Jump to content

ÖB på SVT 24

Recommended Posts

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/...=12582&a=177768

Ja vad säger ni, hur skötte sig vår ÖB egentligen?

Personligen tycker jag att han var bra, han är bättre medietränad än tidigare ÖB och andra högt uppsatta generaler. Jag tycker att han förklarade saker mycket bra och dessutom visade ett äkta engagemang för de frågor som han är insatt i, han visade också klart och tydligt varför FM har förändrat sin inriktning och varför FM ser annorlunda ut i dag än tidigare.

Som vanligt är journalister väldigt dåligt pålästa, nästan pinsamt dåliga och det där skulle vara "SVTs vassaste journalister"? Vissa frågor var ju så dåligt formulerade att man undrar om hon tänkt till innan och som vanligt när det är journalister så börjar man prata siffror och statistik som t.ex. om antalet JAS-plan, som om det vore det viktigaste. Man pratar inte om flygvapnets, förmågor.

Nej men jag blir så irriterad när de ställer frågor som "så värnplikten är ingen rekryteringsbas för officersyrket" Men hallå, har du alls lyssnat på vad som har sagts, är du alls insatt överhuvudtaget, var skulle man annars rekrytera ifrån?

Och sen verkar journalister hänga upp sig på att "det är ju så farligt att vara i försvaret nu, ska det vara så" Förstår inte folk att det är en farlig verksamhet som bedrivs och att krig är farligt och att någon måste göra det?

Jag kollade på något efterspel i från uppdrag granskning häromdagen och där var det precis samma grej, kallar amf 1 för elitförband, expressen kallade soldaterna på filmen för elitsoldater och påstår titt som tätt att dom skjuter med skarpa vapen även fast det bara varit övningsladdade. Men det är ju så, icke militärer förstår sig inte riktigt på det militära, och det verkar skrämma dom, samtidigt som det ger bra rubriker och många sålda lösnummer med en FM skandal på första sidan. Våld är bra nyheter, och att dessutom öppna ögonen på folk och visa att även sverige och svenskar sysslar med dumheter och inte bara amerikaner gör att man får bra tittarsiffror.

ÖBs lilla bok om det nya svenska försvaret som man brukar få hem med insats och försvar är ju väldigt välskriven och innehåller en hel del vettigheter. Så jag tror att detta är en mycket bra ÖB för det svenska försvaret. Nu måste man väl bara få bort bakåtsträvarna som finns kvar.

... påstår titt som tätt att dom skjuter med skarpa vapen även fast det bara varit övningsladdade.

Tycker det ser ut som de skjuter barlastat, dvs skarp drivladdning, men visst den heter 8,4 cm slövnprj.

... påstår titt som tätt att dom skjuter med skarpa vapen även fast det bara varit övningsladdade.

Tycker det ser ut som de skjuter barlastat, dvs skarp drivladdning, men visst den heter 8,4 cm slövnprj.

Jo precis det är en av de saker jag syftade på..

Är inte det ungefär lika farligt som att skjuta med en skarp AK5? :)

J.K Nilsson

Är inte det ungefär lika farligt som att skjuta med en skarp AK5? :)

J.K Nilsson

haha ja det är ju ett sätt att se på saken.. :P usch va OT vi är nu.. det jag syftade på var journalisternas okunskap angående olika vapensystem och vad som egentligen är skarpt och inte skarpt. Jag är lite dålig på tydligheten.. :) Nog om det nu, se det som svammel.. :)

Det är nog den största förlusten som FM gör på att gå ifrån allmän värnplikt, förståelsen hos gemeneman.

Det bästa vore kanske om FM fick ett par timmar SVT tid och bedriva utbildning på tex, 2h per försvarsgren, visa upp vad FM kan, förmågor, och hur verksamheten går till. Jag ser mer om svenska försvarsmakten på Discovery än jag gör på SVT, TV4 och TV3 tillsammans, och de repotagen är sällan positiva. Lite TV av militärer för allmänheten.

Journalisters okunskap beror nog främnst på sensations sökande, C-info kan skriva "jag skjuter barlastat" i pannan på beväringen men lik förbaskat kommer det stå han skjuter skarpa spräng granater. Jag minns ett mycket tydligt exempel på hur stackars C.3ysflj luras in i journalistens fälla i en interjuv om båt körande i flottan kontra amf efter stridsbåts olyckan i sollenkroka. Dessutom verkar deras förtroende för unga svenska killar och tjejer var minimalt, men det kanske är skolans fel, mycket känns som "hur kan man ge 19åringar sånt ansvar, min gulleplutt hemma kan ju knapp koka ägg".

Journalistens - Hur mycket erfarenhet har dina "båtchefer"?

C3 - MIna fartygschefer har ca 10-15års erfarenhet

KLIPP

Journalisten som speaker

- I amfibiekåren låter man värnpliktiga på bara 20år med några månaders utbildning själva ta ansvaret för ett helt fartyg medan i flottan så krävs det 10-15års erfarenhet för samma uppgift.

ällmänhetens slutsats

Hjälp vad oansvariga amf är! Dvs journalisten har lyckats med sitt uppsåt att påvisa att amf 1 är oansvariga och ansvariga för olyckan.

Att C3s fartygschefer kör fartyg som är 300ton tyngre, har 40mans besättning, kostar 500milj styck, han har dessutom en rad andra befogenheter vad avser eldtillstånd osv medan en stridsbåt mer kan jämföras med en fritidsbåt i det avseendet och att det dessutom är orimligt att ha 100tals "anställda" FC till stridsbåtarna nämns aldrig i inslaget.

Edited by Psilander

• 1 month later...

Jag hittar inte i inslaget. Enligt "innehållsgenomgången" efter tennisen så säger hon att de ska gå igenom följande:

Terrordåden i Indien

Somalia och kvinnofråga

"har värnpliken spelat ut sin roll"

När jag sedan tittar så visar dom bara Första och andra ämnet. Har jag missat något?

Edited by Illuminat

Jag hittar inte i inslaget. Enligt "innehållsgenomgången" efter tennisen så säger hon att de ska gå igenom följande:

Terrordåden i Indien

Somalia och kvinnofråga

"har värnpliken spelat ut sin roll"

När jag sedan tittar så visar dom bara Första och andra ämnet. Har jag missat något?

Ja datumet...