Jump to content

Multi Grenade Launcher

Guest HF-HTR

Recommended Posts

Enligt Svensk's sida så var den ju på försök på markstrid 96-97, men jag har sett den även på KA1 på försök.

Det är ett utmärkt vapen, men det befanns (har jag för mig) att soldaten även måste ha en AK, och istället för att kånka på bägge så behöll man helt enkelt AK5 med granattillsatsen (vilket är helt ok, med 2 granatskyttar kan man hålla en bra och jämn eld, det går ju fort att ladda om vapnet).

Vi provade den på Stadskytte men granattillsatsen var bättre.

Vet inte om den hamnade i organisationen.

Den skall ha funnits i organisationen, granatkastartillsatsen alltså. Men vi fick dock aldrig ut den när jag låg inne 97-98 IB16. Det var bara en massa prat om att stadsskytte ska ha/få ditt och datt, men vi såg inte skymten av nåt...  :(

En stor nackdel med MGL:en måste väl vara omladdningstiden

samt att det kan bli en intressant närstrid... :)

Tja, det finns ju både hagel och flechett AM till den, 40mm hagelpatron gör nog rätt ont i närstrid.

Ja då är man riktigt RÖVKNULLAD

En stor nackdel med MGL:en måste väl vara omladdningstiden

samt att det kan bli en intressant närstrid... :D

Tja, det finns ju både hagel och flechett AM till den, 40mm hagelpatron gör nog rätt ont i närstrid.

Ja då är man riktigt RÖVKNULLAD

"Rövknullad?"

Jag tror du har kommit helt fel. Sådan närstrid diskuterades inte i den här tråden..

Manöver HF.

/BlåGul

"Vi provade den på Stadskytte men granattillsatsen var bättre. Vet inte om den hamnade i organisationen. "

Med detta menade jag följande.

Vi provade MGLen (se bild ovan). Vi provade också granattillsatsen M203.

Vi föredrog 203an. Vi fick 203an. Den finns mao i vår organisation(111 SSK) på samtliga skytteplutoner.

Däremot vet jag inte hur det gick med MGLen. Tror inte den hamnade i vår stadskyttebataljon iaf. Eventuellt finns den på Spaning.

De olika bataljonerna skiljer sig avsevärt i utrustning sinsemellan. Vi har till exempel ett helt annat radiosystem inom bataljonen (samma system ner till gc, civ system) men ra180/195 uppåt.

Jag tycker inte att omladdningstiden är speciellt lång...

http://www.milkor.co.za/videos/milkor04.mpg

Om jag inte är helt loss så testades en något äldre variant i Sverige, den var långsammare att ladda om.

Den nya versionen är snabbare att ladda om.

Tyvärr ingen detalj kunskap, jag har läst detta, någonstans.. sorry..

Kanske så att MGL inte hade de förbättringarna, men att MGL-MK1 har det?

UBGL ser ju intressant ut...

• 9 months later...

Grabben sitter ner i lugn och ro och laddar granterna som står uppställda på marken bredvid honom. Undrar hur ofta det händer i strid.

Jag vet inte hur man bär granaterna till MGL men det torde vara i en ficka i bältet. Så den praktiskta omladdningstiden borde bli betydligt högre.

Falsk marknadsföring med andra ord!

:=o