Jump to content

al-Zarqawi död i flygräd

Recommended Posts

GP

- Zarqawis död kommer inte ensam att stoppa våldet i Irak, men det är ett viktigt steg i rätt riktning, sade Khalilzad, som gratulerade al-Maliki.

- I dag är en bra dag.

Det låter bara så galet tycker jag...på något sätt. :Malaj:

Märkligt, jag tänkte till på vad jag tänkte när jag hoppade till lite av formuleringen där. Håller jag på att bli .. [politiskt innehåll borttaget av moderator]? :D

Blåguls kommentar:

Någon kan ju ta anstöt..på något sätt ju :P

/E

http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/06/08/...qawi/index.html

Tja, kommer detta att lugna ner läget i Irak eller finns det folk som tar vid?

Det finns säkert folk som tar vid. För att inte tala om vilken martyr man har gjort al-Zarqawi till. Vi kommer nog att få se en hel del dåd som utförs till ära av al-Zarqawi den närmaste tiden.

Ännu en länk, den här är ifrån DN: Zarqawi dödad i flygattack mot hus i Baquba

Måste ju säga att även fast det är ett gott steg i rätt riktning, så kommer nog hans plats att snabbt fyllas ut, så någon större påverkan än möjligtvis lite demoraliserande av eventuella trupper lär vi väl inte märka.. kolla bara på Hamas sen israel sprängde deras ledare, och direkt efter, han som tog över...

Det är klart att det finns galenpannor som är beredda att kliva fram nu.

även om terrororganistaioner av den här sorten är väldigt flexibla så har al-Zarqawi varit väldigt framträdande och därmed viktig för terroristerna.

frågan är om det hade varit bra att hålla en rättegång med honom levande?

Hade han fått extra tid i media som stärkt honom eller hade man kunnat ta bort "hjälteglorian" med en rättegång?

Med risk för att vara glädjedödare, har inte hans död basunerats ut ett antal gånger förrut ?

(eller är det en annan galning som jag tänker på ?)

vissa av dom där verkar ju ha fler liv än ett helt kompani med katter.

/C

Kanske nagot OT, men - jag forstar inte folk som sager "oj, oj, oj nu blir han martyr".

Jaha - och alternativet till att sla ihjal honom ar vad? Att lata honom fortsatta halla lada i Irak?

Och kom inte och sag "grip honom". Det ar nog nastintill omojligt att gripa en tungt bevapnad manniska som inte vill bli gripen och samtidigt ar omgiven av andra tungt bevapnade manniskor.....

Edited by VMI2002

Kanske nagot OT, men - jag forstar inte folk som sager "oj, oj, oj nu blir han martyr".

Jaha - och alternativet till att sla ihjal honom ar vad? Att lata honom fortsatta halla lada i Irak?

Ja, det är ju en del av grundproblematiken, att en terroristledare inte är oskadliggjord bara för att man dödar honom. Det kommer med all sannolikhet en ny ledare, och våldet kommer att fortsätta. Men det är ju för övrigt samma sak om man skulle knäppa en ledare för ett väst-land. Det kommer en ny. och denne någon kommer förmodligen föra en liknande politik, med ett starkare stöd från en uppretad hemmaopinion.

Att döda en västlig militär ledare leder nog inte till några förändringar till angriparens fördel alls.

En islamistisk terroristledares frånfälle har nog större chans att leda till förändringar då det är betydligt mer personkult kring människor som Zarkawi eller Bin Ladin. Dels tenderar sådana personer att hålla mycket för sig själva. Alltså kanske en efterföljare får en hel del arbete för att "komma ikapp", delsblir vacuumet efter en sådan persons frånfälle större. Detta kan innebära större interna stridigheter, om flera, starka, ledare vill ta över. Eller om dne karismatiske ledaren vinnlagt sig om att vara en verkligt stark ledare, så finns det nga starka ledare redo att ta över, utan bara ett gäng osäkra, svaga ledare som ingen har något förtroende för (här skulle man kunna dra lite intressanta paralleller, men det får man inte med hänvisning till forumsreglerna :lala: ).

Det absolut bästa är ju att fånga in ledaren, för då kan inte ledaren bli någon martyr, och personkulten tar inte mytiska proportioner. (Hur många skulle ha läst om Jesus om denne dog av naturliga orsaker på ett ålderdomshem :D) Men män som Zarkawi är svårfångade, och då är en gps-styrd bomb ett fullgott alternativ.

/E

Detta kanske var en lite seger för USA i ett krig där ingen ännu ser slutet.

Om ingen ännu ser slutet på så kan iraks folk bara drömma om freden.

Det kommer att ta mycket lång tid att "vinna" kriget om man ens lyckas någonsin.

Men kommer man någonsin att vinna freden för det tar om möjligt ännu längre tid...evighet.

Plan ahead stupid!

Lite läskigt ändå att ingen visar någon som helst respekt över att man har dödat en människa.

De grejer han gjorde kan inget i världen göra ursäkt för, jag tycker också att han förtjänar ett sådant straff som han nu fått, han verkar nästan vara lika mycket hatad som Hitler.

Men ett glatt presidenttal på morgonkvisten och citat om glada dagar och bilder på gärningsmannens avkapade huvud ger ändå en fingervisning om hur mkt. en människa är värd idag och hur lite man respekterar denne som död.

Förresten konstigt att inga civila offer rapporterats eftersom man dödade honom med ett flyganfall och formligen jämnade en viss areal med marken. Håller det på att bli som i vietnam, där man tiger om civila förluster, eller var det här ett exemplariskt "rent" anfall, där de som endast förtjänade det, dog?

Edited by Kato

Som Stalin sa när han mottog beskedet om Hitlers död: "Så var den jävelns saga all"...

Skönt att just Zarqawi fick bita i gräset eftersom det tycks vara främst han och hans kumpaner som organiserat attackerna mot civila Irakier, och har spillt mycket oskyldigt blod. Det militära motståndet mot USA/IA är det, som jag förstått, framförallt andra grupper som har stått för. Zarqawi å andra sidan var verkligen en terrorist i ordets rätta bemärkelse.

Ja det finns ju dom som är glada över att han blev dödad, och det är nog inte så konstigt:

Engelsmannen Kenneth Bigley blev ett av offren för Abu Musab al-Zarqawis terror.

2004 kidnappades han och halshöggs av anhängare till terrorledaren.

- Al-Zarqawi var ett odjur, han förtjänar det som hänt och må han ruttna i helvetet, säger brodern Paul Bigley till brittiska Channel 4.

Skulle jag vara i samma situation skulle jag också vara rätt sur.. Ken Bigley fick huvudet avsågat av några fanatiker, han jobbade som ingenjör i mellanöstern och var mycket i irak när återuppbyggnaden började.

Expressen: Offrets bror: "Må han ruttna i helvetet"

Och som sagt tidigare så var al-Zarqawis terror ofta riktat mot civila och framförallt shiamuslimer.

Jag tror världen iaf blivit en lite bättre plats iom hans död. Och jag hoppas att vem som nu efterträder honom åker dit lika snabbt (helst tillfångatas och fängslas på livstid). Så att de i nästa skede som de ska ersätta sina dödade ledare måste göra det i hemlighet precis som Hamas gjorde efter sina två ledares "bortgång".

Jag brukar föredra rättegångar och därefter en snab och human avrättning för att visa skillnaden mellan "vi" och "dom", men det är är väl näst bästa. Mest glädjande är att det verkar vara ngn honom närstående (enligt issa källor) som sålt ut honom. Och avseende martyrskapet etc. så är det inte så många teroristledare som är just ledare. al-Zarqawi var hyffsat kompetent, och bevis på att man kan klippa i toppen av en organisation leder relativ snart (hoppas jag) till att de mer värdefulla tar slut.

• 2 weeks later...

Intressant, att det finns Polisskolan VI och Rocky V visste jag. Men att man även gör uppföljare inom propagandan börjar som så mycket annat amerikanskt att likna ett dåligt skämt. Frågan är om man på sikt förminskar dimensionerna på de historiska dramor man anspelar på?