Lima Lima Lima Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Hej på er alla. Vill bara delge er lite av de otroliga problem som flyter upp till ytan här nere på FS11... 1. Matsalen bör ljudisoleras eftersom bullernivån strider mot gällande arbetsmiljölagstiftning. 2. Internetdatorerna är inte avskärmade, vilket känns kränkande då jag t ex inte kan lägga in anonyma inlägg på (i detta fall) olika forum. Någon kanske sitter och tjuvtittar på de sidor jag surfar på 3. Telefonhytterna är inte ljudisolerade. Helt förkastligt, det kan vara katastrofalt för den image jag försökt bygga upp om folk ska sitta och överhöra mitt tuttinuttande med ungarna/sambon/motsv hemma. Det känns även konstigt att ljuga om hur häftiga eldstrider jag varit inblandad i eftersom det sitter folk utanför telefonhytten som vet att jag bara är kock/sjukvårdare/repgubbe/motsv och det dessutom inte förekommer så enormt många eldstrider härnere. 4. Speglar på gymet? Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att skicka ner! Kan ju även ha nytta av dem när man vill tillpassa sin fräsiga utrustning, så att man ser riktigt kärv och sträv ut när man ska ut på patrull. Gärna sån där speglar som finns på gymen hemma, där man ser bitigare ut än vad man egentligen är. 5. Smöret i matsalen är på tok för hårt, inte alls som Lätta som jag är van vid hemifrån. Jätteproblematiskt att sitta och hålla i smörpaketen i två minuter så att smöret mjuknar. Fyra paket är åtta minuter till spillo, där jag hade kunnat ligga och dra mig i baracken (som för övrigt håller på att skaka sönder av vältandet inför den kommande asfalteringen) istället. 6. Campen är oasfalterad och vi har inga parkettgolv i barackerna. Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att skicka ner ett gäng arbetslösa som ändå bara går hemma och stämplar och kostar pengar. Åsså ett gäng från parkförvaltningen, så kan vi anlägga en fin park/motsv när Main Tower skall monteras ner. 7. Problem med att ta in fotbolls-VM. Vi har personal (bl a undertecknad) som tjänstgjorde på balkan under VM 1994 och där gick det alldeles utmärkt att se VM. 8. Biograferna saknar etagesystem. Om man har osis och kommer sent till filmen så man får en plats längst bak, så är stolarna längst bak i samma nivå som stolarna längst fram. Ja ni förstår själva att det förtar själva filmupplevelsen på ett väldigt påtagligt sätt. 9.Korta kolvar AK5D. Det finns personal som fått ut korta kolvar, men jag som är lång (195 cm) har minsann inte fått någon lång kolv till min AK5D. Kränkande och i strid med det värdegrundspaket vi fick på livgardet. 10. Vi får sitta och äta med (hör och häpna nu) slekiga plastbestick. Hur kul är det att äta en grillad oxfilét när kniven eller gaffeln bara böjer sig och går sönder? Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att skicka ner ett gäng billiga bestick från IKEA med nästa förnödenhetsflight. Bonuspunkt: Skyddglasögon? Vafan ska vi med det till? Jag VET att det finns sjyssta integralhjälmar som man skulle kunna skicka ner med ett stryktåligt visir som inte bara skyddar ögonen. Det skulle dessutom se jävligt coolt ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Ljungan Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 nu kommer nog blågul snart och viftar med nyckeln..... lägg din kraft i Campmisärtråden istället och skippa ironin , den gör sig sällan rolig via tangentbordet... // Byggaren av det första Maintower.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lima Lima Lima Posted June 12, 2006 Author Report Share Posted June 12, 2006 Kära SFC Ljungan. Skjut inte budbäraren. nu kommer nog blågul snart och viftar med nyckeln..... lägg din kraft i Campmisärtråden istället och skippa ironin , den gör sig sällan rolig via tangentbordet... // Byggaren av det första Maintower.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Don't feed the Troll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Ironin är ännu inte död som humor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Jag tyckte det var kul. Mer sånt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 12, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 12, 2006 Hehe tja.. vad ska jag säga.. utlandsstyrkan lider av tunga I-landsproblem. "Det är hårt i missionen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Snart säger han väl att lön utbetalas också. :P Mera ironi!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Bra början. Välkommen till forumet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunpowderboy Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Det ÄR hårt i missionen... Länge sedan jag drog så på smilbanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Forssman Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 hur är det där enre, for real alltså? iofs beror det självklart på befattning, men e det mycket dötid, eller har man alltid nåt att göra? (dvs. skulle man hinna med att spegla sig om det fanns speglar på gymet?