Teknikern Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 Jag har blivit lycklig ägare till ett kraftaggregat som tydligen tillhört flygvapnet. Generatorn är en ASEA omformargenerator som både kan ta kraft från nätet och omforma den till 400 Hz till flygplanen eller generera egen kraft via en B30-motor och då ger den även 380 volt, 34 ampere, 50 Hz ut. Tydligen har det även suttit någon typ av luftkonditionering på den men kärran är kapad på bredden så hur det såg ut har jag inte den blekaste aning om. Finns det någon som vet vad jag snackar om för generator? Kanske någon som till och med har dokumentation eller vet var jag kan få tag i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 1) Du måste vara pervers. ;) 2) Det skall också sitta en LKE LuftKonditioneringsEnhet på en BRAGG, BeRedskapsAGGregat. Hur menar du kapad? Bensinmotorn sitter längst bak till vänster på braggen med generator och omformare framför i färdriktningen. På höger sida sitter LKE:n. Dock så körde FV med freondispans så systemet måste ändå ha byggts om för att eftermarknaden skulle kunna använda det. Öppnas luckorna till uttagen och mätarskåpet horisontellt eller vertikalt? Dokumentation till denna bragg borde finnas kvar i hos SAAB Aerotech i Östersund. Tel.nr: 063-15 60 00 J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted June 6, 2006 Author Report Share Posted June 6, 2006 1) Du måste vara pervers. ;) Det där ska du få tillbaks för,,,,,,,,,,,,,, 2) Det skall också sitta en LKE LuftKonditioneringsEnhet på en BRAGG, BeRedskapsAGGregat. Hur menar du kapad? J.K Nilsson Så här ser det hela ut idag. Tack för tipset, jag ska ringa i morgon och försöka få tag på dokumentation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 (edited) Vilka minnen som dyker upp, detta skär i hjärtat att se en slaktad kraftvagn 745 D. Vill också tipsa om: Köpfilm 11737 Bragg D och C - handhavande på http://www.amf-film.se/Default.htm J.K Nilsson Edit: Det är för övrigt ett nybygge den där kärran som motor och generatoromformarpaket sitter på. Edited June 6, 2006 by J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 Mmmm....vilken nostalgitripp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 Mmmm....vilken nostalgitripp... Och kalla oss inte perversa nu. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 ahhh Ett "hett" tipps, om du kopplar in den och kör på nätström så se till att du har något som ger bra med effekt då den drar en jävla massa precis i uppstarten Det ser lite tomt ut. Kan hända att dom slitit bort LKE för att dom inte fick sälja den annars.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 >>Tinhead LKE innehöll inte lagligt freon och får därför inte säljas. Ser inte vitsen att ha en om du nu ändå skall ha ett kraftaggregat, så då borde det vara förklaringen till den något nakna stilen. Köra den i nätdrift torde vara onödigt. Svårt att se att något annat än flygplanapplikationer har 200 V och 400 Hz. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted June 6, 2006 Author Report Share Posted June 6, 2006 Exakt så gick det till när förra ägaren fick köpa den, då plundrades den på kyldelen och kvar hade han en ram som var för stor för garaget den skulle stå i och därför slaktades den ner. Det är originalramen som den står på, men den är kapad på längden och en Biltema-axel monterades på samt att draget modifierades så den skulle vara flyttbar. Kåpan slängdes tillsammans med dom överblivna ramdelarna så det är i detta skicket jag fick hem den. Ang. 400 Hz så går det alldeles ypperligt att använda det uttaget till att köra elpatroner eller belysning på, dock inte gasurladdningsbelysning. Elvärme och spis går också alldeles utmärkt.. Jag ska använda den som rent reservelverk och därför är alla spänningar och frekvenser utom 380 volt, 50 Hz ointressanta för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Jag menade att man inte gärna kör den i nätdrift för att få ut 400 Hz J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted June 7, 2006 Author Report Share Posted June 7, 2006 (edited) Jag förstod precis vad du menade. Jag förtydligade bara vad 400 Hz kan användas till för dom som inte är så haj på el. <OT> En armetekniker som jag lärde känna under värnplikten fällde kommentaren "jaja, lite kunskap är ju aldrig fel,,,,,,,Om man hinner" när han mätte starkström med en voltmeter avsedd för fordon. Vad det gnistade och rök. /<OT> Edited June 7, 2006 by Teknikern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted June 9, 2006 Author Report Share Posted June 9, 2006 Uppdatering: Det är en BRAGG mod. D och SAAB Aerotech skickar dokumentation och pärmar om den. Tydligen har jag fått tag på nåt unikt enligt honom för det var försäljningsstopp på dom för öppna marknaden och alla som fanns skulle skrotas enligt order. Driftekonomin var enligt honom väldigt god trots att den var bensindriven men det återstår att se för den ska få dra vedmaskinen några timmar och då får jag se hur mycket den vill ha per timma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 En av fördelarna med 400Hz är att elmotorena blir kompaktare, något som bruckar vara uppskatta i flygplan, därför är frekvensen för flygplan 400Hz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemvärnsman av guds nåde Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Uppdatering: Det är en BRAGG mod. D och SAAB Aerotech skickar dokumentation och pärmar om den. Tydligen har jag fått tag på nåt unikt enligt honom för det var försäljningsstopp på dom för öppna marknaden och alla som fanns skulle skrotas enligt order. Driftekonomin var enligt honom väldigt god trots att den var bensindriven men det återstår att se för den ska få dra vedmaskinen några timmar och då får jag se hur mycket den vill ha per timma. God driftsekonomi?? Det beror nog på vad man jämför med. 2-3 jeepdunkar räckte inte så länge efter vad jag kommer i håg. Några timmar tror jag. Men B30:n är ju robust så det håller säkert länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 16, 2006 Author Report Share Posted September 16, 2006 Lite uppdatering för dom som är intresserade: Jag har nu använt Braggen vid flera tillfällen eftersom jag bytt matarkabel till fastigheten och vid halv belastning, ca 20 ampere tar den 11 liter i timman. Det normala scenariot här ute är 5-6 timmars strömavbrott per år så den förbrukningen står jag ut med. Beräknat skräckscenario på 20 timmar, som hittills under dom 15 år jag bott här aldrig inträffat, plus varmkörning en gång per månad kostar ca 2600:- per år med dagens bensinpris. Inte dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts