Jump to content

Recommended Posts

Jag planerar att göra "patron ur" från SRK. Jag har varit med ett tag och sett en del. Därmed har jag sett nog...så att säga :rolleyes: .

Har som mål att bli hemvärnssoldat, men är lite osäker hur.

Är det åldergräns på 3-månaders utb?

Funderar på lottornas bevakningsutbildning (3-månader). Risken där är att man inte blir tagen på allvar.

Önskar att det fanns ett enkelt sätt och att man slipper bli ifrågasatt.

Det är samma åldersgräns på denna som på all värnpliktsutbildning, nämligen 25 år. Är man äldre än så krävs att regeringen beviljar undantag, vilket dock inte är omöjligt. Har själv haft en vpl som begärt och fått undantag från åldersgränsen.

Det är samma åldersgräns på denna som på all värnpliktsutbildning, nämligen 25 år. Är man äldre än så krävs att regeringen beviljar undantag, vilket dock inte är omöjligt. Har själv haft en vpl som begärt och fått undantag från åldersgränsen.

Jaha. Då är det nog bara att glömma. Inte 17 fixar de in en 30-åring på 3-månaders.

Jaha. Då är det nog bara att glömma. Inte 17 fixar de in en 30-åring på 3-månaders.

Varför inte försöka? Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Men om du inte försöker så kommer det definitivt inte att hända...

Varför inte försöka? Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Men om du inte försöker så kommer det definitivt inte att hända...

Klart du ska fråga!

Komihåg, Nej, är ett övergående obehag.

Klart du ska fråga!

Komihåg, Nej, är ett övergående obehag.

Det är sant, man kan inte få mer än ett nej. Precis som i det civila livet.......(hahaha)

:rodna:

Om det är just Lottornas 3-månaders, så är åldern inga problem, eller i alla fall inte varit, då jag med 100% säkerhet vet att minst 2 genomfört utb med ålder 35 +

Nej, det är inte lottornas 3-månader jag är ute efter. Jag har den utbildningen som en "backup", utifall allt skiter sig. :}

• 1 year later...

P1 morgon sänder ett repotage om 3-månadersutbildningen 8/10-07

Kort värnplikt lockar kvinnor

Försvaret prövar en tremånaders soldatutbildning där syftet är att säkra hemvärnets existens. Men utbildningen lockar många kvinnor som vill göra utlandstjänst. Reportage av Ingrid Engstedt Edfast. Klockan 6.43

http://www.sr.se/p1/P1morgon/

/K

Hörde på reportaget att det är många som vill söka utlandstjänst efter att ha gjort 3-månaders. Hur lätt är det att få göra det? Om man jämför en som gjort full värnplikt och en som gjort 3 månader väljer man väl den som gjort full?

Hörde på reportaget att det är många som vill söka utlandstjänst efter att ha gjort 3-månaders. Hur lätt är det att få göra det? Om man jämför en som gjort full värnplikt och en som gjort 3 månader väljer man väl den som gjort full?

Lätt och lätt.. Det beror på vad du söker för tjänster. Försöker man konkurrera om eftertraktade "soldattjänster" så är min uppfattning att man hellre väljer soldater med längre utbildning än enbart GSU:n.

Söker du däremot en "civil" tjänst eller en tjänst som kräver kunskaper du kan ha skaffat dig i det civila livet så räknas din utbildning som genomförd värnplikt och då är min uppfattning att Försvarsmakten heller väljer en sådan person än en helt civil som då måste mönstra och sedan få genomföra GSU-US.

Mao har du försprång jämfört med civila, men hamnar efter de som gjort en längre värnplikt. Såvida du inte besitter specialkunskaper som eftertraktas, då är det ju de som räknas främst.

/D

• 1 year later...
Det lustiga är att jag vet minst en som gjort hv gsu och lekt i US. Han är säkert asnaiv.

Jag känner en, min förra ungdomsledare gjorde 3Månaders och fick åka till Kosovo som någon ledarplats i en transportgrupp eller liknande, minns inte.

• 2 weeks later...
Någon som vet om man som diabetiker får göra 3 månaders GSU?, fick så klart avslag från pliktverket men det skulle kännas kul om man visste att man på nåt sätt kunde stanna kvar i FM. :banghead:

När man söker 3-månaders så mönstrar man, precis som till vanlig värnplikt. Det finns ju en risk att du åter nekas. Jag tycker iallafall att du ska försöka och söka till 3-månaders.

OT: Jag vet av tidigare erfarenhet att , t om en Röda Korsare, blivit nekad en fortsättning i Hv efter att det visat sig att han hade diabetes. Han kunde förvisso inte sköta sin sjukdom och blev därmed hemskickad.

• 2 weeks later...

Jag tycker att det är förjävligt att försvarsmakten eller regeringen fortsätter med åldersfixeringen av vem som kan göra gsu överhuvudtaget var det gäller max åldern för att göra GSU. Det finns även inom GSU-Hemvärn. Man blir så fruktansvärt besviken.

Undrar om det skulle vara något att man fick betala en viss summa av utbildningskostnaden för att gå t.ex GSU-US eller GSU-Hemvärn t.ex 20.000kr eller något för dom verkligen motiverade rekryter. Vet inte vad det kostar igentligen per styck och för att gå 4veckors utbildning men 20.000 är en summa att börja med tycker jag.

Så här har dom gjort det i USA:

"Raising the maximum age for Army enlistment expands the recruiting pool, provides motivated individuals an opportunity to serve and strengthens the readiness of Army units. More than 1,000 men and women over age 35 have already enlisted since the Army and Army Reserve raised their age limits to age 40."

http://www.army.com/news/item/2076

Edited by JohnD

Jag slutar aldrig förvånas över den naivitet som råder hos dom som gör tre månaders i olika form.

När ska dom inse att syftet är att få folk in i HV?

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Erik har gymnasieskolan och några försörjningsjobb bakom sig. Efter GSU:n kommer han att söka sig vidare i Försvarsmakten.

- Jag vill bli officer, säger han.

Jag slutar aldrig förvånas över den naivitet som råder hos dom som gör tre månaders i olika form.

Erik har gymnasieskolan och några försörjningsjobb bakom sig. Efter GSU:n kommer han att söka sig vidare i Försvarsmakten.

Deras tänk är helt i enlighet med det tänkta nya rekryteringssystemet. Vad är naivt?

Det är väl inget problem, för något år sedan, ja visst, men inte i dag.

GSU HV = man har inte fått göra lumpen på 11 månader eller vad den numera ligger på.

Syftet är att man ska utbildas till skyttesoldat för att kunna tjänstgöra i en HV pluton.

Att då tro att man ska kunna bli officer är för mig naivt.

GSU HV = man har inte fått göra lumpen på 11 månader eller vad den numera ligger på.

Syftet är att man ska utbildas till skyttesoldat för att kunna tjänstgöra i en HV pluton.

Att då tro att man ska kunna bli officer är för mig naivt.

Eller så har man tidigare prioriterat sitt liv annorlunda och kommit på andra tankar...

Hört talas om någon av de nya "alternativ" vägarna till officersyrket?

Eller så har man tidigare prioriterat sitt liv annorlunda och kommit på andra tankar...

Absolut, och vad jag sett så går ingen av dom via GSU HV.

Absolut, och vad jag sett så går ingen av dom via GSU HV.

Nä precis, inte den nya GSU:n heller därför att den inte finns ännu. För att vara behörig att söka sig vidare inom FM kommer det

att krävas en 3 mån GSU.....vilken av dem spelar mindre roll då den tänkta GSU:n kommer att likna GSU Hv.

Om de mucker från sin GSU Hv 2008 är den genomförd för deras del, och därmed klappade och klara att söka sig vidare när det nya börjar

tillämpas.

Vad gäller tjejen som har sjuksköterskeutbildning lär det inte vara några problem att söka sig vidare direkt till

t ex US, precis som hon ville. Hon är i allra högsta grad behörig 2009. Hon besitter specialkompetens.

Jag tycker att det är förjävligt att försvarsmakten eller regeringen fortsätter med åldersfixeringen av vem som kan göra gsu överhuvudtaget var det gäller max åldern för att göra GSU. Det finns även inom GSU-Hemvärn. Man blir så fruktansvärt besviken.

Undrar om det skulle vara något att man fick betala en viss summa av utbildningskostnaden för att gå t.ex GSU-US eller GSU-Hemvärn t.ex 20.000kr eller något för dom verkligen motiverade rekryter. Vet inte vad det kostar igentligen per styck och för att gå 4veckors utbildning men 20.000 är en summa att börja med tycker jag.

*klipp*

Om det gått så långt att de som vill göra militärtjänst inte får för att det inte finns behov, då kommer ju inte behoven öka för att man som privatperson betalar sig in. Då det finns ett överskott på sökanden så kan ju försvarsmakten/pliktverket välja de som är bäst lämpade enligt dom. Att man i staterna höjt åldersgränsen så som man gjort visar ju just på detta. Man saknar rekryteringsunderlag i den kategori folk man vill ha och ökar då spannet till att inefatta de man tidigare inte ville ha.

"Raising the maximum age for Army enlistment expands the recruiting pool, provides motivated individuals an opportunity to serve and strengthens the readiness of Army units. More than 1,000 men and women over age 35 have already enlisted since the Army and Army Reserve raised their age limits to age 40."

Grundkurs hemvärnssoldat, som var på 4 veckor hade en budget på 400 000 SEK för att utbilda 25 soldater = 16000/soldat.

Dock så hade ju vi rekryter flera hundra timmars utbildning sedan tidigare, som man redan lagt pengar på. Vad kostnaderna är för GSU US och GSU HV vet jag inte närmare.

Frågan är ju varför försvarsmakten skulle prioritera folk som har pengar framför dem man anser är bäst lämpade för uppgiften. Dock är det ju beklagligt med åldersgränsen, men nu när vi inför yrkesförsvar så kommer nog möjligheterna öppna sig.

Att man i staterna höjt åldersgränsen så som man gjort visar ju just på detta. Man saknar rekryteringsunderlag i den kategori folk man vill ha och ökar då spannet till att inefatta de man tidigare inte ville ha.

Mycket bra att detta kommer fram i dagsljuset. Hoppas det smittar av sig till "slopad värnplikt tråden".

Är underlaget/intresset för litet......så sänker man kraven.

Det är egentligen inte konstigt att man har ett ålderstak. Vem vill satsa miljoner på en gammal rostig bil?