627olsson Posted June 1, 2006 Report Share Posted June 1, 2006 Är det någon som vet hur mycket skydd som har lagts på Strf 9040C, jämfört mot tidigare versionen av Strf 9040? Jag känner bara till vad som skiljer A och B versionerna åt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 1, 2006 Report Share Posted June 1, 2006 Strf 9040C är följdaktligen den nyaste versionen, och skiljer sig på så sätt att den inte används vid värnpliktsutbildning utan är främst avsedd för intrenationell tjänst. Vagnen blev färdig under 2003 och är för närvarande endast till förfogande för arméns insatsförband IA03. Den stora skillnaden mot B-versionen är den rejält höjda skyddsnivån som består i minskydd och tilläggsskydd. De yttre tilläggsskydden består av extra pansarplåt på vagnskroppen samt de yttre minskydden som sitter under vagnen. De inre skydden består av en limmad liner som ska förhindra omkringflygande splitter i vagnen samt att all materiel i vagnen har säkrats och viss materiel har omplacerats. Exempelvis har stridsutrymmespersonalen sina personliga vapen i vapenhållare. All extra pansarplåt har gjort att vagnen växt på både längd och bredd samt givetvis ökat vagnens stridsvikt som ligger på 28 ton jämfört med Bertilversionens stridsvikt på 23,1 ton. http://www.soldf.com/strf9040.html SoldF.com - en himla bra sida för övrigt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 1, 2006 Report Share Posted June 1, 2006 Föreslår www.soldf.com/strf9040.html eller tidigare trådar. Tycker mig redan höra skramlet av Blåguls stora nyckelknippa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
627olsson Posted June 1, 2006 Author Report Share Posted June 1, 2006 Denna informationen känner jag till. Det jag vill ha reda på är hur många cm har skyddet ökat på C-versionen jämfört mot tidigare versioner. Det ser ut som om skyddet har ökat rejält, i förhållande till B. Kan det vara 10cm eller mer? C-versionen är en riktig skönhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 1, 2006 Report Share Posted June 1, 2006 Tillägspansaret på 9040C är inte genomgående, mycket luft mellan tillägget och vagnen så att säga. Exakt i vilken grad skyddet förstärks kan vara knivigt att ta reda på då det är lite småhemligt enligt tillverkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 1, 2006 Report Share Posted June 1, 2006 Denna informationen känner jag till. Det jag vill ha reda på är hur många cm har skyddet ökat på C-versionen jämfört mot tidigare versioner. Det ser ut som om skyddet har ökat rejält, i förhållande till B. Kan det vara 10cm eller mer? C-versionen är en riktig skönhet Den tillagda pansartjockleken motsvarar i fronten *HEMLIGT* cm RHA för RSV-vapen och *HEMLIGT* cm RHA för KE-projektiler. På sidorna är motsvarande siffror *HEMLIGT* och *HEMLIGT*. Stålet som används är *HEMLIGT* och består av *HEMLIGT* blandat med *HEMLIGT* och *HEMLIGT*. mvh *HEMLIGT* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts