Jump to content

34:e Kejserliga Gardesflottan

Nestor

Recommended Posts

Tjo allesammans.Sker just fördigt min kort-novell som jag skall lämna in imorron.

En liten Sci-Fi novell.

Tänkte ta och dela med mig av den lite.

Så varsågoda. :clap:

======================================

Stridsredogörelse.

Amiral Vernetius.

34:e Kejserliga Gardesflottan

Min styrka, 34:e Kejserliga Gardesflottan, hade patrullerat området kring systemet Deneb när De anföll oss. De tog oss med överraskning och redan efter 10 minuter förlorade vi de tunga attackkryssarna Vindicator, Repulse och Striker.

De använde en annorlunda stridstaktik än våran.

Istället för att bekämpa våra fartyg verkade de mer inriktade på at borda våra fartyg. Varför? Det var tydligt att deras fartyg var tillräckligt bestyckade för att kunna gå i strid med mitt flaggskepp, Agamemnon, och det är många fiender som mött döden i strid mot dessa fartyg ur Andromeda-klassen.

Kejsaren har personligen beordrat mig, och alla mina kollegor i Kejserliga Flottan, att våra fartyg aldrig får falla i fiendens händer, och om det skulle ske, så är det våran plikt att förinta det bordade fartyget.

Från kryssaren Pacific, mottog jag ett nödanrop. Fienden hade bordat fartyget. Befälhavaren, en ytterst kompetent kollega, bad om tillstånd att aktivera självförstörelsesystemet på sitt fartyg. Jag gav honom tillstånd. Gud vet hur många av Dem han tog med i döden.

Från min kommandobrygga kunde jag bevittna striden i hela sin omfattning. Den tomma rymden omkring oss lystes upp av explosionerna från förstörda fartyg, ljuset från strålkanonerna som skar igenom fiendens skrov, de små glimtarna av nerskjutna jaktskepp och motorerna på livbåtar.

Jag var säker på att vi skulle vinna, eftersom ingen fiende någonsin har besegrat 34:e Gardesflottan. Men denna gång var det nära. Fienden slogs med stort mod och skicklighet.

Men tillslut blev jag tvungen att sätta in flottans kärna, de 10 skeppen ur Andromeda-klassen.

Jag ledde själv fartygen från mitt flaggskepp.

Styrkan formerades i slaglinje. Andromeda-kalssen är i all mening liemannens högra hand.

Mitt flaggskepp mäter cirka 7 kilometer från för till akter, och bär en vapenkapacitet motsvarande den hos en hel flottilj av tunga attackkryssare. 10 Andromedaskepp utgjorde således en oslagbar styrka.

Fienden angrep min styrka med allt de hade, de till och med försökte ramma Kommendör Orrest skepp Terra. Sorgligt nog kunde Terra inte skjuta ner det rammande fartyget. Det sista orden jag hörde från Kommendör Orrest kommer aldrig att glömma.

”De fick Terra den här gången. Leve Kejsaren! Leve Imperiet”. Därefter bröts sändningen.

Hon tog mer än halva besättningen, över 15 000 med sig i sin eviga grav.

Då beordrade jag fri eldgivning. Hela rymden lystes upp när mina kvarvarande 9 fartyg öppnade eld med allt de hade mot den fientliga styrkan. Inom kort var situationen under kontroll. Vi hade dock lidit svåra förluster. Av mina ursprungliga 75 fartyg hade 20 gått förlorade. Den svåraste förlusten av naturligtvis Terra. 15 000 av kejsarens bästa män miste livet, tillsammans med Kommendör Orrest.

10 tunga attackkryssade, 5 jagare och 4 lätta slagkryssare hade också gått förlorade.

Under de två timmar som slaget pågick minste över 90 000 av Kejsarens bästa mannar livet.

Hur många av fienden som dödades, eller hur många av deras skepp som förintades vet jag inte.

Jag bryr mig inte heller för tillfället.

Jag inväntar nu vidare order från Kejsaren.

==================================

Ett sju km långt skepp är STORT! Har du hittat dessa saker, el bara hittat på själv? Lite nyfiken på hur ett 7 km långt fartyg ser ut :D

Kan lugna dig med att allt är påhitt, fiktion och skapat av överdosering av Star Wars och FreeSpace 2.

har ritat ett t kilometer långt skepp.

Kan slänga upp en bild om jag hittar den.

Så här ser iallfall en Attackkryssare ut.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...