Jump to content

Smörjnipplar

UAV

Recommended Posts

Är det bara jag som saknar smörjnipplar på moderna prylar, t.ex. bilar, mopeder och cyklar. Även om kullager har blivit bättre finns det ju många gångjärn och leder kvar på t.ex. cyklar.

Alla lager etc som säljs i dag är ju underhållsfria!

Det behövs alltså inga smörjnipplar.

När garantin gått ut och lagret gjort detsamma är det bara att tjacka ny maskin. ;)

Närå, jag saknar det allt jag med!

Ändå har jag ettårsronder på jobbet som går ut på att klättra 12 meter på lejdare med fettspruta och pumpa in en halv tub fett i huvudmotorns lagringar på pressen.

press31.jpg

Antagligen är det billigare med kullager med sämre tätning och nippel på på vissa ställen och på andra ställen skiter tillverkaren i det för att kunden inte vill befatta sig med det. Tänk er lilla Djursholmsflickan som måste befatta sig med en fettspruta för att smörja sex nipplar på SLK:n. Det går ju inte.

Jag saknar nipplar på cyklar. Lagren i cykelhjulen tenderar att se ut som kriget efter 3000 km medan hjullager i en Volvo 740 ser ut som nya efter 370000 km.

Ska man inte gör rent lagren i hjulen efter typ 70 mil eller nåt :lala:

Jo, det är ganska lätt, men det hade man sluppit om det funnits nipplar.

Där kom du med det bästa argumentet när det gäller smörjning, det huvudsakliga är inte att få in nytt fett utan att få ut skiten som samlas innan den når lagerbanan.

Jag sa åt en bonngubbe en gång när jag lagat traktorn hans att det vore ju inte så dumt att smörja nån gång då och då. "Smörja, nä då blir dä ju kladdigt" :D

Då skulle ni trivas på mitt jobb. :P

skördaren har 77 smörjnipplar.

Haha ne på skogsmaskiner finns det gott om den varan

det finns ju centralsmörjning på dom, då spelar det väl nästan ingen roll hur många det finns, du behöver ju bara smörja ett fåtal själv.

Fram för mer smörjnipplar åt folket.

:banghead:

Då skulle ni trivas på mitt jobb. :P

skördaren har 77 smörjnipplar.

Haha ne på skogsmaskiner finns det gott om den varan

det finns ju centralsmörjning på dom, då spelar det väl nästan ingen roll hur många det finns, du behöver ju bara smörja ett fåtal själv.

Centralsmörjning?

modern påfund, :P

Tackar vet jag Ösa Eva :P

Om jag har räknat rätt så finns det 127 smörjnipplar på Centurion varav 74 enbart i bandaggregatet och 17 på bränslekärran.

Utöver detta finns det ett antal smörjställen som smörjes med oljekanna.

The Swede ;-)

Koovee

Smörjschemat på MB Sprintern är imponerande, för ni vet väl hur många nipplar den har!?

Smörjnipplar på MB sprint är väl samma som på MB gw 270 är endast en och den sitter på draget om jag inte är helt ute och cyklar.Tyvärr en för mycket eller 10 för lite för dom flesta glömmer eller skiter i att smörja den så man måste leda upp draget efter GT.

Om jag har räknat rätt så finns det 127 smörjnipplar på Centurion varav 74 enbart i bandaggregatet och 17 på bränslekärran.

Utöver detta finns det ett antal smörjställen som smörjes med oljekanna.

The Swede :D

Vad är smörjintervallet på dessa? Det måste ju gå ut någon tub vid var smörjning.

Tacka vet jag de STORA lagren där man en gång om året plockar ned dem, tar ut alla kulor, gör rent dem och torkar med sämskskinn samt återmonterar klabbet. Och nyfettar dem föståss... :banghead:

Jag minns inte om våra bärgare smörjde bandaggregatet månadsvis eller om det var halvårsvis. Men när de väl stod där med fettsprutan i högsta hugg och undrade om någon smörjt "den här nippeln" så skrattade vi rätt gott :D

(däremot var vi rätt nöjda att de gjort det när vi satt fast i skiten)

Kul grej:

Under slutvården skulle en av våra mindre tekniska tjejer smörja nipplarna, detta var precis vad hon gjorde..... hon kletade in själva nippeln utan att spruta in något i den och anmälde klart :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...