Jump to content

kustkanon

Guest besok

Recommended Posts

Guest besok

Hejsan!

Ar det nagon som kan hjälpa mig att hitta bilder av kustkanoner? Till exempel de som var pa Björkö i Göteborgska skärsgarden.

Tack pa förhand.

Jon.

det finns en hel tråd som handlar om just KA

iofs inte så mycket bilder, men det finns en och annan länk i den

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12043

sen kan man roa sig med att googla på ordet kustartilleri ;)

där hittar man bla den här sidan http://www.transit.se/~carlerk/ finns lite bilder där med

Prova denna adress

http://www.amf4.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=10148

Som jag har förstått så hade västkusten/Göteborgs skärgård inte många batterier.

Dt var mest mobila enheter antar jag

Tack sa mycket för informationen.

Ar det nagon som vet vilka pjäser som fanns pa batteri Björkö. Plus, om det finns bilder. Jag var pa Björkö i somras, det fanns ingenting kvar. Har nagon bilder pa hur det sag ut innan? Till exempel en bild av ingangen och inne i batteriet. Min morbror har varit radar observatör där, det skulle vara kul att hitta nagra gamla bilder.

Tack.

Ar det nagon som vet vilka pjäser som fanns pa batteri Björkö. Plus, om det finns bilder. Jag var pa Björkö i somras, det fanns ingenting kvar. Har nagon bilder pa hur det sag ut innan? Till exempel en bild av ingangen och inne i batteriet. Min morbror har varit radar observatör där, det skulle vara kul att hitta nagra gamla bilder.

Tack.

Det fanns inget rörligt kustartilleri som utgångsgrupperades på västkusten, möjligen undantaget 21 cm batterierna som var förrådsställda där i början. Men, de skulle grupperas i Skåne. Pjäserna på batteri Björkö var av typen 15,2 / 41. KA4 utbildade förbandet som ingick i krigsorganisationen 1942 och utgick 1997. Batteriet avvecklades under 2000. Det fanns fyra pjäser i batteri Björkö.

Tack.

Det fanns inget rörligt kustartilleri som utgångsgrupperades på västkusten, möjligen undantaget 21 cm batterierna som var förrådsställda där i början. Men, de skulle grupperas i Skåne. Pjäserna på batteri Björkö var av typen 15,2 / 41. KA4 utbildade förbandet som ingick i krigsorganisationen 1942 och utgick 1997. Batteriet avvecklades under 2000. Det fanns fyra pjäser i batteri Björkö.

Finns det bilder av typen 15,2 / 41. KA4 ??? Vad använde de för att rikta kanonerna? Tex. radar? Vet ni vilken typ av antenn och radar det fanns? Var Björkö mest för att släppa minor? Jag har sett en bild av ett batteri, över skyddet hade de lagt nagot, vet ni vad det kunde vara?

Finns det bilder av typen 15,2 / 41. KA4 ??? Vad använde de för att rikta kanonerna? Tex. radar? Vet ni vilken typ av antenn och radar det fanns? Var Björkö mest för att släppa minor? Jag har sett en bild av ett batteri, över skyddet hade de lagt nagot, vet ni vad det kunde vara?

Lite svar på dina frågor.

För att ange mål fanns det till att börja med optiska riktinstrument. De kallades inbas och lodbasmätare. senare tillkom det radar med eldledningsinstrument. sk ARTE på Björkö fanns det en ARTE 704, om jag minns rätt, som sedan byttes till en modernare ARTE 719 på 1980-talet. Den hade även laseravståndsmätare.

På varje pjäs fanns det dessutom en riktkikare som sidriktaren använde och m h a den kunde pjäschefen själv skjuta mot ett eget mål. Nåja, det var något mer komplicerat än att titta i kikaren och skjuta, men den var en bra hjälp.

Pjäserna kunde skjuta spränggranater, halvpansargranater och sk kartecher för närskydd samt lysgranater.

Det som täcker pjäsen på bilden är ett napalmskydd för att skydda personal och materiel i den öppna pjäsbrunnen hjälpligt mot napalm. Den fungerade även som väderskydd, och den rollen fick det enbart på senare år.

/QH5

Vad menar du med "släppa minor"?

Lite svar på dina frågor.

För att ange mål fanns det till att börja med optiska riktinstrument. De kallades inbas och lodbasmätare. senare tillkom det radar med eldledningsinstrument. sk ARTE på Björkö fanns det en ARTE 704, om jag minns rätt, som sedan byttes till en modernare ARTE 719 på 1980-talet. Den hade även laseravståndsmätare.

På varje pjäs fanns det dessutom en riktkikare som sidriktaren använde och m h a den kunde pjäschefen själv skjuta mot ett eget mål. Nåja, det var något mer komplicerat än att titta i kikaren och skjuta, men den var en bra hjälp.

Pjäserna kunde skjuta spränggranater, halvpansargranater och sk kartecher för närskydd samt lysgranater.

Det som täcker pjäsen på bilden är ett napalmskydd för att skydda personal och materiel i den öppna pjäsbrunnen hjälpligt mot napalm. Den fungerade även som väderskydd, och den rollen fick det enbart på senare år.

/QH5

Ja, de skjuter upp minor som sitter i boten fran björkö tror jag...tack for forklaringen. Ar dett metal under skyddet elleer bara trä?

------------

Ja, de skjuter upp minor som sitter i boten fran björkö tror jag...tack for forklaringen. Ar dett metal under skyddet elleer bara trä?

Jaha, jo Spärrbataljonen hade ett antal minspärrtroppar. Med bottenförankrade minor.

Det fanns en stålställning i I-balk som höll upp konstruktionen.

För fler bilder rekomenderar jag dig att försöka få tag på boken "Kustförsvar - från kustbefästningar till amfibiekår" KA/Amf's jubileumsbok från 2002. Den innehåller bilder texter samt en DVD med gamla filmer. Den borde finnas på biblioteket. Vill du köpa den finns den hos AMF Film, gå till erbjudanden.

/QH5

• 3 weeks later...

Nej, tyvärr inte :Malaj:

det närmsta man kommer är listningen på

http://www.transit.se/~carlerk/

..tyvärr är jag en dålig människa, så jag har inte alla batterier på gotland i skallen ;)

men de jag minns rakt upp och ner

Bungenäs (15,2/51)

Ryssnäs (7,5/57 III) :=o

St Olofsholm (7,5/57 II)

Ljugarn (7,5/57 I)

Asunden (12/70)

Trelge(12?/?)

Kappelshamn (7,5/57 III)

Nej, tyvärr inte :D

det närmsta man kommer är listningen på

http://www.transit.se/~carlerk/

..tyvärr är jag en dålig människa, så jag har inte alla batterier på gotland i skallen ;)

men de jag minns rakt upp och ner

Bungenäs (15,2/51)

Ryssnäs (7,5/57 III) ,O

St Olofsholm (7,5/57 II)

Ljugarn (7,5/57 I)

Asunden (12/70)

Trelge(12?/?)

Kappelshamn (7,5/57 III)

Trelge 15,2/98 om jag inte missminner mig :eeh:

vilket av dedär batterierna är Slite?

fö hittar jag bara 4 batterier i boken "svenskt rörligt kustartilleri"

i listan över fasta batterier.

de 4 batterierna på Gotland uppges vara

Trelge

Bungenäs

Slite

och Ljugarn

ser nu att det bara är batterierna med sjömålsuppgifter som förstahandsuppgift som angetts.

dessutom gäller bara listan för 70 talet.

byggdes de ej nämnda batterierna ut senare?

vilket av dedär batterierna är Slite?

fö hittar jag bara 4 batterier i boken "svenskt rörligt kustartilleri"

i listan över fasta batterier.

förklaringen kan vara att de kanske just fokuserat på RÖRLIGT i den boken

därav missar i det fasta ;P

de 4 batterierna på Gotland uppges vara

Trelge

Bungenäs

Slite

och Ljugarn

Slite är Asunden samt S:t olofsholm

(Det har troligen även funnits lite äldre pjäser runt slite)

ser nu att det bara är batterierna med sjömålsuppgifter som förstahandsuppgift som angetts.

dessutom gäller bara listan för 70 talet.

byggdes de ej nämnda batterierna ut senare?

Listan verkar snarare gälla vad som fanns INNAN 1970

Ryssnäs färdigställdes 1970

Kappelshamn 1971

och Asunden (12/70) 1978-79

Sen missade jag ju ytterligare ett batteri

Hultungs 21cm :dribble:

• 4 weeks later...

Var ute i Stockholms skärgård och seglade i början av sommarlovet. En natt låg vi vid Lidön nära Kapellskär. Där fanns denna:

http://i92.photobucket.com/albums/l36/vimic001/P6190188.jpg

http://i92.photobucket.com/albums/l36/vimic001/P6190187.jpg

http://i92.photobucket.com/albums/l36/vimic001/P6190186.jpg

http://i92.photobucket.com/albums/l36/vimic001/P6190181.jpg

Stolen var där när jag kom och jag struntade i att ta bort den för att man lättare kan avgöra storleken på kanonen då. Någon som vet vad detta är för pjäs?

/V

Någon som vet vad detta är för pjäs?

Det är en 12 cm kanon m/94. Batteri Lidö uppfördes under vk2 och utnyttjade pjäser som flyttades från äldre batterier inne vid Vaxholm. Batteri Lidö är avvecklat sedan länge men en av pjäserna har lämnats kvar.

Någon som vet vad detta är för pjäs?

Det är en 12 cm kanon m/94. Batteri Lidö uppfördes under vk2 och utnyttjade pjäser som flyttades från äldre batterier inne vid Vaxholm. Batteri Lidö är avvecklat sedan länge men en av pjäserna har lämnats kvar.

Okej! Vad är anledningen till att just denna pjäs har lämnats kvar då? Som ett minne bara eller vad?

Okej! Vad är anledningen till att just denna pjäs har lämnats kvar då? Som ett minne bara eller vad?

Som jag förstått det så är det just som minne. Det batteriet avvecklades också innan den nuvarande policyn med "återställning" kom till.

Har du någon aning om alla tunnlar, förråd etc. som användes "under marken" när kanonen användes finns kvar eller är igenfyllda?

Läste i någon annan tråd att det finns något/några ställen där allt från pjäs till tunnlar och förråd är bevarade och man som besökare får spatsera runt i och kolla läget. Var finns dessa ställen?

/V

Har du någon aning om alla tunnlar, förråd etc. som användes "under marken" när kanonen användes finns kvar eller är igenfyllda?

Batteriet i övrigt ska vara plomberat.

Läste i någon annan tråd att det finns något/några ställen där allt från pjäs till tunnlar och förråd är bevarade och man som besökare får spatsera runt i och kolla läget. Var finns dessa ställen?

/V

Hemsö Fästning

Femörefortet

• 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...