Lt.E Posted June 2, 2006 Report Share Posted June 2, 2006 Med anledning av att några personer sett till att Försvarsmakten fått lite negativ publicitet genom att skjuta nakna så tänker man tillbaka med nostaligi på det man själv varit med om. Givetvis är det alltid en kompis som busat, själv skulle man inte göra något liknande... Ett starkt minne från egen GU var när ett nytt gäng ryckt in och låg i våningen nedanför oss och sov för första gången i blå/vita (orange/bruna var inte tillåtna) lakan, så de behövde väckas kl. 03:00. Enda klädseln "kompisarna" hade på sig var skyddsmask och sedan var det dags för gaslarm. Metall mot metall, spade mot säng! Ett jävla liv, fyra logement samtidigt. De "kompisar" som var med hade otroligt roligt åt detta, men de som väcktes var ganska skrämda. Den major som var kompanichef tyckte det var fruktansvärt roligt. Fruktansvärt barnsligt, men skoj... Vad har era "kompisar" hittat på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 2, 2006 Med anledning av att några personer sett till att Försvarsmakten fått lite negativ publicitet genom att skjuta nakna så tänker man tillbaka med nostaligi på det man själv varit med om. Just med tanke på ovan anser jag det som en illa vald tidpunkt för denna tråd. Därför tänker i alla fall jag stå över och eventuellt berätta dylika saker vid ett annat tillfälle eller inte alls. Anledningen är att jag gärna ser att de som förespråkar totalnedläggning/minskning av FM är så få som möjligt och inte sprida negativa argument för detta eller sådant som lätt kan misstolkas. SoldF.com som helhet är generellt positivt inställt till att Sverige har ett så bra väpnat försvar som möjligt, men givetvis framföra konstruktiv kritik och vara ett tillhåll för de som är intresserade av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted June 2, 2006 Report Share Posted June 2, 2006 (edited) Var går gränsen, ett praktical joke kollegor/ kompisar emellan, eller rent dumma saker som nakenskjutningar, ollningar osv. FM är väl ett av få "företag" där de anställda kommer mycket nära varandra och utvecklar kanske djupare vänskapsband än i något annat företag pga de arbetsuppgifter FM har så kommer ju stämningen och verksamheten att erbjuda/ kräva/ utveckla lite upptåg för lätta på stämmningen. Därav kan en del "rumsrena"/ "genomskinliga" upptåg vara berättigade, men de hör inte hemma på internet utan i gunrummet eller på mässen, även om de skall tåla lite nyfikna ögon så förstår inte utomstående de band man får till sina lumparkompisar och kollegor vilket gör upptåg som inte funkar på ett vanligt kontor möjliga. Speciellt inte då färre och färre gör lumpen. Edited June 2, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted June 2, 2006 Report Share Posted June 2, 2006 Fan, bara för att det finns så mycket idioter där ute som inte förstår sig på någonting så måste vi bli så jäkla politiskt korrekta och nu vågar man inte berätta någonting öppet längre, för tänk om det läkte ut till media. Finns det ingen tolerans längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted June 2, 2006 Report Share Posted June 2, 2006 Gladplast på latrinhinken innan skymningen, thats about it.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted June 3, 2006 Author Report Share Posted June 3, 2006 Anledningen är att jag gärna ser att de som förespråkar totalnedläggning/minskning av FM är så få som möjligt och inte sprida negativa argument för detta eller sådant som lätt kan misstolkas. Nej, det är en svår balansgång, men om vi låter oss påverkas av dessa människor så har de "vunnit"? Jag tror att på sikt så kommer den här skjutningen inte att påverka FM negativt, men det skall jag inte kommentera i denna trå utan i den som redan diskuterar skjutningen. Var går gränsen, ett praktical joke kollegor/ kompisar emellan, eller rent dumma saker som nakenskjutningar, ollningar osv. Nej, det är alltid en svår balansgång, men i de flesta fall funkar det. Och när någon går över gränsen, är det oftast inte medvetet. Ungdomligt oförstånd... B)--> (SERG. B @ Jun 2 2006, 17:57 ) <{POST_SNAPBACK}> Fan, bara för att det finns så mycket idioter där ute som inte förstår sig på någonting så måste vi bli så jäkla politiskt korrekta och nu vågar man inte berätta någonting öppet längre, för tänk om det läkte ut till media. Finns det ingen tolerans längre? Vi får inte glömma att vi som håller på i gröna kläder gör det för att vi tycker det är kul. Och när man har det som allra jobbigast så kan man ibland behöva liva upp det lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Anledningen är att jag gärna ser att de som förespråkar totalnedläggning/minskning av FM är så få som möjligt och inte sprida negativa argument för detta eller sådant som lätt kan misstolkas. Nej, det är en svår balansgång, men om vi låter oss påverkas av dessa människor så har de "vunnit"? Absolut inte. Det jag och många andra värnar om är stöd och resurser till de centrala delarna i FM:s verksamhet, inte rätten att skryta om bus man gjort eller utsatts för under militärtjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts