Jump to content

Behåll Marinens Musikkår och Arméns Musikkår?

Recommended Posts

FM vill spara småpengar och vill lägga ned MMK och AMK! :D

Hjälp till med ditt namn för att protestera!

Gå till länken Behåll Musikkårerna! och säg din mening!

Sprid informationen om listan till dina vänner och bekanta!

Visst behövs försvarsmusiken? Vad skulle en medaljceremoni vara utan en inramning av musik?

Vi MÖPar behöver ett tattoo då och då. Eller hur?

Dessutom finns svårigheter att hitta tillräckligt kompetenta ungdomar till AMK. Alternativet är ju att anställa och det kostar ju... Bättre då kanske att behålla TRK som är något mindre och som inte har samma problem med platsuppfyllnad vad jag har hört.

Alla får dra sitt strå till stacken i besparingstider. :uuh:

Alla musikkårer behålls...Fick höra detta 11:35 ,O

//Tomas

Dessutom finns svårigheter att hitta tillräckligt kompetenta ungdomar till AMK. Alternativet är ju att anställa och det kostar ju... Bättre då kanske att behålla TRK som är något mindre och som inte har samma problem med platsuppfyllnad vad jag har hört.

Alla får dra sitt strå till stacken i besparingstider. :uuh:

Det var ju skönt. Dessutom så skall LG sätta upp ytteligare ett paradkompani, med stadsskytte som bisyssla 2007.

Äntligen börjar försvaret åter få upp ögonen för vad som är den sanna kärnan i fin militarism. Inte en massa grönt i skogen som ändå ingen ser och mot en påhittad motståndare, utan parad på gator och torg! Det är sådant som förbättrar folkopinionen!

Livgardets Dragontrumpetarkår (högst i rang för det är ett gardesförband förstås :uuh: )

Arméns Musikkår

Arméns Trumkår

Marinens Musikkår

och de semiproffesionella Flygvapnets Musikkår samt Svea livgardes Musikkår

Livkompaniet och "det andra kompaniet, ved det nu kommer att heta"

4. skvadron

Flygvapnets "paradkompani"

Marinens "paradkompani"

Nu börjar det likna något!

/P

Edited by Lt P

Well egentligen är det slöseri med pengar men men jag kan inte låta bli att

tycka ett det är ett sorts kulturarv.

Men visst. Militärt värde noll.

Det var ju skönt. Dessutom så skall LG sätta upp ytteligare ett paradkompani, med stadsskytte som bisyssla 2007.

Äntligen börjar försvaret åter få upp ögonen för vad som är den sanna kärnan i fin militarism. Inte en massa grönt i skogen som ändå ingen ser och mot en påhittad motståndare, utan parad på gator och torg! Det är sådant som förbättrar folkopinionen!

Livgardets Dragontrumpetarkår (högst i rang för det är ett gardesförband förstås :uuh: )

Arméns Musikkår

Arméns Trumkår

Marinens Musikkår

och de semiproffesionella Flygvapnets Musikkår samt Svea livgardes Musikkår

3. skvadron

Flygvapnets "paradkompani"

Marinens "paradkompani"

Nu börjar det likna något!

/P

3. skvadron

Det är dessvärre just stadsskyttekompaniet som ska omvandlas till nåt halvdant blandkompani genom att överta hälften av livkomps högvaktsdagar.

Är det inte 4:e skv du menar?

Ja, detta var i grevens tid. Fick just beskedet bekräftat från HKV.

Håller med Lt P om att grunden för en framgångsrik militärorganisation är trygghet i tradition och historia. Då är det lätt att promenera ( läs: framrycka) "vägen framåt"!

/QH5

Alla får dra sitt strå till stacken i besparingstider. ,O

Trumkårer i all ära, men de löser ju inte riktigt samma uppgift som en harmonimusikkår. De otroligt duktiga TRK verkar visserligen ha lite identiteskris och plockat in en massa instrument som inte har något att göra med svensk signalgivningstradition (vilket är grunden för en trumkår, sammanslagna kompanispel från alla 8 kompanier i en bataljon gav en kår om 8 pipare/hornister och 12 trumslagare) såsom trumpeter istället för jägarhorn, klockspel och hör och häpna - saxofoner och tromboner! Jag skulle vilja se den signalgivare vid ett svenskt kompani runt 1880 som drog fram en saxofon för att signalera till de underställda enheterna!

Trumkårer är av tradition framförallt till för att understödja marscherande trupp med musik, konserterande är reservuppgift. För harmonimusiken är båda uppgifterna lika viktiga.

Därav kompletterar TRK och AMK varandra, men TRK kan inte helt ersätta en harmonimusikkår.

/P

3. skvadron

Det är dessvärre just stadsskyttekompaniet som ska omvandlas till nåt halvdant blandkompani genom att överta hälften av livkomps högvaktsdagar.

Är det inte 4:e skv du menar?

Jo, flottiga fingrar efter lunchen. :uuh:

Ni vet säkert vad jag tycker, parad är kultur.

Är lite kluven inför Marinens muskikår, jag gillar inte riktigt att alla blir "serganter" med automatik vid anställningen, det hade varit snyggare med blåkragar.

Men jag kan inte hjälpa att jag är lite skadeglad mot Karlskrona. Den som gapar efter mycket....

Driver nån med oss?

Skall vi skicka ut internationella musikkårer också?

Den nya icke-våldsprincipen gör att vi skall skrämma bort kombatanterna med musik.

Lägg ner hela klabbet och ge de pengarna till nåt förband som behövs.

Hur krigsplaceras musiksoldater?

Tidigare skulle försvarsmusikcentrum FöMusC kunna sätta upp ett antal "krigsmusikkårer". Idag vet jag inte hur det är. Dock har en musiksoldat så mycket Allmänmilitär utbildning att han/hon kan krigsplaceras som bevakningssoldat.

/QH5

Driver nån med oss?

Skall vi skicka ut internationella musikkårer också?

Den nya icke-våldsprincipen gör att vi skall skrämma bort kombatanterna med musik.

Lägg ner hela klabbet och ge de pengarna till nåt förband som behövs.

Ingen organisation överlever på sikt utan kultur. Det gäller i synnerlighet militären.

Marinens Musikkår i Kosovo

Håller delvis med VC90, i det nya insatsförsvaret måste väl ändå paradförbanden vara lågprioriterade? Någon får gärna förklara för mig hur bemanningen av NBG underlättas av att vi behåller musikkårerna och sätter upp nya paradförband men lägger ned mek-skytteplattformarna.

Håller delvis med VC90, i det nya insatsförsvaret måste väl ändå paradförbanden vara lågprioriterade? Någon får gärna förklara för mig hur bemanningen av NBG underlättas av att vi behåller musikkårerna och sätter upp nya paradförband men lägger ned mek-skytteplattformarna.

Det är ett relativt billigt sätt att göra reklam för sig, både nationellt och internationellt. Sen kan man ju alltid disskutera i vilken utsträckning de ska finnas, på vilken bekostnad osv. Men att de gör "nytta" det är jag ganska övertygad om.

Syns man inte, finns man inte är en gammal sanning i media världen.

FM har hajat det, äntligen. Om FM syns i samband med statsbesök, nationaldagar, lokala festligheter med musikår, lite parad osv så är ett myckt billigt sätt att få mycket goodwill.

Har man någon gång förtöjt i en gammal öststat står det till 99% säkerhet en musikkår på kajen. Här hemma har det hänt en gång i samband med Ckrs hemkomst. Alla andra "örlogsbesök" har nästan gått obemärkt förbi. Både svenska som utlänska.

Fm måste bättre lära sig nyttja de militärhistoriskka föreningar som finns också.

Jag har inte för avsikt att förklara bemanningen av NBG.

Jag tycker inte man skall ställa Försvarsmusiken och NBG i motsatsförhållande. Gör istället kopplingen, ska FM pynta 66 miljoner på tv-reklam mm eller ska vi ha kvar möjligheten att med stöd av kulturbäraren militärmusikkår och traditioner sprida budskapet om vad det nya insatsförsvaret är.

Jag tror inte ens du får en insatsklar MekSkpluton för det som hela Försvarsmusiken kostar på ett år.

Ja, Lt P jag var med MMK i Kosovo och kunde med egna ögon och öron se och höra hur uppskattat avbrottet med levande musik var för Förbanden där. Både svenska och utländska. Där fyller FöMusC tillsammans med Fältartisterna en mkt stor och viktig funktion. Fredsbaskrarna valde ju t ex en fältartist, Rolle Rosenqvist, till årets fredsbevarare.

/QH5

Självklart är det bra att vi har paradförbanden, jag vet av egen erfarenhet att en Högvakt förgylls av uniform m/ä och musikkår men vi skall väl inte bara ha parad? Det borde väl ändå vara så att den militära uppgiften löses först och sedan kan vi visa att vi även ser snygga ut?

Det känns lite som att en lång och varaktig fred har medfört att vi glömt vad det är som behövs :bash: och att paradglädjen skiljs från det militära och sätts framför lösandet av uppgiften.

Eftersom det är en begränsad budget så ställs dessvärre alla förband mot varandra, eller så borde det vara så i alla fall :/ . Vi får inte mer pengar för att vi har en bra idé utan för att staten anser att det finns ett behov.

Lt P, självklart, det är en del av fostran till MÖP.

Edited by GD1

Eftersom det är en begränsad budget så ställs dessvärre alla förband mot varandra, eller så borde det vara så i alla fall :bash: . Vi får inte mer pengar för att vi har en bra idé utan för att staten anser att det finns ett behov.

Helt rätt, och vi behöver inte mer pengar för att ha råd med några musikkårer och högvakten. Av de ca 40 miljarder kr som går till försvar så är det ca 150 miljoner som går till detta. Det är inte någonting som påverkar vår förmåga att skapa en vass NBG. Staten är själv den största uppdragsgivaren till försvarsmakten när det gäller stadsceremonier mm.

Till Psilander: Ja tyvärr är det så. Men det beror i första hand inte på att Försvarsmusiken är ovilliga att spela vid örlogsbesök, utan att Förbandschefer/projektledare inte beställer någon musik till dessa tillfällen.

/QH5

Skall FV och Marinen kommande år utbilda såkallade paradförband med högvakt som huvudtjänst och stadsskytte som bisyssla?

Som jag förstått det så ska AMF1 ha något som heter "Insats/Bevakningskompani" och F17 ett "Insatskompani" som skall fullgöra Marinens och Flygvapnets uppdrag i högvaktstjänst

Dvs. inte något stadsskytte inom M och FV utan insats-/bevakningsuppgifter förutom HV-tj.

/QH5

Skall FV och Marinen kommande år utbilda såkallade paradförband med högvakt som huvudtjänst och stadsskytte som bisyssla?

Som jag förstått det så ska AMF1 ha något som heter "Insats/Bevakningskompani" och F17 ett "Insatskompani" som skall fullgöra Marinens och Flygvapnets uppdrag i högvaktstjänst

Dvs. inte något stadsskytte inom M och FV utan insats-/bevakningsuppgifter förutom HV-tj.

/QH5

Åtminstone för FVs del så är det sagt att högvaktskompaniet var en engångsföreteelse som föranleddes av en tillfällig brist på soldater för högvakt i och med att terminssystemet infördes.

Tydligen så backar man nu enligt mil.se med förbehållet "Försvarsmakten har beslutat att nu inte vidta några större besparingar inom försvarsmusiken". Vad nu "inga större besparingar" kan betyda?

EDIT: Förtydligande

Edited by Hotel Charlie One

Åtminstone för FVs del så är det sagt att högvaktskompaniet var en engångsföreteelse som föranleddes av en tillfällig brist på soldater för högvakt i och med att terminssystemet infördes.

Ja, det är detta jag har hört också. Och därför blev jag aningen förvånad om det nu ska va så att det ska utbildas löpande varje utbildningsomgång ett högvaktskompani i vardera Marinen och Flygvapnet.

Ja, det är detta jag har hört också. Och därför blev jag aningen förvånad om det nu ska va så att det ska utbildas löpande varje utbildningsomgång ett högvaktskompani i vardera Marinen och Flygvapnet.

Mina herrar! :rodna:

Jag vill inte vara tyken men nu börjar det bli lite OT här. Tråden handlar om neddragningar på Försvarsmusiken. Och Idag har ju ÖB fattat ett beslut som innebär att det just nu inte blir några sådana. Så tråden har istort gjort sitt.

Föreslår att vi diskuterar Högvakt i andra lämpligare trådar. Jag diskuterar gärna och länge om försvarsmusik, men det kanske vi skall göra i en ny mera allmänt hållen tråd.

/QH5

Guest Flaggtrumslagaren
Alla musikkårer behålls...Fick höra detta 11:35 :Malaj:

//Tomas

Alla får dra sitt strå till stacken i besparingstider. :-(

Vad tror ni folk vill ha? Strid eller parad? Jag tror det senare...