Ragulin Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Det här är kanske inte ett ämne man förväntar sig på detta eminenta forum, men eftersom den samlade expertisen här förefaller kunna svara på de mest bizarra frågeställningar och lösa de flesta problem, har jag en liten frågeballong jag vill skicka upp: När jag var grabb, och detta förefaller jag dela med de flesta ur min generation (60-talisterna), så lekte vi ungar alltid i klunga och gäng. Ville man träffa kompisarna och göra något kul, så behövde man bara gå utanför dörren och ansluta någon form av grupp-aktivitet som alltid var på gång. Jämt var man utomhus och man lekte gömme, krig i olika former, kull, Röda/Vita Rosen, spelade fotboll, nigger, brännboll eller landhockey eller byggde kojor, fiskade, hånglade med tjejer eller körde cross med cyklarna. Nuförtiden förefaller denna typ av barndomsaktiviter helt dött ut. Ungarna leker parvis och sitter oftast hemma hos varandra och spelar helst dator eller tv-spel. Man bestämmer i förväg vem man skall leka med, var man skall vara och aldrig är man fler än två-tre stycken samtidigt. Är det fler än jag som reagerat på detta synbarligen trista och torftiga umgängesmönster? Har "min" typ av barndomsliv försvunnit helt? :( Kommentarer, synpunkter och teorier emottages tacksamt! edit: grisklövar Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Den typen av umgänge dog ut med min generation skulle jag tro. Vi 86/87:or var väl i princip de sista som höll på sådär. I alla fall där jag bor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Grannungarna, 8-10st i varierande ålder, håller på som en själv gjorde för 25-30 år sedan; är omväxlande riddare, sagan om ringen-figurer, krigar, leker Star Wars (DET har alltså verkligen inte ändrat sig!!!) och cyklar runt som galningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Föödd i mitten på 70-talet är mina erfarenheter av prepubertalt lekande följande: Det hände att man lekte i gäng, inte minst vid fysiska aktiviteter. Rätt ofta hängde man bara två eller tre. Vi spelade gärna på dator, två eller flera. Tjejerna umgicks betydligt mer parvis, och ägnade sig något mindre åt fysiska aktiviteter, än killarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 jag håller med Simon... så som beskrevs i första posten höll jag på fram tills man var ungefär 15 (sedan ändrades det ju drastiskt, men det är normalt) men visst lekte man i grupper och gjorde allehanda hyss, det får man medge... NES fick man när man var 8, men det var bara storebröderna som spelade på. Dator fick man när man var ca 13, och då spelade man en del i början, sedan försvann man snabt ut igen.... krig och "äventyrsexpedition" i skogen var vanligaste lekformen.... usch... nu känner man sig gammal också Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Vi krigade järnet i skogen, goda minnen . Sen var det en väldig massa bandy/"nigger"/fotboll på skolgården. Men visst man satt lite vid datorn och tv-spelet också. Skulle gissa att övergången skedde någon gång runt min generation(87'or). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Kommentarer, synpunkter och teorier emottages tacksamt! Fanns internet på din "barndomstid"? ... .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 4, 2006 Author Report Share Posted June 4, 2006 Kommentarer, synpunkter och teorier emottages tacksamt! Fanns internet på din "barndomstid"? ... .. Ehrr, näe. Jag förstår inte frågan. Datorer fanns när jag var barn, men de var svindyra, stora som husvangnar och opererades med hålkort och var inte precis några förströelsemaskiner. När jag var i övre tonåren kom de första Tv-spelen.... Ytterst primitiva saker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Krasst räknat så fanns ju faktiskt internet redan på 60-talet. Vi lekte också, mycket, och ute. Men så fanns inte heller TV och datorer i samma utsträckning, och med samma kapacitet som idag. Kan tänka mig att det idag går en brytpunkt någonstans vid 7-8 är (??), där barnen förstår datorer tillräckligt mycket för att tycka dom är roligare än att leka ute. Någon med barn i den åldern som håller med, eller inte håller med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 kan för mitt eget bostadsområde svara på att här lekts det i grp. jag är