Jump to content

X-X-X i betyg.

Recommended Posts

När jag gjorde gu hade vi en plutonssjukvårdare som kammade hem X-X-X i betyg. Ingen kunde förstå det riktigt, visst var han vass i sin befattning men ingen ninja i övrigt. Enligt vår kapten så var det andra gången på tio år han delade ut det betyget.

Hur vanligt är det här egentligen ? Vad är era erfarenheter ?

När jag gjorde gu hade vi en plutonssjukvårdare som kammade hem X-X-X i betyg. Ingen kunde förstå det riktigt, visst var han vass i sin befattning men ingen ninja i övrigt. Enligt vår kapten så var det andra gången på tio år han delade ut det betyget.

Hur vanligt är det här egentligen ? Vad är era erfarenheter ?

vår Kompanichef ansåg att det ska vara i stort sett omöjligt att få det. HAn menade att man skulel behövt visa upp sig under krigsliknande situationer eller situationer där det ställs inför enorma psykaska påfrestningar.

I handledningen för betygssättning så finns det betyget inte ens med. Men för att få en nia så måste den värnpliktiga vara riktigt skarp.

Hur svårt är det att få 10-7-7 då? :eeh:

Hur svårt är det att få VG i matte? :rolleyes:

Let me re-phrase that, vad är det genomsnittliga betyget?

Vilket utb.år, vilket regemente, vilket komp, vilken befattning?

att jmf betyg från GU är omöjligt... Grymt stor skillad mellan befattningar och utb. år. Men även mellan kompanier och regementen....

Ganska stor skillnad på att göra gu som fordonsförare på T2, göra gu vid FJS, som VC på cv90 eller att göra som GU som tolk

vem är bäst?

Fordonsföraren med X-8-8

FJS killen med X-6-6

VC cv90 X-7-8

Tolken med X-7-6

det är nästan enklare att fråga om hur långt är ett rep....

Hur svårt är det att få 10-7-7 då? :)

Hur svårt är det att få VG i matte? :)

Let me re-phrase that, vad är det genomsnittliga betyget?

Vilket utb.år, vilket regemente, vilket komp, vilken befattning?

att jmf betyg från GU är omöjligt... Grymt stor skillad mellan befattningar och utb. år. Men även mellan kompanier och regementen....

Ganska stor skillnad på att göra gu som fordonsförare på T2, göra gu vid FJS, som VC på cv90 eller att göra som GU som tolk

vem är bäst?

Fordonsföraren med X-8-8

FJS killen med X-6-6

VC cv90 X-7-8

Tolken med X-7-6

det är nästan enklare att fråga om hur långt är ett rep....

Vem som är bäst är inte intressant i min mening, jag undrade snarare hur många som kunde söka utlandsstänst (för jag har ett minne av att man behöver minst 10-7-7) under t.ex. 05? Från det perspektivet måste man väl kunna se hur många procent som hade möjlighet att söka utlandstjänst?

Har säkert trillskats i någon annan tråd men ändock...

En y/Off bekant sa att när han jobbade med VPL så började dom på 10-5-5, det var så att säga ett medel. 10-7-7 är ju minimum för US samt ansökan till y/Off, så sådana som dom verkligen inte tyckte skulle söka till US eller y/Off fick alltid en 6:a oavsett om dom kanske var "värda" en 7:a.

Lumpade med två killar som fick X-X-X. En fick dock på grund av olämpligt uppträdande sista kvällen ett skriftligt omdöme som rimligtvis förhindrade yrkeskarriär i FM. Det är som Fk Satan säger, det beror på förband och vilket år man ligger inne.

Sitter man på en befattning som inte ger behörighet för Yoff och inte är eftersökt av US så kanske det är psykologiskt lättare att ge ett snällt betyg än om det är ex. KB Pansar där många vill bli Yoff och söker US.

En GB på min pluton fick X-X-X 1996, ingen Kung som syntes vid muck dock :D

Generellt hade alla befäl på plutonen höga betyg, tror ingen GB/KB fick under 10-8-8. Så det kändes jäkligt snedfördelat.

Fick också X-X-X på min första och sista KFÖ. Såg varken monark eller medalj. Men betyget är noterat i tjänstgöringskortet, och det duger gott som belöning för en gammal krigsman från invasionsförsvaret! :D

Gärna medalj, men först en rejäl KFÖ! :P