undersökningen syftar till. Är man frisk eller sjuk under "akten". Han kommer att dömas till vård det kan jag sätta min hatt på...

En intressant grej e ju det faktum att när han nu kommer att dömas till ett långt fängelsestraff där han ICKE kommer att få vård, då kommer detta ovillkorligen att innebära att hagamannen släpps ut lika farlig som tidigare.......vill vi ha de så????? Tänk oxå på soldatkamrater att våra fängelser är eller börjar bli sveriges största psykvård.... e de så vi vill ha de????

En intressant grej e ju det faktum att när han nu kommer att dömas till ett långt fängelsestraff där han ICKE kommer att få vård, då kommer detta ovillkorligen att innebära att hagamannen släpps ut lika farlig som tidigare.......vill vi ha de så????? Tänk oxå på soldatkamrater att våra fängelser är eller börjar bli sveriges största psykvård.... e de så vi vill ha de????

Vilket stärker mig i min tanke att folk, som i Hagamannens fall behöver hjälp för att bl. a. kunna hantera alkohol eller inte dricka alls eftersom alla våldtäkterna skedde efter att han hade druckit ska få den hjälp de behöver, men ska sättas i fängelse och avtjäna sitt fängelsestraff. Vårdtiden ska inte räknas in i fängelsestraffet.

I detta fall handlar det om sexuell njutning men det måste finnas ett antal andra där personer med liknande störningar ansetts psykiskt sjuka?

Enligt Hagamannen själv kände han ingen sexuell njutning under eller efter våldtäkterna.

Din tanke e de inget fel på dock e de ju nu lite problematiskt att i våra anstalter ge hagamannen ett behandlingsprogramm för alkoholmissbruk då han icke är missbrukare, så tyvärr kommer grabben att vara lika farlig som nu när han släpps ut(tyvärr) är den förste att beklaga att våra anstalter eller psykvåprden med för den delen inte klarar av såna där killar

Din tanke e de inget fel på dock e de ju nu lite problematiskt att i våra anstalter ge hagamannen ett behandlingsprogramm för alkoholmissbruk då han icke är missbrukare, så tyvärr kommer grabben att vara lika farlig som nu när han släpps ut(tyvärr) är den förste att beklaga att våra anstalter eller psykvåprden med för den delen inte klarar av såna där killar

Även om han inte är alkoholist i ordets rätta bemärkelse så kan man ju alltid operera in Antabus på honom eller nåt, blir mindre gott att dricka då och då kanske han lägger av med det.

I detta fall handlar det om sexuell njutning men det måste finnas ett antal andra där personer med liknande störningar ansetts psykiskt sjuka?

Enligt Hagamannen själv kände han ingen sexuell njutning under eller efter våldtäkterna.

Vad jag såg på tv (omg vilken källa, jag har ingen länk, var nog TV4) så hade han sagt att han var ute efter sex, våldet använde han för att få tyst på dom. Jag vet ju inte vad som är sanning i det fallet men jag tror att det är som med alla andra våldtäktsmän, njutning av makten att sätta sig över en annan människa och dessutom själva "samlaget"...

Nu är det ju fastställt att han inte är psykiskt sjuk, iaf inte när han genomförde dåden, alkoholism kan göra den bästa till den värsta och isf ska han ha vård för det men frågan är om det verkligen hjälper, han kanske helt enkelt är en genuint ond person?

Läkarna konstaterade att han hade psykiska störningar (psykiskt sjuk?). Men inte så allvarligt psykiskt sjuk för att inte vara ansvarig för sina handlingar och därför skall han dömas till fängelse.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...