väl ung i samma ålder som Ragulin, och växte således upp utan vare sig kabeltv, internet eller tv-spel. men till saken jag kan säja en sak som inte fanns i min barndom: störningsjourer. klart fan inga ungar vill leka utomhus, om de vet att så fort de skrattar högt eller stojar lite, kommer det väktare. å andra sidan bor jag i ett rent paradis för ungar att växa upp, här finns det mesta inom ett par hundra meters avstånd: lekparker fotbollsplaner skog internetcafe ica supermarket och netto(så man lär sig snatta, åka fast och skämmas) sveriges största slussar(där man lär sig prata ryska, när man köper sin första smuggelvodka) moviebox på er slynglar Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 kan för mitt eget bostadsområde svara på att här lekts det i grp.jag är väl ung i samma ålder som Ragulin, och växte således upp utan vare sig kabeltv, internet eller tv-spel. men till saken jag kan säja en sak som inte fanns i min barndom: störningsjourer. klart fan inga ungar vill leka utomhus, om de vet att så fort de skrattar högt eller stojar lite, kommer det väktare. å andra sidan bor jag i ett rent paradis för ungar att växa upp, här finns det mesta inom ett par hundra meters avstånd: lekparker fotbollsplaner skog internetcafe ica supermarket och netto(så man lär sig snatta, åka fast och skämmas) sveriges största slussar(där man lär sig prata ryska, när man köper sin första smuggelvodka) moviebox på er slynglar Hehehe! Snatterier ja, usch då! När jag växte upp i kålltorp i göteborg var vi ett gäng som höll på med kemi. Vi fick tag i en massa spännande prylar som vi lekte med. En särskilt spännande stor tångliknande sak som jag senare fått förklarat användes av läkare mot hemmorojder? (Yiachhh!) höll vi på med länge. Vi samlades i en källare och tillverkade nitroglycerin bland annat. Vi vågade emellertid aldrig testa detta. Snattade gjorde vi också, saker som strösocker och salpeter på konsum. Vi höll på att elda ned matsalen till skolan en gång på grund av våra experiment. Sen kom spriten och flickorna in i livet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Jag vet att när jag var liten var jag mycket ute På sommaren körde vi ofta dunk-kurragömma i min trädgård, då det fanns ett stort träd på ena sidan som var mycket optimalt att "dunka" på. vi var oftast mellan 4-10 stycken beroende på hur många som ville vara med. Vattenkrig utspelade sig varje sommar såklart! Både inne och utomhus Jag och min bror byggde även upp ett fotbollsmål (av tveksam kvalité) där vi körde prick med kompisarna. På vintern var det mycket pulka och snowracer förstås, bygga snökojjor m.m. Har en jättefin backe 50 meter bakom huset där det alltid är massa ungar på vintrarna Men såklart nu när man är äldre har man tyvärr inte lika mycket tid för nöjen. Jobb och skola tar ju ganska mycket tid, och det är ofta svårt att spontant organisera något för lite fler personer. Dock brukar vi samla ihop oss någon gång i veckan nån kväll och sticka ut och grilla och bada och sådär, vilket jag tycker är trevligt. Att bara sitta ner o snacka lite över nån öl med vännerna. Jag tror inte jag vill bli vuxen :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 4, 2006 Author Report Share Posted June 4, 2006 Jag har två barn, en av varje sort. Grabben är i tolvårsåldern och hans lek och umgänge ser överhuvudtaget inte alls ut som mitt gjorde när jag var liten och jag tycker faktiskt att det är lite sorgligt. Inte så att jag vill projicera någon slags dröm-norm om hur en "lycklig barndom" ser ut på honom, men just hela den där supersociala biten av att leka i stor grupp, vara utomhus i tid och otid mm verkar fan så mycket roligare än att sitta inne och mögla framför datorn med en kompis. Vi har ofta konflikter hemma när det gäller dataspelandet och det finns restriktioner, men det blir alltid liv om det när det skall stängas av. Han är sportig och hyfsat aktiv annars, men min farhåga är att barn missar en hel del kul här i livet med nuvarande social struktur. Jag satt och småsurade över det här tillsammans med en polare häromdagen och han hade gjort exakt samma reflektion: Ungarna leker inte i grupp, ungarna är mindre kreativa och vill ha mer serverat när det gäller aktiviteter och datorerna tar åt helvet alldeles för stor plats i deras liv. Man läser inte böcker och man spelar inte sällskapsspel typ Monopol eller knogpoker som vi gjorde när det regnade ute. Man bygger inga lådbilar, kojor eller hittar på sunt bus heller. Jag är beklämd... :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted June 4, 2006 Report Share Posted June 4, 2006 Vill minnas att det var TV:n som påverkade mycket vad man lekte för ca. 30 år sedan. Hade det varit friidrotts-VM så var alla ute och sprang 5000 m. runt gården, hoppade längdhopp i sandlådan, kastade spjut med Vägverkets pinnar Efter F1 så gav sig alla ut med cyklar och var Petterson, Lauda, Fitipaldi. Himla stångande och trängande när alla jagade runt i gränderna. "Okänd Soldat" visats, gick man man ur huse för att gräva skyttegravar i snön (på den tiden var det alltid ½ meter snö på vintern ) och kastade vedklabbar mot varandra likt handgranater.. Efter lite ´Nam-influenser gömdes ett antal plastsoldater i torra gräset. Ett nylonrep tändes på i änden, sedan gick man runt och bombade "napalm" i "djungeln".. Ack så icke PK, men så j-a roligt.. Vill minnas att det var cowboy-filmer på TV:n varje vecka också. (Alias Smith & Jones, say no more..) Alla ville vara kovpojsare då man fick skjuta med knallpulverpistoler, indianerna hade bara torra pilbågar. Inte har man tagit skada av detta, eller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 Det hände att man lekte i gäng, inte minst vid fysiska aktiviteter.Rätt ofta hängde man bara två eller tre. Vi spelade gärna på dator, två eller flera. Tjejerna umgicks betydligt mer parvis, och ägnade sig något mindre åt fysiska aktiviteter, än killarna. Min erfarenhet är att detta är applicerbart även på personer födda -94. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crankep Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 Min farsa (född 1950) har berättat mycket om hans barndom och precis som du sprang de runt i stora gäng och lekte. Det låter jättteroligt och när jag själv var liten (upp till 11-12) så gjorde jag rätt mycket med grannbarnen och mina bröder. Det roligaste är nog att vi har hus ute på landet så jag och mina bröder har kunnat springa runt i skogar och utforskat, bygg lådbilar och gjort en massa. Även om jag är för datorer och är väldigt intresserad så får jag nog medge att datorn är en av bovarna i dramat. En annan bov är nog att barn växer upp för snabbt nu för tiden. 10åringar som springer runt och tafsar på tjejer som går i 8:an. WTF, liksom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 Hörde Kålltorp nämnas i tråden... Det jag tycker är lite smålustigt är att växer man upp i kålltorp så är ofta ens första fylla vid apslätten/tjärnet. Minns hur man kom traskandes dit som fjortis och stötte på riktigt gammla människor (typ 40 åringar) som skrockande sa att dom gjort samma sak när dom var små. Vilket bekräftas av min mamma som också växte upp i öster... Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 11, 2006 Report Share Posted June 11, 2006 Är 89a... Vi umgicks oftast 3-10 pers... Gjorde kojjor av grenar/buskar... Som "rep" använde vi bark, gjorde vapen med hjälp av att ta en pinne och sedan linda in en stor tagg längst fram med hjälp av barken... De vapnena var ändå rätt kraftfulla har jag för mig. Skulle säkerligen gå att få död på sig själv/någon annan om man råkade hugga i halsen... Dock hade vi förnuft att aldrig använda våra vapen... Och tur är väl det. Vi hade ett läger där våran "stamm" var... Fienderna var en annan "stamm", så vi gjorde kvällsliga räder där vi förstörde deras fort ibland. Men då gällde det att akta sig för nedfallande stenar/grenar eller en spanande fiende. Minns att vi också hade ett organiserat slagsmål på skolan i en sandlåda . Men lärarna tog oss och stoppade slagsmålet. De visiterade också våra "fort" som låg på skolområdet. Där hittade de våra vapen Blev inkallade till rektorn och "lärarmöten" där kanske 5-6 fritidspedagoger förhörde oss. Men vi vek aldrig. Ingen angav någon annan. Rätt fin kamratanda. Latjade fotboll, streethockey 5-6 ggr/vecka... la ut plånböcker utanför buskar som man ryckte in innan någon tog den och snodde sockerbetor från lokala bönder som vi sedan åt i kojjan... Gjorde fällor vid kojjan som skulle oskadliggöra inkräktare med hjälp av snubbeltråd av fiskelina. T.ex. att om man gick in och gick på linan så kom en större gren farande mot huvudhöjd, eller en sten som trillade ner... Försökte göra en slunga som skulle slunga iväg en sten. Men den konstruktionen funkade bara i 20 min, sen var pinnen uttöjd har jag för mig. rätt fina minnen :P När man blev runt 12-13 började dock aktiviteterna i buskarna att minska, men då körde man fotboll, hockey istället... Och så började vi spela FIFA (fotbollsspel på playstation)... Så då satt vi kanske 2-4 pers och lirade. Vinnaren fick spela tills han blev besegrad. Vi finputsade laguppställningarna och körde olika formationer... Vi lirade även NHL och något skate-spel där vi utmanade varandra på poäng. Rätt kul faktiskt... Den typen av umgänge dog ut med min generation skulle jag tro. Vi 86/87:or var väl i princip de sista som höll på sådär. I alla fall där jag bor. Tror gör man i kyrkan/moskén/synagogan/var du vill 1987orna är inte speciella på annat sätt än att ha fula brudar asgarv Allas nuvarande barns liv är inte som pokemon kid's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
falken_ Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 Får man väl ta och ge sin erfarenhet som fortfarande är barn och leker. Född 90:a +! att jag är tjej. På våg gata lekte vi i alla fall mycket, körde olika spaningslekar och äventyrslekar. Arbetade i lag och sprang runt och lade ut ledtrådar. De andra lagen skulle med hjälp av ledtrådarna hitta det laget som var på flykt. Minns även att vi letade fram en massa skit i skogen som vi sedan sålde. Bland annat hitttade vi en gammal möglig tavla(den fick vi inte såld) men däremot sålde vi fyra ganska grova pinnar som vi sa var ved för 20:-! sicken affärskvinna man är. Gjorde även gömställen och kojor av gamla granar, vilket senare min käre fader förbjöd pågrund av fästingsrisken, haha. Klättrade i träd gjorde man en hel del med, tills pappa klippte av alla grenar! Glädjedödare! haha, men han byggde som plåster på såren en älgtorn som jag kunde leka i. Men sen kom den mörka tiden då det skaffades bredband och jag upptäckte tjusningen med internet och allt vad det har att erbjuda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Forssman Posted June 12, 2006 Report Share Posted June 12, 2006 man var ju ändå gött störd när man var liten. Som tur var skadade man sig själv aldrig allvarligt. gjorde fällor runt våra trädkojor. La ut en spikmatta i högt gräs en gång, som en rival senare trampade igenom. Mycket blod, men han blev återställd efter några timmar på akuten och en rejäl omplåstring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Skogen bakom huset hemma börjar bli igenväxt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Hörde Kålltorp nämnas i tråden...Det jag tycker är lite smålustigt är att växer man upp i kålltorp så är ofta ens första fylla vid apslätten/tjärnet. Minns hur man kom traskandes dit som fjortis och stötte på riktigt gammla människor (typ 40 åringar) som skrockande sa att dom gjort samma sak när dom var små. Vilket bekräftas av min mamma som också växte upp i öster... Ja apslätten tillbringade man en hel del tid på. Tyvärr när jag kom i öl-åldern hade vi flyttat ut till det "riktiga" landet med typ 1,5 km till närmsta granne. Snacka om kulturkrock för ett stadsbarn! På kvällarna kom kulorna fram i sandlådorna. En plastsoldat ställdes upp och det gällde att träffa den, gjorde man det så vann man den. Fast ibland vart det långtråkigt, då eldade vi upp plastfigurerna. Krig lektes det en hel del. Hade en kille från finland vars pappa hade en riktig kulsprutepistol i garderoben (Fick aldrig se den dock....) som var ÖB-General-Amiral och ledde alla oss andra slavar. Gjorde maskeringar och allt möjligt kul. Att palla frukt var spännande och kul! Särskilt hos gammelArne som hade hagelbrakare som han hotade med. Hände aldrig IRL men det satte skräck i oss bara att tänka på det. Det jag kommer ihåg särskilt från barndommen var att man kom hem vid 7-8-9 snåret efter att ha varit utomhus hela dagen efter skolan och däckade i sängen. Min första elstöt (230V) fick jag som 12 åring när jag kopplade ihop två glödlampor, litet fel kan man nog säga. Det kändes i armen och sedan vart man elektriker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.