OJ9 Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Någon som vet var man kan få tag i militärs övn. kartor? Typ remmene och revinge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 FM använder väl till stor del vanliga "gröna kartan", och dessa finns tex i välsorterade bokaffärer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OJ9 Posted June 4, 2006 Author Report Share Posted June 4, 2006 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 FM använder väl till stor del vanliga "gröna kartan", och dessa finns tex i välsorterade bokaffärer Det är riktigt men de civila kartorna saknar militära övningsfält och områden om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 Någon som vet var man kan få tag i militärs övn. kartor?Typ remmene och revinge... Via ditt förband så borde du få tag på skjutfältskartor med avgränsningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 FM använder väl till stor del vanliga "gröna kartan", och dessa finns tex i välsorterade bokaffärer Det är riktigt men de civila kartorna saknar militära övningsfält och områden om jag inte minns fel. nja den kontakt jag haft med kartor inom FM har varit med "Gröna kartan" + orienteringskarta över bla KA3 Gröna kartan har ju faktist M-nummer oftast är militära övningsfält utmärkta av den enkla anledningen att svampplockare, scouter och andra vandrare ska ha en chans att undvika att traska rakt in där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 På lantmäteriets hemsida kan man dessutom beställa egna utsnitt av den gröna kartan så att man slipper att köpa 4 st kartblad om området man är intresserad av ligger mitt i ett kart kryss. /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 På lantmäteriets hemsida kan man dessutom beställa egna utsnitt av den gröna kartan så att man slipper att köpa 4 st kartblad om området man är intresserad av ligger mitt i ett kart kryss. /BL1 Och området man är intresserad av är tamejf-n alltid mitt i ett kryss! Lantmäteriets beställningstjänst är det bästa som hänt sedan hjälmdoken avskaffades! För övrigt tycker jag att skarvarna i gröna kartan har hamnat sällsynt illa. Ibland verkar det som att alla större städer har hamnat mitt i en skarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 För övrigt tycker jag att skarvarna i gröna kartan har hamnat sällsynt illa. Ibland verkar det som att alla större städer har hamnat mitt i en skarv. Det är rökigt och inpyrt på lantmäteriets kontor någon i mitten av 70 talet. Steve Linjal drar ett tungt bloss på sin sedan för längsedan söndertuggade billiga cigarr... "Joe!!" Joe Mapqvist tittar överaskat upp från senaste numret av "Bli vän med din kompass" "Joe.. Joe för fan!! Jag har det.." "Vad??" svara Joe med illa dold upphetsning... "Vi gör om alla kartor så det intressanta områdena hamnar i skarvarna.. då säljer vi mer.." säger Steve och ler nöjt som han annars bara gör efter tre glas Lord Calvert.. Joe skakar på huvudet och skrattar.. "Fan Steve.. vad hade vi gjort utan dig.. du är för bra för det här jobbet, det vet du va? Du borde jobba på någonstans där du tjänar "the big bucks"" Steve ler för sig själv och tänker... "hmmm förbannat bra idé faktiskt, köper ledningen det här så kanske Solveig kan tänka sig mer latitud än longitud på nästa personalfest.. undrar om det bli plankstek till varmrätt denna gången också?" Klockan tickar sakta vidare på väggen utan att ta notis om att karthistorik är skriven.. GMY (pretty OT but what the hell...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 Snyggt Rokare Kanske skulle kunna söka jobb som manusförfattare :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 7, 2006 Report Share Posted June 7, 2006 (edited) Jag ser en spricka i din "Operation Mercator"-tes. Hur sannolikt är det att NÅGON anställd på NÅGOT statligt verk på 1970-TALET ("känner ni stanken från Enskilda banken" ekar längs kilometerlånga fekaliebruna myndighetskorridorer...), skulle bry sig om försäljning och vinst? Nej jag tror att det är en insats av sovjetspionaget. Genom att listigt modifiera förarbetena till "Kartutformingsreglemente för Lantmäteriet" flyttades nollpunkten för RT90 från "söder L i fasadsylten på LO-borgen", till postlådan vid Per-Albins villa i Midsommarkransen. Denna lilla modifikation fick som bekant konsekvensen att alla övningsområden, skjutfält, inseglingsleder i skärgården, muskövarvet, IKEA i kungens kurva och Gyllene Orren i Sollefteå hamnade i kartskarvar. Härmed garanterades allomfattande förvirring i ett krigsläge. Vinnare: tejp- oleat- och kartplastindustrin. (Som säkerligen ägdes av "Baltik Invest" eller "Traktorfabriken Röd Oktober i Stalingrad ek. för.). Obekräftade uppgifter säger också att samma GRU-mullvad är pappa till numreringssystemet för kartbladen (11H NO osv.). Utformat för att chansen för förväxling skall vara så stor som möjligt. ("Kvartermästarj-vel! Jag beställde ju 11D NO och inte 11V NO!!!!) B) Edited June 7, 2006 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts