Jump to content

Gd700 pjäsplutonsbefäl på I 19/PBAT boden var är det?...

Recommended Posts

Sitter och funderar vad jag gett mig in på?!? Plumsa ner ett beslut i brevlådan i dagarna.

Är det någon som råkar veta vad jag blivit tilldelad, själv känner jag mig en anning omedveten vad som väntas skall..

Vore tacksam om någon kunde klargöra för mig ; :)

:banghead:

Sitter och funderar vad jag gett mig in på?!? Plumsa ner ett beslut i brevlådan i dagarna.

Är det någon som råkar veta vad jag blivit tilldelad, själv känner jag mig en anning omedveten vad som väntas skall..

Du kommer att basa över en pjäspluton, där momenten gruppera och skjuta ingår (på tid). Vad det handlar om för pjäs vågar jag inte gissa, men det lutar nog åt Haubits 77B.

Tips, fortsätt sedan i Boden 2006 tråden ;)

Du kommer att basa över en pjäspluton, där momenten gruppera och skjuta ingår (på tid). Vad det handlar om för pjäs vågar jag inte gissa, men det lutar nog åt Haubits 77B.

Tips, fortsätt sedan i Boden 2006 tråden ;)

Jo, kanske de, var så trassligt där ;) Min handledare sa att något om att haubitserna inte håller hus på i19 utan a9.. vilket ger mig lite små tveksamheter, men tack ändå

Jo, kanske de, var så trassligt där ;) Min handledare sa att något om att haubitserna inte håller hus på i19 utan a9.. vilket ger mig lite små tveksamheter, men tack ändå

Det gjorde dom inte heller tills A9 flyttads till boden och verksamheten upphörde i kristinehamn.

Tanken var väll egentligen att A9 skulle ha nästa generation pjäser nu, men så bidde det inte.

Så jag tror att dom nu skjuter haubits 77B, om dom nu inte kör bkan fortfarande vilket dom inte hade planerat

Det gjorde dom inte heller tills A9 flyttads till boden och verksamheten upphörde i kristinehamn.

Tanken var väll egentligen att A9 skulle ha nästa generation pjäser nu, men så bidde det inte.

Så jag tror att dom nu skjuter haubits 77B, om dom nu inte kör bkan fortfarande vilket dom inte hade planerat

Nog är det mycket med det jordiska ;(

är det på Pbat så är det GRK som gäller för pjäspb..

Faen vad klantigt, hjärnsläpp. Slipper i alla fall släpa bottenplatta.

följd frågan; ehm vad skulle de va... Jo om man säger så här, Grk och Haubits, vad är roligast helt enkelt ;D

För det första kommer du inte basa över en pjäspluton.

För det andra är det varken Bandkanon (Som för övrigt avvecklats) eller Haubits. Skall du vara GD700 på I19 är det granatkastare som gäller.

För det första kommer du inte basa över en pjäspluton.

För det andra är det varken Bandkanon (Som för övrigt avvecklats) eller Haubits. Skall du vara GD700 på I19 är det granatkastare som gäller.

Bandkanon? hörde jag inget om, det lär ju kanske vara det något också, aja Granatkastare :D Låter ju hårt de me :D, haha nerå aja får ta seden dit jag kommer.

Bandkanon? hörde jag inget om, det lär ju kanske vara det något också, aja Granatkastare :o Låter ju hårt de me :tveka:, haha nerå aja får ta seden dit jag kommer.

Jag får be om ursäkt missade Pbat biten. Av någon anledning fick jag det till Artbat.

Tänker man pjäsplutonbefäl enligt art och översätter, blir du plutonbefäl eller stf för en grk pluton.

Jag ryckte in som KB pjäsplutonbefäl, men i art, ska inte utala mig om pansar.

vad jag vet.. så var det iaf då det fanns KB var att KB just fick gå som plutonchef..hela tiden... dvs ingen Fk eller så som skulle övas som grkplutch...

men det här var ju då dinosaurier ehmm förlåt KB fanns :o

På artbat blev KB pjäschefer om inte jag missminner mig :tveka:

Det kan nog se helt annorlunda ut nu med tanke på FB04, 00-01 genomfördes artdemo förberedelse för dom utländska pjäserna i Boden.

Plutonbefäl är alltså nu ren PB? Mer ledarskap och organisation då?

Det kan nog se helt annorlunda ut nu med tanke på FB04, 00-01 genomfördes artdemo förberedelse för dom utländska pjäserna i Boden.

Bandkanon, vad körs det i sådant fall?

Som sagt, Bandkanonen är nedlagd. De indirekta bekämpningssytem som används inom försvaret idag är vad jag vet Haub77B, GRK m/84, samt försökssystemen SSG120 och Haub77BD ARCHER.

@Vinter

Det är inte så bra att ge oss nybörjare info om de tjänster vi skall rycka in vid om ett-två år. Mycket har förändrats på bara något år, och det är många tjänster och befattningar som är borttagna, flyttade och förändrade till sommaren då ex. jag rycker in. Till exempel är alla 600-koder borta (KB-koder) och värnpliktiga stf/plutonchefer kommer vara yttrest lätträknade. Ibland är missvisande info sämre än ingen info alls! :dribble:

Vi ungdomar får helt enkelt klara oss utan all (o)nödvändig info om värnplikten tills iaf de första "terminarna" är satta i omlopp.

Edited by simon

Systemet är ändå inte så fundamentalt annorlunda än att x befäl + stf sköter syssla x samt deras plut/grupp gör syssla x, förutom då material dom använder. Men som sagt han är inte art så jag ska inte kommentera. Archer och Amos kan vi räkna bort ur vpl diskussionen så länge.

Specialinriktning brukade tilldelas efter GU.

http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

Edited by Vinter

Som sagt, Bandkanonen är nedlagd. De indirekta bekämpningssytem som används inom försvaret idag är vad jag vet Haub77B, GRK m/84, samt försökssystemen SSG120 och Haub77BD ARCHER.

@Vinter

Det är inte så bra att ge oss nybörjare info om de tjänster vi skall rycka in vid om ett-två år. Mycket har förändrats på bara något år, och det är många tjänster och befattningar som är borttagna, flyttade och förändrade till sommaren då ex. jag rycker in. Till exempel är alla 600-koder borta (KB-koder) och värnpliktiga stf/plutonchefer kommer vara yttrest lätträknade. Ibland är missvisande info sämre än ingen info alls! :dribble:

Vi ungdomar får helt enkelt klara oss utan all (o)nödvändig info om värnplikten tills iaf de första "terminarna" är satta i omlopp.

Jag tycker det är så lustigt att min handledare inte har den senaste faktan när han tilldelade mig uppgiften.... alla andra "vet"

Jag tyckte det var lustigt att jag blev förflyttad mellan 2 regementen och 3 befattningar inom loppet av 4 månader ;) Men vad gäller pliktverket så är deras kunskap under all kritik, om det är därifrån handledaren kommer.