achilleos Posted November 8, 2002 Report Share Posted November 8, 2002 Nån som vet vilken typ av pil vi har köpt till våra strv, tillverkningsland, beteckning osv??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 8, 2002 Report Share Posted November 8, 2002 Nä, jag vet inte vilken "Armor Piercing Fin Stabilized Discharging Sabot - Tracer" Sverige köpt in, men det hade varit intressant med mer info på den punkten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted November 8, 2002 Report Share Posted November 8, 2002 Nä, jag vet inte vilken "Armor Piercing Fin Stabilized Discharging Sabot - Tracer" Sverige köpt in, men det hade varit intressant med mer info på den punkten Inte Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot - Tracer" då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 8, 2002 Report Share Posted November 8, 2002 Nu är jag på tunn is och djupt vatten, men är det inte ett litet lager tillverkade i Sydafrika (!?) som Sverige har för tillfället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Flygvapnet to the rescue! Har jag fel lär jag väl få stryk av våra pansarveteraner.... Till Strv 121/122 anskaffades följande 120mm am: Pil: APFSDS-T köptes direkt från Israel. Spräng: HE-T ( alltså inte HEAT-T! ) konstruerades i samarbete med israelerna. Man tog gammal svensk 120mm grk-am och byggde om den till strv-am! Eftersom vapenaffärer med israelerna alltid tycks generera upprörda röster från Svenska Freds och delar av pressen är jag förvånad över att detta inte har väckt någon större debatt. Källa: Jane´s Defence Weekley Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 9, 2002 Author Report Share Posted November 9, 2002 Menar du krigspil då eller övningspil? Ang. spränggranaten så håller man på att ta fram en ny eftersom grk-granaten ger en dålig splitterbild då den är konstruerad att träffa marken mer eller mindre rakt uppifrån vilket inte blir fallet med en strvkanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Är det inte också lite dumt att inte ha en riktig HEAT/pansarspränggranat till strv? Jag menar alltså för bekämpning av lättare pansarfordon då pilen ska ha en tendens att inte orsaka tillräcklig mycket skada inne i ett tunnpansrat mål (tips: det är pansaret som utgör splittret). Iofs. kanske inte t.ex. en BMP mår så värst bra av att få en 120 mm grgproj rakt på sig men det är nog möjligt att den trots allt kan klara av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 9, 2002 Author Report Share Posted November 9, 2002 Jag har hellre en sgr och pil än HEAT och pil. I alla fall den gamla sprängen gick att tempera så att man kunde få den att brisera nån hundradels sekund efter träff. Detta gjorde att man fick mycket god verkan i tunna mål då man faktiskt har genomslag i BTR och dyl med spränggranaten. Sgr är MYCKET bättre än HEAT mot robotgrupper och annat tjafs som ligger och trycker i flankerna. HEAT är ju annars en typiskt svensk am, lite lagom bra på allt.... BMP är tillräckligt bepansrad för att pilen skall ge fullgod verkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Menar du krigspil då eller övningspil? Vad jag förstår köptes såväl krigspil som övningspil direkt från israeliska tillverkningslinjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Nä, jag vet inte vilken "Armor Piercing Fin Stabilized Discharging Sabot - Tracer" Sverige köpt in, men det hade varit intressant med mer info på den punkten Inte Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot - Tracer" då? LOL, där fick man Visst är det så, jag skyller på alkoholmängd alternativt allmän tjockskallighet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Jag har hellre en sgr och pil än HEAT och pil. I alla fall den gamla sprängen gick att tempera så att man kunde få den att brisera nån hundradels sekund efter träff. Detta gjorde att man fick mycket god verkan i tunna mål då man faktiskt har genomslag i BTR och dyl med spränggranaten. Vad jag förstår så kan man tempera de spränggranater som är till 122:an nu. Vet emellertid ej om man kan göra det manuellt eller om det finns olika spränggranater med olika tid förinställt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Enligt I-boken så är det endast ögonblicksbrisad. Instruktionsbok Strv 122 2000-09-05 5 SLSGR 95 Spårljusspränggranaten är speciellt lämplig för att bekämpa större, långsamma luftmål och obepansrade markmål. Ett komplett skott består av • spårljusspränggranat med anslagsrör • brännbar patronhylsa • tändskruv • drivladdning. Spårljusspränggranaten har en sprängladdning av gjuten hexotol. Tändröret har en ögonblicksfunktion och fungerar vid sneda anslagsvinklar ner till ca. 3°. Bild 9-5 Slsgr 95 Bild 9-6 Slsgr 95, genomskärning Som ni ser på den nedre bilden så syns det tydligt att det är en omgjord grk-granat. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 11, 2002 Author Report Share Posted November 11, 2002 Under min GU sköt vi med dessa på plåtar och ställde då in en fördröjning.. Kanske har man tagit bort denna funktion. Jaja, man skall ju ändå ta fram en ny sgr så det spelar ju ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted November 30, 2002 Report Share Posted November 30, 2002 Vad jag vet så finns manuellt inställd fördröjning kvar. Har även för mig att vi köpt in en nederländsk variant av pilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts