bomben77 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Kolla in kärra nr 3, undrar om piloten inser hur nära backen han egentligen är! Det måste ha skallrat bra omm revbenen på åskådarna http://video.google.com/videoplay?docid=64...6982879&q=flyby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Fy i h-e! Där skulle man vilja vart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Prova posta filmer i rätt avdelning. SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted May 30, 2006 Author Report Share Posted May 30, 2006 Prova posta filmer i rätt avdelning. SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen Man kan säga att det går sådär för mej idag med att få saker på rätt plats som helst inte visats tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Prova posta filmer i rätt avdelning. SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen Man kan säga att det går sådär för mej idag med att få saker på rätt plats som helst inte visats tidigare Såja såja, alla har vi dåliga dagar *klappar på huvudet* :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Prova posta filmer i rätt avdelning. SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen Man kan säga att det går sådär för mej idag med att få saker på rätt plats som helst inte visats tidigare Ta det lugnt! Här finns farbröder med BlåGula tecken som tycker det är roligt att möblera om... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Ta det lugnt! Här finns farbröder med BlåGula tecken som tycker det är roligt att möblera om... :P Hmm, BlåGul kommer ta din förstfödda för den kommentaren :P Schysst film förresten, lär låta en del däremot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Alla gör fel, moderatorer har rätt... En stor bidragande orsak till att SoldF funkar så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Alla gör fel, moderatorer har rätt...En stor bidragande orsak till att SoldF funkar så bra. Precis. Det gör forumet till den MÖP-comunity vi alla älskar och tillber Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Satan i gatan vad nära det var. Eller är men relativt säker när man kommer så nära marken eftersom det blir någon form av kudde av luft mellan planet och marken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Tänker bara lite snabbt nu, och jag antar att det blir en liten "kudde av luft" under planet. Men frågan är då om det faktiskt inverkar på flygningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Satan i gatan vad nära det var. Eller är men relativt säker när man kommer så nära marken eftersom det blir någon form av kudde av luft mellan planet och marken? Markeffekten kallas det och är en orsak till att segelflygplan har så svårt att landa, de kommer ner till någon meter ovanför marken sedan flyter de bara om man inte använder luftbromsarna. Då är det heller inte så fördelaktigt att de har lågt luftmotstånd. I boken om "Chuck" Yeager vill jag minnas att han över någon uttorkad sjö i öknen i hög fart försökt flyga planet i backen utan att det gått pga markeffekten. Men det gäller ju bara om man flyger rakt fram över relativt platt mark, om marken höjer sig för snabbt eller om man rollar hjälper det inte. Vill man vara så säker som möjligt på att inte kollidera med marken ska man ju flyga så högt som möjligt. Exempel på andra filmer med lågflygning: F-4F (50s in i filmen, när publiken flyttar på sig) Mirage F-1 i Tchad (särskilt vid passage av Puman vid skjutmålet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 För något år sedan dog ju nån/några stackare för att ett jas-plan flygit för nära över huvudet på dem. Kan vara tidigare också, jag minns inte exakt. Men hur nära flögs det egentligen då? Minnet av de kom upp när jag såg F-4 filmen, det såg inte alls hälsosamt ut för åskådarna. Jas händelsen var nog i samband med start så EBK kan iof ha varit inblandad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 För något år sedan dog ju nån/några stackare för att ett jas-plan flygit för nära över huvudet på dem. Kan vara tidigare också, jag minns inte exakt.Men hur nära flögs det egentligen då? Minnet av de kom upp när jag såg F-4 filmen, det såg inte alls hälsosamt ut för åskådarna. Jas händelsen var nog i samband med start så EBK kan iof ha varit inblandad. Antar att du tänker på händelsen med en 37a över F16 för några år sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Oj, var det mer än ett år sen. börjar bli gammal jag med. Men ja det kan stämma. Minns att det var ett par vänner till piloten som blev överflugna på låg höjd ut med start/landningsbanan. Och att alla brändes svårt, en dog tillochmed som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Men ja det kan stämma. Minns att det var ett par vänner till piloten som blev överflugna på låg höjd ut med start/landningsbanan. Och att alla brändes svårt, en dog tillochmed som sagt. 8 personer skadades, varav 3 svårt, och en klarade sig utan skador men ingen omkom. Haverikommissionens rapport Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Ok, så jag är senil tack för rättningen. Men frågan kvarstå, om jag nu skrev den innan.. det är väl för lågt/för nära för personerna på marken? Dom kastar ju ut mycket hetta bakåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Det beror ju lite på gaspådrag också, om man drar av innan är det ju inte lika farligt som när man har full ebk som var fallet på F16. Vid snabba passager på flyguppvisningar drar de ibland av innan för att det inte ska låta så mycket. Om jag förstod rapporten rätt var ett problem i Uppsala att han hade nos upp attityd och att strålen (och chockverkan) därmed var riktad mot marken och de som stod där. Det blir väl lite som att hålla handen i en svetslåga, jämfört med att bara hålla den bredvid som annars hade varit fallet. Jag håller med om att det definitivt är obra att flyga lågt över andra människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquila Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Har redan ställt den här frågan i en annan tråd men kommit på att den nog passar bättre här, så jag ställer om den. Om du står precis under ett plan, hur högt upp måste det flyga för att du inte skall bli skadad av utblåset. Det varierar förstås från plan till plan med e det nån som vet på ett ungefär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Pyro Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 SHK konstaterar att flera faktorer kan ha medverkat till förarens beslut att göra en överflygning av besökarna. Förhållandet på divisionen den aktuella morgonen med en förhållandevis stor besöksgrupp som dessutom innehöll en flygförare från italienska flygvapnet kan ha påverkat föraren att säga ja när han blev tillfrågad om att göra en överflygning av besökarna. Vidare kan han ha upplevt en acceptans för denna typ av manövrer utanför regelverket då det uppenbarligen genomförts tidigare utan påföljder eller allvarliga konsekvenser. Bidragande till att det förkommit manövrer utanför regelverket kan vara att F 16 är ett nedläggningsförband, vilket inneburit en viss brist på erfaren ledningspersonal och goda förebilder som kan stävja tendenser av detta slag. ... På begäran av SHK har motortillverkaren Volvo Flygmotor lämnat redogörelse för motorns utloppstemperaturer. Redogörelsen anger utloppstemperatur radiellt och axiellt bakom flygplanet när efterbrännkammaren är tänd (zon 3). Axiellt bakom efterbrännkammarens utloppsmunstycke är temperaturen ca 1100°C. Samma temperatur råder ut till ett avstånd på ca tio meter bakom flygplanet med en radie av ca 0,5 m, varefter temperaturen sjunker kraftigt. På ett radiellt avstånd av 1,5 m ut från strålens centrum är temperaturen i stort sett lika med omgivande lufttemperatur. /Mr_Pyro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 WO, snacka om uttömmande och konkret svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Pyro Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 WO, snacka om uttömmande och konkret svar Inga problem! Satt och läste haveri rapporten från F16 olyckan och snubblade då över informationen ovan. Mistänker att närvaron av en pilot från Italiens flygvapen var bidragande till olyckan. FF ville väl visa vad de Svenske går för.. mvh /Mr_Pyro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.