Jump to content

Bygglov?

Ing

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,186810,00.html

"Ett israeliskt stridsflyg av modellen F-16 avfyrade sent på måndagskvällen en missil som träffade fem hus i staden Gaza. Enligt nyhetsbyrån AP tillhör en av byggnaderna en toppman inom Hamas-rörelsen.

Flera av husen raserades helt och flera människor kan finnas kvar i rasmassorna"

EN missil. Träffar FEM hus. FLERA av dem raserades helt. Oj.

Kan någon förklara detta? STOR missil?

PS. Ska börja läsa byggteknik om ca. en månad.. skulle vara roligt att få det här utrett. ;)

--

NÄMEN!!  Aftonbladet ändrar sig!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,186868,00.html

Hur i helv. går det här till? *blir lite sur på aftonblaskan*

Vet inte vad det var för robot som användes,men ett vanligt attackvapen till F-16 är AGM-65 Maverick. Träffar du ett litet sten/tegelhus med den i ett tätbebyggt område, så slår du också ut de närmsta husen. Roboten väger över 250 kg(beroende på bla skjutavstånd...överskotts bränsle) och har en stridsdel på ca 50 kg. Därför används ofta HELLFIRE från Apache helikoptrar. Den väger bara 45 kg och har en stridsdel på ca 9 kg...Och lämpar sig bättre för "kirurgiska" attacker mot bilar och utvalda rum i ett hus mm.

Men nu var målet Salah Shehade...en hög chef inom Hamas,som varit efterspanad i flera år. Så jag tror att Israelerna satte in F-16 för att vara säkra på att verkligen lyckas och döda målet...vilket de också gjorde.

Hellfire används mycket lite av Israel vid anfall mot punktmål i bebyggelse, såssom enskilda hus eller våningar. Till detta används helst AH 1 Cobra och dess TOW. Anledningen till detta är att att TOWen är mer pålitligt och att i stadsmiljö finns det mycket fönster och andra reflerkterande material (plåttak, plast) detta kan ganska enkelt förvirra en laserstyrd Hellfire och missar den så har Israel världens media över sig i ett nafs.

Läser BHD nu och där läste jag att USA svarade(läs hämnades) för att angrepp mot dem. Då slog dem ut ett hus där en massa nyckelpersoner hade samlats för ett möte. Dem besköt huset med inte mindre än 16st TOW's :notify

Jo, även USA håller på TOW i sådana lägen. Nu har jag inte sett en bild på huset/husen, men att en enda AGM 65 skulle kunna ställa till med oerhörd skada låter lite skumt. Då är ju husen inte så kvalitativt bra och är även tätt packade därnere...så kanske, jag vet inte ,men det låter skumt. Garanterat att de inte avfyrade mer än en?

Såg dokumentären "Det smutsiga kriget" på SVT för några månader sedan. då berättade de om en Israelisk attack mot en "terrorist". Den utfördes av flera Apache helikoptrar som samtidigt anföll teroristens bil som färdades på en väg i bebyggelse...och de använde HELLFIRE.

Ja, de kunde säkert dunka in en Hellfire i ett hus också om det skulle krävas och ingen Cobra fanns där, Israel lägger inte fingrarna imellan.

Att de satte en Hellfire i en bil är ganska vettigt då den är bättre på att svara på kontinuerliga styrimpulser (typ liggande kastbana,antar att bilen rörde på sig) än  en TOW.

Du ING...det var inte HELLFIRE(9kg verkansdel) de använde mot de senaste husen, utan Maverick.

Jag vet inte vilka versioner Israel använder, men det finns varianter som har en stridsspets på 136 kg och som är utformad för hårda mål (bunkrar,fartyg mm). Den används bla av Amerikanska marinkåren och flottan.

Om det nu skulle vara svårt att använda laserstyrda vapen i stadsmiljö, så borde ju USA haft stora problem i Bagdad 1991.

Ok, det förklara det med Maven, visste inte att Israel hade den tunga.

Flygbombning har sällan sådana problem som helikoptrar har då de är på hög höjd och ser i stort sett bara tak, alltså inga fönster. Räderna mot Bagdad gjordes också till största delen under mörker,det förenklar en del.

Man skall inte överdriva detta med fönsterreflexer och störande reflexljus, men problemet finns där. Israel är väl för tillfället det land med störst erarenhet om detta, säger de att det är ett problem så stämmer det nog.

Du ING...det var inte HELLFIRE(9kg verkansdel) de använde mot de senaste husen, utan Maverick.

Har du polare inom det israeliska flygvapnet?

Jag har aldrig påstått att det är hellfire eller något annat heller. Det var du som nämnde något om det längre upp i tråden tror jag, och jag tog det för osannolikt att 9 kg skulle kunna rasera ett hus. Men okej, då var det inte det, utan något större. Tack.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...