Jump to content

TEMPELRIDDARORDEN O.S.M.T.H

Recommended Posts

hallåj kamrater, läste i bataljonsbladet lite reklam för tempelriddarorden och blev ju nyfniken, e de nån av er som vet vad de e för en församling?? verkar ju vettiga men det e de ju mycke som e vid första anblicken och sen visar det sej att de e himla oseriöst. http://www.osmth.se/

nån som vet nått om dom??

De avhåller sig från rusningsmedel... så långt vet jag :/

http://tempelriddareorden.org/

Möjligtvis under deras sammankomster då... för annars så är de jag känner inga nykterister... :P

Nix, de är helnykterrister, min morfar var tempelriddare.

//Nisse

Det ni talar om är ju förstås helt olika organisationer, men det är jag helt övertygade om att ni vet, ni bara driver med de ovetande :P

Däremot är ju existensen av "osmth" intressant med tanke på att Tempelherreorden i skepnaden THO http://www.tempelherreorden.se redan funnits i Sverige sedan 80-talet.

/P

Det ni talar om är ju förstås helt olika organisationer, men det är jag helt övertygade om att ni vet, ni bara driver med de ovetande :P

Däremot är ju existensen av "osmth" intressant med tanke på att Tempelherreorden i skepnaden THO http://www.tempelherreorden.se redan funnits i Sverige sedan 80-talet.

/P

vad e de då för skillnad mellan dom olika ordena??

/P

Du kan väl ta och ställa frågan direkt till dem båda via e-post? Dela gärna med dig av svaren här sedan.

De avhåller sig från rusningsmedel... så långt vet jag :bash:

http://tempelriddareorden.org/

Möjligtvis under deras sammankomster då... för annars så är de jag känner inga nykterister... :P

Nix, de är helnykterrister, min morfar var tempelriddare.

//Nisse

Med all respekt! Jag betvivlar inte att din morfar var tempelriddare och nykterist men om jag sitter i lag med folk som är tempelriddare och de dricker öl, vin och grogg så tror jag inte att de är att anse som helnykterister. :unsure:

Två helt olika ordnar med olika inrikting och urspung om man läser deras hemsidor.

Tempel Riddare Orden har ett ursprung i nykterhetsrörelsen och kommer från USA medan O.S.M.T.H skapades i Frankrike

Det förklarar ju saken åtminstone i nykterhetshänseende... :P

Jag kan rekommendera boken "Tyska orden" av William Urban (Prisma) om man är intresserad av svärdvevande föreningsliv från tidigt 1000-tal och framåt.

Intressant men bitvis ganska trögläst bok.

EDIT: Direktlänk

verkar ju finnas hur mycke som helst i infoväg,men frågan e ju då vad detta osmth står för, verkar va en liten orden nyligen startad i sverige fast med inriktining att medlemmarna ska ha nån militär anknytning tror jag framgick i reklamen, ingen som vet mer om dom??

De där va en bra sida, detta hittade jag

Ordo Supremus Militaris Templi Hierosolymitani (OSMTH)

Commandery of Norway - Tempelherreorden (THO)

1995 bildades ytterligare en avläggare med samma namn som den tidigare, då OSMTH samlades i Salzburg för att omstrukturera och modernisera OSMTH. Ett avgörande beslut var att dra tillbaka erkännandet av greven don Fernando Pereira de Sousa Fontes som Regent på grund av "misskötsel av orden och irreguljärt uppträdande". Stormästare är för närvarande generalmajor Sir Roy Redgrave, f.d. befälhavare över de väpnade brittiska styrkorna i Fjärran Östern. Det amerikanska prioratet av OSMTH, SMOTJ har i maj 2002 erhållit viss observatörsstatus inom FN.

På flera ställen omnämns i OSMTH:s material att orden påbörjat en expansionsprocess i Skandinavien. Orden finns redan i Finland och har nu kompletterats med ett norskt kommenderi etablerat under 2003. Ett svenskt kommenderi kommer att upprättas så snart tillräckligt underlag finns.

OSMTH hävdar inte att man är den ursprungliga Tempelherreorden, utan att man är en kristen ekumenisk organisation. Ordens historieskrivning inleds år 1804, då en en "restaurerad” Tempelherreorden bildades utifrån en Grand Orient-frimurarloge i Paris, Grundläggarna verkar ha varit tre : läkaren Phillipe Ledru, notarien de Courchamp och snickaren de Saintot. En adelsman, Claude-Mathieu Radix de Chevillon blev länken till den påstådde siste hemlige Stormästaren, greven av Cossé-Brissac. Läkaren Bernard-Raymond Fabré-Palaprat, a ledande frimurare, inkluderades bland grundarna. När Chevillon vägrade att tjänstgöra som Stormästare så accepterade Fabré-Palaprat ämbetet.

Orden stöddes av Napoleon och fick år 1853 Napoleon III:s tillstånd att bära insignierna offentligt. Har kan det vara intressant att reflektera över likheterna - och skillnaderna - med hur Kungl. Carl XIII:s orden instiftades.

verkar alltså vara en icke godkänd orden, eller har jag fel som vanligt??

verkar alltså vara en icke godkänd orden, eller har jag fel som vanligt??

Du har helt rätt den här gången. Det är en sk. Illegitim orden.

/Krook

hmmmp rätt den här gången.....brukar jag har fel????? ;)

men dom verkar ju ha en rätt seriös iriknig iallafall, ingen som vet om dom som e med på deras hemsida e medlem i detta eminenta forum??

• 1 year later...

/P

Du kan väl ta och ställa frågan direkt till dem båda via e-post? Dela gärna med dig av svaren här sedan.

Vänner,

Jag hittade denna tråd och fann även att frågan till stor del var obesvarad. Hoppas kunna bringa lite klarhet.

Tempelriddarna OSMTH of the Kingdom of Sweden är idag ett Kommenderi under StorPrioratet i Norge.

OSMTH (Ordo Supremus Militaris Templi Hierossylimitani, eller The Sovereign Military Order of the Temple of Jerusalem) är en global organisation med "Special Consultative Status" i FN. Orden bygger på den historiska Tempelherreorden (bildad 1118) och återskapades 1804 i Frankrike bl.a. med stöd av Napoleon I och senare även Napoleon III.

OSMTH är en Kristen ekumenisk Orden. Vår huvudsakliga verksamhet idag är att göra gott runt om i världen - i stort som i smått. Medlemmar är såväl män som kvinnor och vår verksamhet är helt öppen.

OSMTH skall inte förväxlas med Tempel Riddare Orden (www.tempelriddareorden.se) vilken ställer krav på helnykterhet bland medlemmarna (endast män).

Tempelherreorden (www.tempelherreorden.se) har samma ursprung som OSMTH men olyckligtvis splittrades man i två delar 1995. Mer om detta finns att läsa på www.osmth.se och Ordens internationella hemsida (www.osmth.org).

Besök gärna vår hemsida för att läsa mer. Var och en är även välkommen att ta kontakt med oss för att ställa ytterligare frågor.

Urban Sylvan, KTJ

Hej!

Jag uppmärksammades av en medlem på diskussionen om OSMTH, bakgrunden till att frågan finns på tråden är säkerligen att Tempelherreorden såväl som S:t Lazarusorden av Jerusalem fått generellt bärandetillstånd till svensk uniform i början av 90-talet av HKV Prot. Dess värre gavs tillståndet utan hörande av Kungl. Maj:ts Orden i något som ibland har beskrivits som en kupp. Hittills har man låtit saken bero, men det är fullt klart att hovet inte är positiva till att dessa ordnar har bärandetillstånd. Skälet till det är bland annat att de inte uppfyller de formella krav som ställs för att kunna definieras som en riddarorden,. Jag tycker personligen att det är lite genant att inte Försvarsmakten själv inser misstaget själv och korrigerar. Som jag ser det betyder ex. tempelherrekors på svensk uniform inte att korset blir mer åtråvärt, utan faktiskt att korset är ett sänke för uniformen.

Att verksamheten är "seriös" eller inte är en annan fråga. Jag tror helt säkert att båda organsationerna är seriösa, men eftersom de inte är riddarordnar borde de inte bära sina band offentligt på samma sätt som man kan med riddarordnar.

Så vad är en riddarorden? I avsaknad av en internationell reglering bildades 1960 Internationella kommissionen för riddarordnar, IKR (International Commission for Orders of Chivalry, ICOC) vid den femte internationella kongressen för de genealogiska och heraldiska vetenskaperna som hölls i Stockholm, under beskyddarskap av HKH prins Bertil, hertigen av Halland, och med statsheraldikern Gunnar Scheffer som generalsekreterare. I en rapport från kongressens kommission för statlig heraldik föreslogs att man borde ta fram en lista, åtminstone en tillfällig, över oberoende och dynastiska riddarordnar m.m. Efter presentationen av denna lista vid den sjätte internationella kongressen för de genealogiska och heraldiska vetenskaperna 1962 i Edinburgh, där bl.a. fd landshövdingen m.m. friherre Carl Hamilton af Hageby var viceordförande, presenterades listan och kommissionen permanentades därefter.

Det viktigaste kriteriet är att en riddarorden är knuten till en fons honorum, vilket kortfattat i princip betyder att orden är knuten till ett kungahus, f.d. eller nu regerande. Ingen av de olika hundratals grenar av Tempelherreorden som finns världen över uppfyller detta kravet.

Där är ställningen för OSLJ lite annorlunda, eftersom man lyckats få beskydd av greven av Paris som är en av flera tronpretendenter till franska kungahuset. Kruxet för OSLJ är att man inte gjort upp med sin historieskrivning; alla fakta pekar på att detta är en ny orden grundad ca 1910 och inte en fortsättning av den gamla franska ordensgrenen. Det är bara att hoppas att man gör som brittiska johanniterorden (startad 1826 som illegitim) och får fullt erkännande av kungahuset. Brittiska Johanniterorden räknar sin historia från 1888.

Att bli medlem i en riddarorden är i princip omöjligt. Blir man tillfrågad av en kompis om att gå med i något bara för att man är kompisar, så är det inte en äkta riddaorden. Det är en noggrann process i flera steg, och det går aldrig att be om det själv - det är du som får frågan, om dina meriter i förhållande till ordens syften håller. Jag har själv föreslagit en andfull personer för olika äkta riddarordnar: av de senaste två fallen är en antagen men den andre är jag osäker över om meriterna håller och då talar vi ändå om en framstående riksdagsledamot. För S:t Lazarusorden borde gälla mycket framstående förtjänster för Frankrike eller för franska kungahuset eller möjligen för leprasjuka - men jag tror inte att så är fallet riktigt.

I Sverige finns tre riddarordnar med fast organisation. Johanniterorden i Sverige (antar praktiken adliga protestantiska män), Suveräna Malteserorden (katolsk motsvarighet, antar män och kvinnor oberoende av börd), Påvliga Heliga gravens av Jerusalem riddarorden (antar som Malteserorden). Italienska kungahusets S:t Mauritus- och Lazarusorden har en liten skandinavisk sammanslutning, men problemet är att det pågår en dispyt inom italienska kungahuset om vem som är rättmätig tronpretendent så här är det lite turbulent just nu. Vidare finns Vitézorden som är en ungersk sammanslutning med ärftlig rätt till medlemskap (ligger nästan i gränslandet mellan en riddarorden och Society of Knights Bachelor). Dessutom finns ett antal enstaka riddare av olika kungliga riddarordnar som möjligen kommer att kunna etablera sig mer fast. Det är bara att jobba på mot någon ordens syften och hålla tummarna för att någon av dessa uppmärksammas.

/Jonas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...