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Haha intressan inlägg,,, men vete fan om det inte är en rättvänd Maslow ändå ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lima Lima Lima Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 Visst är det väldigt olika beroende på vilken typ av befattning man sökt osv. Men samtidigt bör väl de förväntningar man har innan man åker på mission (i synnerhet som nu när det rör sig om att vara med och bygga upp ett PRT från noll) inte vara alltför högt ställda.. Att påstå att vi har dåliga hygienförhållanden är tamejfan att håna de människor vi är här för att hjälpa. Men tyvärr har det på något konstigt sätt blivit modernt att gnälla över de mest banala saker. Man ska tycka att allt är skit, man ska vilja åka hem från dag ett.. Man ska tycka att alla andra sköter sina befattningar på ett pissigt sätt. Hur vanligt är det inte att höra "jag fattar inte varför dom gör på det sättet, och jag skulle minsann ha löst det på ett annat sätt." osv osv i all oändlighet. Jag tänker göra det bästa möjliga av situationen och försöka påminna mig om att denna mission kommer att vara mig ett kärt minne för livet. Vi måste stanna upp ibland och tänka efter hur jävla bra vi har det emellanåt. Med tanke på var vi är så är det inte så konstigt att saker och ting racklar och strular lite emellanåt. Den som inte lever med i verkligheten att Afghanistan kan vara ett farligt ställe att vara på (skyddsglasögon eller ej) borde kanske inte åka hit i dagsläget heller. Deras tid kommer så småningom, när PRT´t är up and running och när saker och ting lugnat sig något (om det nu någonsin kommer att göra det?).. Tills dess finns möjligheten att sitta hemma vid köksbordet och besserwissra om hur en slipsten skall dras. Bedömt är ingen här på ofrivillg basis. Eller? Blicka framåt, jobba efter förutsättningarna och gör det bästa av situationen. Adapt, improvise and overcome Att kunna rabbla ammunitionsdata, ballistikmatematik och veta vad alla vapen i hela världen heter och hur man plockar isär det på fem sekunder, är inte synonymt med att vara en duglig soldat, om nu någon frågar mig. Och det ena utesluter inte det andra... Inte för att jag är så jävla bra själv, men ibland måste man vara som en kackerlacka, bita ihop och inte ifrågasätta allt hela tiden. Som svar på din fråga, det finns alltid saker att göra, men man ska inte förakta wellfarepoängen i att kunna spegla sina muskler (om man nu har sådana) emellanåt. Och, ja det finns tid över till det också i olika utsträckning... hur är det där enre, for real alltså? iofs beror det självklart på befattning, men e det mycket dötid, eller har man alltid nåt att göra? (dvs. skulle man hinna med att spegla sig om det fanns speglar på gymet?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 13, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 13, 2006 Agree, well said. Mottot är att när man börjar snegla på andra och hur dom har det så har man för lite att göra själv. Regeln på balkan var väl ca 2månader, fram till dess funkade det bra, sen började man att få rutin på sina saker och då började klagomålen komma lite smått... "varför får dom och inte vi" ... "fan vad illa vi har det.." "kolla dom fan vad dom har det bra" (taget ur egna erfarenheter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 @ L L L Var du möjligtvis på 8:e på BA03? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lima Lima Lima Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 Jäpps... @ L L L Var du möjligtvis på 8:e på BA03? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Campen är oasfalterad och vi har inga parkettgolv i barackerna. Hahaha.... Om det ändå vore så väl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Buhu! Etableringen var inte planerad på ett realistiskt sätt. Och verkligheten har hunnit i kapp. Det viktiga är att man styr upp saker och ting och att man drar slutsatser till nästa gång. Shit happens! Det är hårt i missionen! Man kan alltid välja att säga upp sig. Det är frivilligt att söka till US! Själklart skall FM ordna drägliga baser till våra förband. Men gnälla hjälper inte! Konstruktiva förslag på lösning linjevägen och via förtroendevalda+lite artiklar i pressen är det enda som hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Håller med Krook, nu var det i och för sig en -01 så man visste nästan vad som väntade. ... 01:a. Jag ber inte om förlåtelse utan om förståelse när jag inte har överseende ang. er infrastrukturella standard. Sverige hade haft trupp i landet sedan JK01. Att man senare väljer att kalla enheten som grupperades i Doboj för DB01 gör inte per automatik att det måste vara värre läge och värre standard. Att man tydligen från svenskt håll trodde att BA skulle stå för underhållet visar än en gång hur dåligt mycket sköts från hemmaplan. Gudskelov vet jag om att krisorganisationen OpE - US fungerar mycket bra numera, annars skulle jag ha svårt med motivationen. FMs krishanteringsförmåga är riktigt bra. Det har jag och en annan forumsmedlem testat, skarpt. /Krook Vet inte vilken tråd jag ska skriva i, men jag väljer den här.Bra skriver Krook. L L L: Jag vet inte vad det är för gnäll på Camp Nobel/Northern Light eller vad den kallas idag, men det här känns som en replik på den tidigare tråden. Att göra sig fånig över skyddsglasögon är bara ... fånigt. Sådant SKA det gnällas över, för inte åker du gärna utan skyddsvästen (uh.. tror jag)? Punkterna du radar upp, är det önskemål från folk, gnäll på att det saknas, eller sitter du och hittar på för att vara lustig? Jag förstår nämligen inte när du blandar seriösa punkter som skyddsutrustning och kolven till din AK (jo jag ser även ditt personliga vapen som seriöst om det är befogat) med jävla trams som hårt smör. Det finns alltid dem som haft det värre. Det lever fortfarande svenska WW2-veteraner, ska vi ta in någon av dem och fråga hur de hade det längs norska gränsen -44 som jämförelse, eller ska vi ta någon som just nu tjänstgör i kosovo? Eller ska vi fråga en annan nations soldater? ELLER, helt enkelt lyssna på våra egna soldater och se vilka saker som är rimliga att kunna förändra. Om du får fel smör på mackan är väl fullständigt egalt, du får säkert flera olika sorter att välja på. Att fordon ideligen kör fast i leran inne på campen för att byggnadsledningen är kass och anläggninskontoret skiter i allt (Nu är jag tillbaks till den andra tråden) och att man inte får ut personlig skyddsutrustning..... DET är att klaga på. Etableringen var inte planerad på ett realistiskt sätt. Och verkligheten har hunnit i kapp. Det viktiga är att man styr upp saker och ting och att man drar slutsatser till nästa gång.Styr man upp saker till nästa gång? Campbygget i MES var inte första svenska campen som byggdes. Är det meningen att folk ska behöva dö innan det blir föränring? Jag tror personligen att ni hade fått bygga hesco bastion det första när ni kom ner i våras om det inte sprängts en bil 800 meter väster om det som då skulle bli en camp i slutet av november förra året... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 jag förstår ingen annan humor än ironi så jag tyckte iaf att första inlägget var roligt. Förstår dock inte varför folk klagar så mycket på andra hela tiden, samma sak i lumpen. de som klagar mest gör alltid minst (av mina egna erfarenheter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Jag vet inte hur mycket av LLL:s inlägg som är hittepå eller ironi och hur mycket som är allvar men om det verkligen ÄR så att man lägger ner tid och ork på att klaga på hur filmsalen är möblerad så ska man nog överväga om man bekymrar sig för fel saker. Bestämmer man sig för att åka på mission och vet hur landet i övrigt ser ut så hade åtminstone inte undertecknad blivit särskilt förvånad över att allt inte finns eller fungerar som hemma. Det är väl liksom det som är själva syftet med att göra tjänst i US? Givetvis ska man försöka göra det så trevligt och behagligt som möjligt för sig under missionen men jag har svårt att förstå om man lägger så mycket energi på att klaga på allting att det tar kraft från uppgiftens lösande. (Dessvärre så måste jag erkänna att jag i egenskap av kompaniförtroendeman på Ba07 tvingats sitta i förbandsnämnden och lyssna på klagomål om att det serverades fel sorts pålägg i matsalen på HQ nattetid...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 14, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 14, 2006 Om L L L inlägg är ironi eller inte tycker jag han säger ganska tydligt i hans 3e inlägg och hur det förhåller sig i hans ögon. (förmodligen en del halvsanningar där i iaf) Skyddsutrustning i all ära, men jag har sett båda av 2 sidor där också. Och vissa grejer hjälper en att "överleva" mer men det finns fortfarande tveksamheter av kanske prylar som mer är där av en bekvämlighet, men många har intalat sig att de riskerar livet om det inte får ut just den prylen kanske. Beror lite på vem som värderar vad. Ofta är det givetvis "användaren" som mest har något att tycka. Jag satt som huvudskyddsombud på kompaniet och fick höra både det ena och andra om klagomål och saker "man var tvungen att ha" annars innebar det "fara för kroppen" osv. Vissa saker/förslag hade tom. en läkare/sjuksköterska intygat att det var dåligt och att det skulle åtgärdas. Hände det något som förändrades ? nej.. Blev någon skadad ? nej... tur eller orimliga klagomål ? ingen aning. Jag hade nog 2 överfulla pärmar med sånna skrivelser från totalt 2 bataljoner. Vad är rimligt egentligen, när är det motiverat att gnälla ? ...är det 'gnäll' överhuvudtaget? vem avgör det ? Jag tycker man ska vara ärlig och tydlig i sina uttalanden om vad som är i behov och inte, för i all denna "måste ha ditt o datt" så skapas det en avtrubbning mot vad som verkligen måste prioriteras och fixas, och det som efterföljd kanske tom. uppmuntrar att fler att "känna efter" ...om saker de "måste" ha men egentligen klarar sig mycket väl utan. För mig är det iaf inte solklar prio, bara för att något heter "skydd-"nånting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lima Lima Lima Posted June 14, 2006 Author Report Share Posted June 14, 2006 Om L L L inlägg är ironi eller inte tycker jag han säger ganska tydligt i hans 3e inlägg och hur det förhåller sig i hans ögon. (förmodligen en del halvsanningar där i iaf)Skyddsutrustning i all ära, men jag har sett båda av 2 sidor där också. Och vissa grejer hjälper en att "överleva" mer men det finns fortfarande tveksamheter av kanske prylar som mer är där av en bekvämlighet, men många har intalat sig att de riskerar livet om det inte får ut just den prylen kanske. Beror lite på vem som värderar vad. Ofta är det givetvis "användaren" som mest har något att tycka. Jag satt som huvudskyddsombud på kompaniet och fick höra både det ena och andra om klagomål och saker "man var tvungen att ha" annars innebar det "fara för kroppen" osv. Vissa saker/förslag hade tom. en läkare/sjuksköterska intygat att det var dåligt och att det skulle åtgärdas. Hände det något som förändrades ? nej.. Blev någon skadad ? nej... tur eller orimliga klagomål ? ingen aning. Jag hade nog 2 överfulla pärmar med sånna skrivelser från totalt 2 bataljoner. Vad är rimligt egentligen, när är det motiverat att gnälla ? ...är det 'gnäll' överhuvudtaget? vem avgör det ? Jag tycker man ska vara ärlig och tydlig i sina uttalanden om vad som är i behov och inte, för i all denna "måste ha ditt o datt" så skapas det en avtrubbning mot vad som verkligen måste prioriteras och fixas, och det som efterföljd kanske tom. uppmuntrar att fler att "känna efter" ...om saker de "måste" ha men egentligen klarar sig mycket väl utan. För mig är det iaf inte solklar prio, bara för att något heter "skydd-"nånting Asså, jag har nyss suttit och skrivit ett lååångt och utförligt svar, men loggades ut så det försvann i rymden någonstans. Under tiden hade det kommit in ytterligare två inlägg som åtminstone belyser en del av de punkter jag tog upp i mitt svar som försvann. Bl a att inflationen av gnäll gör att de viktiga och livsnödvändiga behoven försvinner bland lyxproblem som det ältas om hela tiden. Ny dag, nya möjligheter! Khoda Hafes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Hoppas att du inte menar "Khoda Hafez" för gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lima Lima Lima Posted June 14, 2006 Author Report Share Posted June 14, 2006 Hoppas att du inte menar "Khoda Hafez" för gott! Nope... More to come Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Det ser åtminstone jag fram emot. Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Kort och koncist. Var går gränsen mellan obefogat gnäll och verkliga behov för att kunna lösa uppgiften man är satt att utföra, och vad är dumsnålt att spara småslantar på. Nya hotbilder och ny utrustnig för att skydda sig mot nya hot gör det svårt att plocka fram vad en soldat i utlandsstyrkan har för grundläggande behov vad gäller utrustning (den comfortabla campverksamheten lämnas utanför då allt utöver en hyfsad säker sovplats och primitiva men någelunda hygieniska mat och tvättutrymmen är att beteckna som lyxattiraljer och läggs omedelbart på plussidan). ÄR tex splitterskyddade glasögon ett egentligt behov så ska det tillföras snarast, men om det bara är ännu en grej som kan vara bra att ha utan att behovet fastställts så är det bara ännu en gnällgrej för att fylla ut tiden på div. förtroendetimmar osv. Förövrigt finns det ingen anledning att gnälla över de som gnäller för att de vill ha det bekvämare. Hade människan nöjt sig med att bo i grottor och käka rått kött så hade utvecklingen stannat för sissådär 15000 år sedan, och då hade jag inte kunnat njuta av min pool och AC i både bil och hus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 (edited) och då hade jag inte kunnat njuta av min pool och AC i både bil och hus Har du pool och AC i bilen? Edit: Nu förstår jag. Du har inte råd med egen bil så du är med i en bilpool. /Krook (förlåt) Edited June 14, 2006 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Forssman Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Edit: Nu förstår jag. Du har inte råd med egen bil så du är med i en bilpool. /Krook (förlåt) Verbal K.O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Born svenskafröken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts