Jump to content

International Code of Signals

lanrezac

Recommended Posts

Lite info om International Code of Signals som används mellan tex Fartyg där det råder språksvårigheter. Man kan använda Morse signalering via radiotelegrafi eller optisk signalering eller bokstavera via radiotelefoni.

Kodboken kan tas hem från härifrån och Flaggorna hittar man Här eller Här

Några exempel

k.gif

s.gifn.gif

n.gifd.gif

l.gifs.gif

Och sedan från den medecinska koden

m.gifl.gife.gif

Du har fått många frågor per PM förstår jag. :clap:

Då ni ändå är på sidan Lanrezac länkar ovan tycker jag att ni ska ta er en titt på publikationerna "American Practical Navigator" och "The Radar Navigation and Maneuvering Board Manual" också. Den förstnämnda är en utmärkt lärobok i navigation på över 800 sidor. Den andra är en lärobok i radarnavigation, -teknik och -plotting som också den är diger.

För kalenderbitarna tillhandahålls en lista över avstånden mellan världens alla hamnar och för de som ska till USA kan man bland annat ladda hem deras Kort 1 och fyrlista.

Det bästa med det är att alltihopa är gratis eftersom den amerikanska staten enligt lag inte hävdar copyrighträttigheter för sina verk. (Se Wikipedia.)

/mdn

• 1 month later...

Mina färdigheter i signalering är väldigt rostiga, men det bör räcka med signalen "LO" (STM 1977!).

Ett lopp tackade man inte nej till, men jag minns inte så mycket av dem ,O . Men jag tror inte vi drack ur spritkompasserna. :D

:D:lala:

• 3 weeks later...