Jump to content

Körkort - försvarsmakten

Guest Forssman

Recommended Posts

Guest Forssman

tjena.

Ska iväg på utlandstjänst här i höst och är intagen som - soldat,bilförare -

och självklart kuggade jag uppkörningen, och självklart att alla vill ta körkort på sommaren och nya tider finns först på andra sidan horisonten.

Kan FM fixa tid(förtur, vad vet jag?) eller om FM har personal som man kan köra upp med?

tacksam för svar / Killen som får köpa sig en cykel.

Kan FM fixa tid(förtur, vad vet jag?) eller om FM har personal som man kan köra upp med?

Att FM skulle kunna "fixa förtur" är jag tveksam till (det kanske går, någon annan som vet bättre?).

Är det för civilt körkort är det nog vägverkets kontrollanter som gäller.

Be körskolan ligga på för att skaffa dig en ny tid.

Det bästa vore om du fick en "återbudstid" och dom brukar gå till de körskolelärare som ringer till vägverket varje dag och kollar om det finns några återbud lämnade den dagen. Du får då vara beredd på att köra upp med kort varsel men det är det nog värt...

Guest Forssman
Bara en undran. Man ratar folk för deras betyg under gu som kan vara 10 år gamla men tar in folk för kunskaper dom inte ens har. Funkar det verkligen så?

ingen aning du! skall ju hursomhelst åka patria där nere, så att det står ",bilförare" på papperslappen kanske bara är något som inte är av vikt i praktiken. vad vet jag. Jag är hursomhelst intagen och det skulle vara gött att ha kortet innan ja drar, därav frågan.

Edited by Forssman

Om inte jag missminner mig helt så fanns det några få motorbefäl på S1 som var betrodda av Vägverket att utfärda körkort. Så ja, det borde väl gå att lösa inom Försvarsmakten med lite tur.

Du minns rätt, så det verkar fullt möjligt att funktionen finns även på andra förband.

Jag vet folk (ej officerare) som åkt hem på leave och kört upp på regementet hemma. Så det går men kräver nog kontakter.

Snacka med den som rekryterade dig och be honom ta kontakt med motorbefäl på förbandet.

/Krook

Militära trafiklärare får utfärda civila körkort.

Du måste dock skriva teoriprovet på vägverket men det är ju redan avklarat vad jag förstår.

Jag har själv tagit mitt C-kort inom FM med militär provförättare.

Om detta även gäller B-kort låter jag dock vara osagt.

The Swede :baskerPa:

Militära trafiklärare får utfärda civila körkort.

Du måste dock skriva teoriprovet på vägverket men det är ju redan avklarat vad jag förstår.

Jag har själv tagit mitt C-kort inom FM med militär provförättare.

Om detta även gäller B-kort låter jag dock vara osagt.

The Swede :baskerPa:

Det gäller så till vida att det genomförs.

/Krook

Guest Forssman

fick det bekräftat nu! Fick höra att det var en förare(patria) på min pluton under GU som inte hade B-kort vid inryck och fick köra upp med ett motorbefäl.

Nu gäller det bara att lyckas tjata till sig en uppkörning med ett befäl om man inte får en civil tid.

btw, tack för svaren!

Bara en undran. Man ratar folk för deras betyg under gu som kan vara 10 år gamla men tar in folk för kunskaper dom inte ens har. Funkar det verkligen så?

Japp... Kunskaper kan tränas. "Social skills" är lite svårare :P

@Fors

Vart åker du då? Låter lite konstigt att befattningen för patgb-fö är bilförare...

Håller helt med dig till viss del paaneen. var bara lite nyfiken då jag har för mig att en av dom största farorna i militär verksamhet är just i sammband med fordonsfärd. Jag kan ha fel! Sen så säger väl betygen under GU när du är 19 ingenting om dina Social skills när du är 30-35 eller? Visst allt kan läras in med träning men jag skulle inte vilja åka runt i skarpt läge med någon som precis lärt sig köra..

@Fors

Vart åker du då? Låter lite konstigt att befattningen för patgb-fö är bilförare...

Det var en annan med tjänsten PATGB-Fö som fått köra upp på det lokala förbandet och som Forssman hänvisade till. Själv anger han ju "soldat-bilförare".

Skillnad på pansarbuss och eländewagen.

/Krook

@Fors

Patgb är registrerad som lastbil så bilförare är helt rätt.

Precis... En lastbil, och inte en bil! Jag är noga med distinktionen däremellan... :Malaj:

Jag var då sanna mina ord ingen bilförare i min specifika befattning!

edit:

@krook:

jag tror att befattningen hänvisade till patriakörande

Edited by paananen

Guest Forssman

Japp... Kunskaper kan tränas. "Social skills" är lite svårare :P

@Fors

jag ska till afghaland. men jag ska inte avra förare, utan "vakt-eskortsoldat,bilförare"

krook hade mao helt rätt!

blir så less , när man själv har flera års körvana, yrkes förare, och militärt förarbevis med x antal kompletteringar.... OCH ENDÅ BLIR JAG ALDRIG ANTAGEN!

Nepp nu ska jag kartlägga och planera för att på bästa sätt smöra upp något befäl som ska iväg och tjata så jag får dra på utlandstjänst någongång!

Inget illa menat mot dig dock , så här kommer mitt tips:

ring till vv dagligen och fråga efter sista minuten tid, dyker upp då o då, i annat fall så kanske du får åka en bit för och köra upp till något annat kontor..

Lycka till!

Guest Forssman
Nästa tips är att kontakta ditt befäl ASAP och förklara läget.

Vänta INTE tills du rycker in med att berätta om körkortet du BORDE ha men inte har.

The Swede :D

ASAP?

Japp , jag får väl försöka få tag på karlen. Dock tycker jag det är lite konstigt att jag blev inskriven på den tjänsten utan att dom först kollat upp om man har körkort.

Guest Forssman
Jag hade inte sagt ett knip, och hoppats på en förflyttning , nu kanske du inte alls får åka, men ärlighet går självklart före. Eller? :D

Och om han söker en ny kille, så pm:a mig :lala:

haha, ja! det vore onekligen surt att bli petad för en sån sak! speciellt när det inte är jag som har "gjort fel".

Jag hade inte sagt ett knip, och hoppats på en förflyttning , nu kanske du inte alls får åka, men ärlighet går självklart före. Eller? :D

Och om han söker en ny kille, så pm:a mig :lala:

haha, ja! det vore onekligen surt att bli petad för en sån sak! speciellt när det inte är jag som har "gjort fel".

Jaha, så det var någon annan som missade din uppkörning? :P

Precis... En lastbil, och inte en bil! Jag är noga med distinktionen däremellan... :lala:

Jag var då sanna mina ord ingen bilförare i min specifika befattning!

Och lastbil är en bil, begreppet bil omfattar: personbil, buss och lastbil. Ialla fall enligt lagen om vägtrafikdefinitioner. Så du får nog vara mer noga med distinktionerna..