Jump to content

Recommended Posts

Tjenare.

Rycker in nu i januari som artillerimatros och nu undrar jag självklart om det är någon som vet något om tjänsten, jag kommer göra min grundutbildning i Horsfjärden inom den fjärde sjöstridsflotiljen.

Snackade lite med folk på försvaretsdagar i Stockholm och då sa en kille att jag troligtvis skulle hamna på en korvett, men det verkar som om jag kan hamna på nästan vad för skepp som helst...

Tack på förhand!

Hej, hej!

Trevligt att se någon som ska hamna i flottan och inte är bitter över det. :camo:

Ska du hamna på 4:e vid Hårsfjärden blir det Muskö du hamnar på. Tyvärr är det världens ände och på grund av avståndet är det svårt att till exempel åka in till stan efter tjänstetid. Det är ett stort minus.

Jag tror tyvärr inte att vi har några gamla artillerister på forumet som kan ge exakta svar angående din tjänst, men i väntan på att någon från ytattacken svarar ska jag göra mitt bästa. (Det viktiga är inte att svara rätt, utan att svara snabbt. :) ) Jag gjorde yrkeskursen med vapenteknikerna som skulle till ytattacken, så jag har i alla fall lite koll på vad de hade för sig. De fick en gedigen utbildning på de på ytstridsfartygen förekommande vapensystemen. Tonvikten låg på 40 mm automatkanon m/48 (även kallad 40-48), men jag vet att de också utbildades på bland annat torped 45 och robot 15. Artillerimatroserna har kortare utbildning än vapenteknikerna, så jag vet inte exakt vad du får lära dig under din yrkeskurs, men en del om 40-48 hinns säkert med.

Inte heller har jag någon vidare koll på vad du får göra ombord på fartyget, men en inte allt för dålig gissning är att du under strid tjänstgör till exempel i ammunitionsdurken eller i automatkanonen som laddare. Övrig tid skulle jag tippa på att man inom tjänstegrenen ägnar sig åt underhåll.

Fartyget du hamnar på behöver, precis som du säger, inte vara en korvett utan kan också vara till exempel HMS Visborg eller en minjakt. På soldf.com finns en sida om minjakter av Landsortsklass. Enligt underrättelser ska en sida om korvetter Göteborgsklass dyka upp inom kort.

Är du nyfiken på flottans GSU har det skrivits en hel del trådar om det på forumet. Prova sökfunktionen så borde några dyka upp.

/mdn

Tack så mycket för informationen, det är alltid någonting.

Jag hörde även av personen under försvarsmaktsdagarna att jag skulle sitta vid 40mm-kanonen. Fick även en liten söt folder om korvetterna, Göteborgsklass.

Jag får väl söka vidare på lite information. Tack.

Tack så mycket för informationen, det är alltid någonting.

Jag hörde även av personen under försvarsmaktsdagarna att jag skulle sitta vid 40mm-kanonen. Fick även en liten söt folder om korvetterna, Göteborgsklass.

Jag får väl söka vidare på lite information. Tack.

Under min GU ombord på Göteborgskorvetten Gävle var jag vänsterladdare i 40mm kanonen. I pjäsen finns 3pers under "klart skepp" som är högsta stridsberedskap ombord. Det är en PB Art, en GB Art samt jag som var GB Ubj.

PB Art sitter som förstaskytt. GB Art är högerladdare och GB ubj är vänsterladdare. Man matar pjäsen manuellt vid skjutning. Pjäsbesättningen ansvarar också för klargöring och vård av den.

I övrigt ansvarar PB och GB Art för klargöring av andra vapensystem också såsom torped, 57mm pjäs, RBS15 och Kulspruta 58.

Detta är hur det såg ut för över 10 år sedan. Idag är det säkert annorlunda men om du har några specifika frågor är det bara att fråga på. Jag var som sagt ubåtsjaktare och inte artillerist men fick iom min roll som vänsterladdare en hel del insyn i vad de gjorde i den tjänstegrenen.