Jump to content

Båtkörkort?

Nestor

Recommended Posts

Lördagen den 10 juni rådde det TJOCK dimma i skärgården utanför Göteborg.

Jag skulle ut och försäka sälja GP till folk som legat över vid en ö.

Men det går inte, på grund av dimman. Sikten var nere på kanske en 150 meter.

Och sedan, på kvällen läser man följnade på nätet.

Båt körde upp på land.

Det får mig att börja fundera op om det trot allt inte är en så dum idé med båtkörkort iallfall...

Jag har under flera år märkt att båtarna blir större, snabbare och starkare. Jag drar då den slutsatsen att folk helt enkelt TROR sig kunna framföra en båt säkert i hastigheter uppemot 30 knop.

Så min fråga är. Behövs det ett obligatoriskt båtkörkort?

Eller räcker det med att göra det nuvarande förarintyget obligatoriskt?

Själv anser jag att det vore bra med någon form av obligatorisk nautisk utbildningn innan man får ov att köra snabbare båtar.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Det jag ser titt som tätt i skärgården är helt klart motiv nog att införa nån form av obligatoriskt förarintyg

att det inte händer fler och allvarligare olyckor är ibland ett rent under

Jag vet inte särskilt mycket om sjöfart eller vilka krav som ställs. Jag tycker heller inte att någon enstaka olycka ska leda till lagändringar.

Men om sätter det i lite perspektiv så krävs det ju någon form av körkort eller förarbevis för de flesta hjulfordon som går mer än 30 km/h och de som tar körkort nu får inte köra snöskoter utan förarbevis. Inom flyget krävs certifikat, det finns certifikat för dykning, fallskärmshoppning mm. De flesta landfordon och luftfarkoster har någon form av registrering.

Med tanke på detta förstår jag inte att båtar kan vara oregistrerade och att vem som helst får framföra dem, vad jag förstår utan utbildning. Att det blivit så borde bero på att det finns så många båtar (och politikerna själva har båt) att det politiskt sett blir svårare att införa krav än för verksamhet med färre aktiva deltagare.

Nej jag tycker inte att man ska behöva ta kustskepparexamen för att få åka roddbåt eller båt med någon liten motor (att jämföra med moped, A-traktor mm). Men något krav på utbildning borde finnas och även fritidsbåtar borde registreras, tycker jag.

Förresten, hur fungerar det med restriktionsområden till sjöss. Det jag tänker på är att fritidsseglare har en förmåga att åka in i risk från försvarets skjutfält och det tar en evig tid för dem att försvinna. I luften är allt sådant utmärkt på kartorna (med aktuella höjder) och man kan ropa upp kontrollen för att höra om området är aktivt eller om det går att passera.

Förresten, hur fungerar det med restriktionsområden till sjöss. Det jag tänker på är att fritidsseglare har en förmåga att åka in i risk från försvarets skjutfält och det tar en evig tid för dem att försvinna. I luften är allt sådant utmärkt på kartorna (med aktuella höjder) och man kan ropa upp kontrollen för att höra om området är aktivt eller om det går att passera.

Skjutområden brukar i regel vara utmärkta på sjökorten.

Men jag skulle gärna se ytdligare märkningar. Brukar vara runna räda streck med en liten granatsymbol på.

Det är inte helt lätt att se dessa när man har fullt upp med själva båtframförandet.

Det är inte helt lätt att se dessa när man har fullt upp med själva båtframförandet.

Borde det inte ingå i färdplaneringen att kolla upp sådant INNAN man åker iväg?

Oftast är man ju runt i samma vatten så det borde väl inte vara någon större överaskning att det finns ett skjutfält i närheten.

Om man är på nytt vatten borde det vara ännu större anledning att kolla upp sånt innan man åker iväg.

De 6 P:na gäller.

The Swede :D

Borde det inte ingå i färdplaneringen att kolla upp sådant INNAN man åker iväg?

Oftast är man ju runt i samma vatten så det borde väl inte vara någon större överaskning att det finns ett skjutfält i närheten.

Om man är på nytt vatten borde det vara ännu större anledning att kolla upp sånt innan man åker iväg.

De 6 P:na gäller.

The Swede :D

Självklart skall man alltid planera färden. Dåligt forumlerat av mig

Belönar mig själv med 20 snabba

(varför finns det ingen böj-sträck-smiley?)

Skjutområden brukar i regel vara utmärkta på sjökorten.

Men jag skulle gärna se ytdligare märkningar. Brukar vara runna räda streck med en liten granatsymbol på.

Som exempel på hur det kan se ut på en flygkarta från området söder om Karlskrona (F17 uppe till vänster):

nytma1maj06843h5985yz.th.gif

De tjocka röda strecken visar alltså gränser till diverse restriktionsområden, som kan vara skjutområden, lågflygningsområden eller annat där man inte vill ha civil trafik. Texten i varje restriktionsområde visar dess namn och aktuella höjder (övre/undre gräns).

På följande bild (över Vättern) syns det lite sämre:

kartlagt0205.gif

Området som täcker i princip hela norra Vättern syns inte så tydligt, men restriktionsområdena för skjutfälten Nytorp (samt FMV försöksplats), Kråk och Hästholmen syns rätt tydligt. Dessutom syns på bilden restriktionsområden vid Skövde, Kristinehamn, Villingsberg, Kvarn, 4.hkpbat övningsområde mm.

Har man så tydliga symboler som det ändå är det omöjligt att skylla på att man inte kunde se dem. Men det är förstås aldrig en ursäkt att man inte kunde läsa kartan.

Finns det någon central (sjöbevakningscentral?) som man kan ropa upp på radion och få reda på vilka områden som används?

Finns det någon central (sjöbevakningscentral?) som man kan ropa upp på radion och få reda på vilka områden som används?

MRCC kanske har koll på vilka områden som används?

Nej jag tycker inte att man ska behöva ta kustskepparexamen för att få åka roddbåt eller båt med någon liten motor (att jämföra med moped, A-traktor mm). Men något krav på utbildning borde finnas och även fritidsbåtar borde registreras, tycker jag.

Det är väl ungefär så som lagstiftningen är tänkt. För att få framföra fartyg över 12x4m måste man ha Kustskepparintyg. Man skulle kunna införa Fritidsskepparintyget som ett minsta intyg för att få framföra båtar på någorlunda öppna vatten där det finns tämligen mycket båttrafik.

förvisso kommer man kanske en bit med nån form av körkort/cert/intyg

men tyvärr kommer man inte ifrån att det alltid finns "praktarslen" som inte inser vad de håller på med

konkret exempel från förra sommaren

båtägare "puttrar" ut från sjömack lagom styrfart, efter ca 100 m så gasar på lite och får väl upp båten i 20+ knop

DÅ lämnar han förarplatsen och börjar fippla med fendrar mm

just den delen av skärgården är oftast nerlusad med kajakpaddlare, och det var nog ren tur att det inte var någon som bestämt sig för att korsa farleden just då

Båtkörkort skulle vara väldigt motiverat.

Att inte kunna läsa ett sjökort eller förstå sjömärken gör att man utan problem kan försätta sig själv och andra i livsfara.

Som ett konkret exempel kan jag nämna att jag för några år sen var ute i Göteborgs skärgård och fiskade. I ett sund fanns ett grund väl utmärkt (nord om grund-märke). Trots detta kommer en motorbåt med utombordare i x antal knop och går söder om märket. Det som då sker är att motorn slår i botten och rycks loss från båten. Lagom kul för dem om inga andra båtar vart i närheten, då hade de haft uppåt en sjömil in till bebyggelse.

Så visst är det motiverat att ha ett båtkörkort, att inte kunna vissa sjömärken är ungefär som att inte förstå innebörden av ett rödljus.

// Aquila, som har förarintyg.

EDIT: Stavning

Som ett konkret exempel kan jag nämna att jag för några år sen var ute i Göteborgs skärgård och fiskade. I ett sund fanns ett grund väl utmärkt (nord om grund-märke). Trots detta kommer en motorbåt med utombordare i x antal knop och går söder om märket. Det som då sker är att motorn slår i botten och rycks loss från båten. Lagom kul för dem om inga andra båtar vart i närheten, då hade de haft uppåt en sjömil in till bebyggelse.

Fler kanske borde göra som folket i Norra Stavsudda; komplettera den vanliga utmärkningen med "sjömärken" som även landkrabbor begriper sig på... :)

img_1524.gif

Jättebra med båtkörkort..

Men...

Hmm får ta på mig pessimist hatten..

Då skoterkortet infördes så såg dom till att inte sänka sina egna intressen..

Så alla som har B-kort före år 2000 har automatiskt skoterkort..

Ungefär lika smart som min mor som har MC-kort för man fick det på köpet för 30år sen eller hur länge sen hon nu tog det?

Resultatet är att vi har massor och åter massor som fortfarande kör omkring som galningar, fulla osv.. Trots ett bra initativ.

Således kommer dom införa båtkörkort och göra en liknande sak, för lära sig av historien verkar dom tyvärr inte kunna :(

Jorå jag är partisk som fasen, tog b-kort efter år 2000 och måste således ta förarbevis för skoter...

Men är man seriös och vill uppnå en effekt så kan man inte undanta runt 90% eller något liknande från att slippa.

Jättebra med båtkörkort..

Men...

Hmm får ta på mig pessimist hatten..

Då skoterkortet infördes så såg dom till att inte sänka sina egna intressen..

Så alla som har B-kort före år 2000 har automatiskt skoterkort..

Ungefär lika smart som min mor som har MC-kort för man fick det på köpet för 30år sen eller hur länge sen hon nu tog det?

Resultatet är att vi har massor och åter massor som fortfarande kör omkring som galningar, fulla osv.. Trots ett bra initativ.

Således kommer dom införa båtkörkort och göra en liknande sak, för lära sig av historien verkar dom tyvärr inte kunna :(

Jorå jag är partisk som fasen, tog b-kort efter år 2000 och måste således ta förarbevis för skoter...

Men är man seriös och vill uppnå en effekt så kan man inte undanta runt 90% eller något liknande från att slippa.

Jag tror inte att det skulle bli som så att ett b-kort automatiskt gav "behörighet" till båtkörande.

Det är helt enklet för mycket som skiljer.

Ta te.x navigationen.

I en bil "navigerar" du efter skyltar och håller dig på vägen. På sjön finns det inga vägar (farlederna räknas inte som "vägar")

Därtill kommer ju ochså att "skylatna, skömärkerna, ser helt annorlunda ut.

Signaler, märken, säkerhetstänkande etc skiljer sig för mycket från bålkörandet för att det i min vrld skall ge behörighet till båt..

I min värld alltså.

Troligtvis inte MRCC som står för Maritime Rescue Coordination Centre utan snarare VTS (Vessel Traffic Service) samt lotsarna inom området.

Dessutom skall passning på VHF kanal 16 ske vid de olika skjutområdena. :banghead:

Troligtvis inte MRCC som står för Maritime Rescue Coordination Centre utan snarare VTS (Vessel Traffic Service) samt lotsarna inom området.

Dessutom skall passning på VHF kanal 16 ske vid de olika skjutområdena. :banghead:

Brukar nog ochså meddelas som "Allmänt Meddelande" över VHF:n om det skajj skjutas i områted skulle jag tro.

Personligen tycker jag vi redan nu har alldeles tillräckligt med hjälm- utbildnings- och certifikatskrav för allt mellan himmel och jord. Problemet är att vi är så dåliga på att följa dem. Krav på förarintyg skulle måhända vara motiverat för större/snabbare båtar i oerhört trafikerade vatten särskilt utmärkta på sjökortet, men jag har svårt att se en levande skärgård om skärgårdsfamiljen inte längre kan skicka 14-åringen till skolan eller att hämta vatten tvärs över det otrafikerade skyddade sundet med lilla aktersnurran.

Jag som tycker om att ha en aktiv fritid med fler intressen än ett börjar se ett oroväckande mönster; Efter "muren föll" kom en period då man även i Sverige började tillåta allt mer som folk "ändå gjorde" eller "ändå ville" utan att man behövde söka allehanda tillstånd från myndigheterna. Som att...

...gå på uteserveringar (nej, det var i princip förbjudet med sådana på 80-talet "för vår egen skull"),

...ta sig en öl på fler än en av de två svindyra restauranger per mellanstor stad som hade lyckats få utskänkningstillstånd, vilket tidigare varit ungefär lika lätt som att få tillstånd att starta ett eget kärnkraftverk,

...ha råd med en öl överhuvudtaget som inte kostade en halv månadslön på nämnda uteservering (när jag gjorde lumpen 1987 kostade en bärs på krogen runt 40-45 spänn. En genomsnittlig lön i Sverige låg på drygt 8000 kr - före skatt),

...gå mot röd gubbe utan bötesstraff,

...köpa mopeder som faktiskt gick att använda som transportmedel och inte leksak - utan olaglig trimning (45 km/h),

...köpa jaktvapen relativt fritt inom den s k "vapengarderoben" (det var , det...),

...smälla upp s k "Friggebodar" på max 10 kvadratmeter utan att behöva söka bygglov (vilket i och för sig kom något tidigare),

...titta på vilken TV-kanal och lyssna på vilken radiokanal jag ville,

...t o m starta en egen radiokanal och spela musik i den om jag ville,

...och mycket, mycket mer jag i skrivande stund har glömt. Det viktiga är inte detaljerna, utan trenden. Det kändes verkligen som vi - oavsett politisk hemvist - var på väg mot ett friare samhälle där människan fick vara sig själv, ta plats, och där mångfald, frihet under ansvar och sunt förnuft skulle börja gälla i högre grad. Tyvärr finns det ju alltid folk som inte kan axla frihet under ansvar, och frihet kostar alltid, men det tyckte jag mig förstå att man var medveten om redan i början av 90-talet.

Sedan några år verkar trenden ha vänt. Vi tycks i Sverige - fortfarande oavsett politisk hemvist, personlig bakgrund eller åsikter i övrigt - drivas av en stark vilja att "rätta till" det tråkiga faktum att vi är mänskliga och gör bort oss rejält ibland. Med mänskligheten följer ju nämligen en hel del fel och brister, och en liten del av mänskligheten kan ställa till med rätt mycket tok om inte de har utegångsförbud och alla i deras omgivning bär hjälm, visir, harnesk, stålhättade skor och syrgasmask.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte vi skall ha något flummigt låt-gå-samhälle där allt är tillåtet. Däremot bör man redan från början kanske diskutera en ideologisk gräns för hur långt man skall driva den "body count" vi ägnar oss åt. "Om bara ett enda människoliv till kan sparas är det värt att alla i Sverige tvingas bära cykelhjälm - inomhus!".

Vad gäller dårskaper såväl till sjöss som på land är det ju faktiskt redan idag så att de flesta dumheter redan är förbjudna. Frågan är varför de ända sker? Frågan är också i vilken mån det hjälper att be alla som inte är ett problem att skärpa till sig - för brottslingarnas skull.

Det är t ex redan idag olagligt att krocka Waxholmsbåten på fyllan med sin 26 fots racerkryssare. Det behövs varken båtkörkort eller 0,2-promillegräns för att konstatera det. Det är olagligt att köra över kajakpaddlare också. Och även om man har aldrig så fullödig båtförarutbildning är det olagligt att köra upp på andra stridsbåtar under övning. Det är dessutom redan idag ett brott mot SäkI.

För liksom försvaret raljant uttryckt tycks skriva om och utöka SäkI "så det inte händer igen" så fort någon brutit mot en regel och orsakat en olycka istället för att beivra brottet och påminna om den regel som redan fanns tycks vi vilja göra lika även i det civila samhället.

Dessutom har de flesta av oss som har gjort lumpen blivit itutade att "frihet är så mycket värd att den är värd stora offer i människoliv". Det märkliga är att friheten i fred aldrig är värt ett enda. Att man inte tycker det om man blir drabbad förstår jag, men samtidigt beslutar vi ju inte om försvaret helt och hållet på grundval av vad t ex mödrar till amerikanska eller ryska soldater som stupat i strid tycker?

Det är möjligt att det "är dags" att införa körkort på sjön. Jag kan ge mig i så fall. Det är ingen stor fråga för mig personligen. Jag har för all del sett de mest horribla saker göras på sjön. Frågan är i vilken mån man kan utbilda bort självmordsbenägenhet - och om det verkligen är värt att tvinga oss som klantar oss ibland, men på det stora hela kan navigera, framföra båten säkert, kan sjövettsregler, alltid har flytväst och har med oss rätt utrustning. Det jag frågar mig är varför jag skall jag lägga ner en enda krona eller en enda minut av min dyrbara fritid på att lära mig något jag redan kan - för att någon annan ibland beter sig som en idiot?

Vad jag undrar är när vi skall ge oss. Någon gång kommer vi att införa så många certifikat- och tillståndskrav för allt det där onödiga "lilla extra" som faktiskt är det som gör livet värt att leva att man redan som artonåring får bestämma sig för vilken hobby man skall ha resten av livet. Man har helt enkelt inte råd att "omskola" sig till en annan hobby om det inte var kul. Och dessutom upprätthålla de årliga certifieringarna, syn-, fys- och etikkraven.

För om man tittar till både skador som inträffar och vad som skulle kunna hända - Hur lång utbildning skall krävas för att t ex ägna sig åt slägg- eller spjutkastning? Stavhopp? Inköp av motorsåg eller yxa för privat bruk? Ett "Stegcertigfikat" för hemmafixare vore oundgängligt för att förhindra fallolyckor. Kanske en rejäl etik- genus och säkerhetsutbildning samt genomgången UGL-kurs borde krävas för att få ett av lämplig myndighet sanktionerat körkort för lagsport, t ex fotboll eller ishockey?

Ni kanske har rätt i "båtkörkort" är fullständigt nödvändigt för vår fortlevnad som civiliserad nation, men jag som är en gammal farbror som kommer ihåg när Sverige var "DDR Light" vill i alla fall väcka debatten;

"Be careful what You wish for - it might come true...!"

jag kan hålla med Unicorn om att det kanske är "onödigt" att införa ytterligare ett certifikat i sverige, bara för att det finns puckon

men alla får väl hålla med om att det är "spännande" att jag kan knalla in i vilken båtaffär som helst och köpa en snabbgående båt i 6m klassen utan att ha grundläggande koll på sjövett

mycket av det som sker på sjön är som sagt redan olagligt

men tyvärr finns det ju knappt några sjöpoliser som kan hålla koll i skärgården

självklart ska inte Kalle 14 år behöva utbildning för att ta lilla båten för att fiska eller köpa glass.

men som liten jämförelse

hur kommer det sig att kalle bedöms vara olämplig att köra moped (oavsett om han faktist behärskar den)

men har inga problem att få ge sig ut i en båt som toppar 35 knop i vilka väderleks/ljus-förhållanden som helst?

Jag vistas ganska mycket i skärgården och jag anser inte att ett båtkörkort behövs.

De funkar rätt bra som det är. idioter kommer alltid att finnas och misstag gör vi alla.

Förarintyget är ganska lätt att skaffa, för mig var det två dagars läsning och sedan skrev jag upp.

Om man nu inför ett båtkörkort så borde det krävas för att framföra båtar som är skyldiga att föra lanternor. Nu har jag tyvärr inte sjötrafiksföreskrifterna hemma, Men jag har för mig att gränsen ligger vid att båten är längre än sju meter och gör mer än sju knop

Jag är väldigt osäker på dom sista siffrorna. Men där anser jag att gränsen bör dras.

Edit:

Glömde lägga till det ack så viktiga slutet:

Det som jag tror ligger bakom många olyckor är kombinationen: Stor ny båt och elektronisk navigeringsutrustning.

Fartygets position förs från GPS till det elektroniska sjökortet som styr båten via en autopilot till önskad destination, oavsett hur dålig sikten än må vara.

Sen är det bara att åka, eller?

Om man nu inför ett båtkörkort så borde det krävas för att framföra båtar som är skyldiga att föra lanternor. Nu har jag tyvärr inte sjötrafiksföreskrifterna hemma, Men jag har för mig att gränsen ligger vid att båten är längre än sju meter och gör mer än sju knop

Föra lanternor måste all båtar göra, dock får båtar under 7m, 7 knop ha ett vitt runtlysande ljus istället för sidolanternor och roddbåtar en ficklampa eller dylikt.

I övrigt håller jag med dig om att det främst behövs för de mer avancerade båtarna. Det är främst de som har för snabb/stor båt i förhållande till sitt kunnande som är farliga.

Den som har köpt sitt fartvidunder kommer nog ändå inte att bry sig om ev böter. Drar dom in körkortet några månader så är ju halva året vinter också.

Personligen så tycker jag att båtfolk är bland dom trevligaste människorna i det här landet. Samtidigt så är det ju lite mer socialt tryck på att man ska bete sig när man är ute med båten än vad det är på land.

Jag ser ingen som helst anledning till båtkörkort då ju den överväldigande majoriteten faktiskt sköter sig.

Dessutom ville politikerna verkligen se till säkerheten så bore män väl klara samma lämplighetstest som fältflygare får genomgå för att se hur riskbenägna dom är.

Sedan så verkar ju puckot i artickeln inte ha fattat att om man nödvändigtvis måste köra 35 knop i dimma (tex ambulansbåt) så har man radar och lokalkännedom i alla fall.

Ryktet sprider sig fort i båtkretsarna där jag bor.

Tydligen var det som så att "kaptenen" fick väldigt brottom hem. Anledning okänd.

Man drgo iväg från Yttre Tystlarna i fullt ös. Sikten i dmman låg då på 100 meter.

Inre Tistlarna, drär han small upp, och vattner däromkring är belammrade med grund, bränningar och annan skit i vattnet.

Iallfall så skall föraren ha gått helt på GPS plottern

I "min" båt så har vi ochså en plotter. Den visar ca 10-20 meter fel.

Det precis vad som anförledde olyckan.

35 knop + dimma+ GPS felet = Rejäl smäll.

Tydligen skall det föremommit mycket fula ord på radion i samband med smällen.

Jag anser iallfall att ALLA som köper en båt som är över 10 meter och kan göra över 30 knop med standardmotor, bör kräva en viss grundkundskap. Basic navigation och sjövett.

TA DET LUGNT.

Att ägaren skall kunna navigation är inte samma sak som ett körkort.

Det jag är orolig för är att tex barnen i en båtfamilj inte ska få styra båten på transportsträckor osv. Med andra ord varje person som framför båten behöver inte ha gått utbildning.

Av samma anledning tycker jag att det inte skall vara lika strängt med alkohol till sjöss inte supande dock men man skall kunna dricka vin till maten exempelvis.

Fartygets position förs från GPS till det elektroniska sjökortet som styr båten via en autopilot till önskad destination, oavsett hur dålig sikten än må vara.

Kommer ni ihåg båtolyckan förra året (tror jag det var, kan ha varit tidigare) där en stor Nimbus kommer i full fart och klipper en mindre båt med en hel familj i?

Kommentaren från ägaren var tydligen "Men.. jag såg inte honom på plottern"

:D

det är med nya tekniken vi kommer få se fler liknande händelser

iaf initialt

"förr" så var det nog betydligt fler som insåg sina begränsningar när det endast fanns sjökort och kompass att förlita sig på

då insåg man att man var tvungen att hålla koll på verkligheten också

Av samma anledning tycker jag att det inte skall vara lika strängt med alkohol till sjöss inte supande dock men man skall kunna dricka vin till maten exempelvis.

Ehhhh...va?! Det där kan vara det dummaste jag hört på länge. Sålänge du ska styra, ratta eller spaka något som kan ha ihjäl dig själv eller andra förblir du nykter. Punkt.

/M

Kommer ni ihåg båtolyckan förra året (tror jag det var, kan ha varit tidigare) där en stor Nimbus kommer i full fart och klipper en mindre båt med en hel familj i?

Kommentaren från ägaren var tydligen "Men.. jag såg inte honom på plottern"

:D

En sån person skall hålla sig så långt bort från vatten som möjligt. Om man inte uppmärksammar båtar, vad hade då hänt om det legat en människa i vattnet?

I "min" båt så har vi ochså en plotter. Den visar ca 10-20 meter fel.

Det känns som om det är därför man blir ordentligt intutad att alltid ha koll på det analoga sjökortet också när man går skepparkurser. Det borde vara sunt förnuft, likadant som att titta på vägmärken och inte bara på sin GPS om man råkar ha en sån i sin bil.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...