lanrezac Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Lite info om International Code of Signals som används mellan tex Fartyg där det råder språksvårigheter. Man kan använda Morse signalering via radiotelegrafi eller optisk signalering eller bokstavera via radiotelefoni. Kodboken kan tas hem från härifrån och Flaggorna hittar man Här eller Här Några exempel Och sedan från den medecinska koden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Du har fått många frågor per PM förstår jag. Då ni ändå är på sidan Lanrezac länkar ovan tycker jag att ni ska ta er en titt på publikationerna "American Practical Navigator" och "The Radar Navigation and Maneuvering Board Manual" också. Den förstnämnda är en utmärkt lärobok i navigation på över 800 sidor. Den andra är en lärobok i radarnavigation, -teknik och -plotting som också den är diger. För kalenderbitarna tillhandahålls en lista över avstånden mellan världens alla hamnar och för de som ska till USA kan man bland annat ladda hem deras Kort 1 och fyrlista. Det bästa med det är att alltihopa är gratis eftersom den amerikanska staten enligt lag inte hävdar copyrighträttigheter för sina verk. (Se Wikipedia.) /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Ska det flaggas ska man väl flagga för viktiga saker ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted August 1, 2006 Author Report Share Posted August 1, 2006 Någon som sitter på en STM och kan lägga ut signalen för "Jag bjuder på lopp" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 (edited) FF LO är Ni inbjuds på lopp efter förtöjning duger den ? btw vad för typ av lopp syftas på ? Edited August 1, 2006 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 Mina färdigheter i signalering är väldigt rostiga, men det bör räcka med signalen "LO" (STM 1977!). Ett lopp tackade man inte nej till, men jag minns inte så mycket av dem . Men jag tror inte vi drack ur spritkompasserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 malaj mja FF är bara en förtydlig till att det är bigram från STM som används, så i teorin ja. Samtliga gånger som jag varit med och kört STM så har FF inlett bigrammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StfC Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Lite intressant att flaggan R Romeo Jag ligger vid sidan av farleden. Ser ut precis som Skånes flagga, och Skåne ligger ju vid sidan av farleden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Ännu roligare är att Flagga R betyder fienden i sikte, och brukar dessuon of föras av B-sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts