Jump to content

Här snackar vi låg fly by?


Recommended Posts

Prova posta filmer i rätt avdelning.

 

SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen

 

8-/ Man kan säga att det går sådär för mej idag med att få saker på rätt plats som helst inte visats tidigare :bash:

 

Såja såja, alla har vi dåliga dagar *klappar på huvudet* :P

Link to comment
Share on other sites

Prova posta filmer i rätt avdelning.

 

SoldF.com Forum > Kasern > Luckan > Filmsalen

 

8-/ Man kan säga att det går sådär för mej idag med att få saker på rätt plats som helst inte visats tidigare :bash:

 

Ta det lugnt! Här finns farbröder med BlåGula tecken som tycker det är roligt att möblera om...

:P

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt! Här finns farbröder med BlåGula tecken som tycker det är roligt att möblera om...

:P

 

 

Hmm, BlåGul kommer ta din förstfödda för den kommentaren :P

 

 

 

Schysst film förresten, lär låta en del däremot

Link to comment
Share on other sites

Alla gör fel, moderatorer har rätt...

En stor bidragande orsak till att SoldF funkar så bra.

 

Precis. Det gör forumet till den MÖP-comunity vi alla älskar och tillber :bash:

Link to comment
Share on other sites

Tänker bara lite snabbt nu, och jag antar att det blir en liten "kudde av luft" under planet. Men frågan är då om det faktiskt inverkar på flygningen.

Link to comment
Share on other sites

Satan i gatan vad nära det var. Eller är men relativt säker när man kommer så nära marken eftersom det blir någon form av kudde av luft mellan planet och marken?

Markeffekten kallas det och är en orsak till att segelflygplan har så svårt att landa, de kommer ner till någon meter ovanför marken sedan flyter de bara om man inte använder luftbromsarna. Då är det heller inte så fördelaktigt att de har lågt luftmotstånd. I boken om "Chuck" Yeager vill jag minnas att han över någon uttorkad sjö i öknen i hög fart försökt flyga planet i backen utan att det gått pga markeffekten. Men det gäller ju bara om man flyger rakt fram över relativt platt mark, om marken höjer sig för snabbt eller om man rollar hjälper det inte.

Vill man vara så säker som möjligt på att inte kollidera med marken ska man ju flyga så högt som möjligt.

 

Exempel på andra filmer med lågflygning:

F-4F (50s in i filmen, när publiken flyttar på sig)

Mirage F-1 i Tchad (särskilt vid passage av Puman vid skjutmålet)

Link to comment
Share on other sites

För något år sedan dog ju nån/några stackare för att ett jas-plan flygit för nära över huvudet på dem. Kan vara tidigare också, jag minns inte exakt.

Men hur nära flögs det egentligen då?

Minnet av de kom upp när jag såg F-4 filmen, det såg inte alls hälsosamt ut för åskådarna. :lala:

 

 

Jas händelsen var nog i samband med start så EBK kan iof ha varit inblandad.

Link to comment
Share on other sites

För något år sedan dog ju nån/några stackare för att ett jas-plan flygit för nära över huvudet på dem. Kan vara tidigare också, jag minns inte exakt.

Men hur nära flögs det egentligen då?

Minnet av de kom upp när jag såg F-4 filmen, det såg inte alls hälsosamt ut för åskådarna. :lala:

 

 

Jas händelsen var nog i samband med start så EBK kan iof ha varit inblandad.

 

 

Antar att du tänker på händelsen med en 37a över F16 för några år sedan?

Link to comment
Share on other sites

Oj, var det mer än ett år sen. börjar bli gammal jag med. :clap:

 

Men ja det kan stämma. Minns att det var ett par vänner till piloten som blev överflugna på låg höjd ut med start/landningsbanan. Och att alla brändes svårt, en dog tillochmed som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Men ja det kan stämma. Minns att det var ett par vänner till piloten som blev överflugna på låg höjd ut med start/landningsbanan. Och att alla brändes svårt, en dog tillochmed som sagt.

8 personer skadades, varav 3 svårt, och en klarade sig utan skador men ingen omkom.

Haverikommissionens rapport

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på gaspådrag också, om man drar av innan är det ju inte lika farligt som när man har full ebk som var fallet på F16. Vid snabba passager på flyguppvisningar drar de ibland av innan för att det inte ska låta så mycket. Om jag förstod rapporten rätt var ett problem i Uppsala att han hade nos upp attityd och att strålen (och chockverkan) därmed var riktad mot marken och de som stod där. Det blir väl lite som att hålla handen i en svetslåga, jämfört med att bara hålla den bredvid som annars hade varit fallet.

Jag håller med om att det definitivt är obra att flyga lågt över andra människor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har redan ställt den här frågan i en annan tråd men kommit på att den nog passar bättre här, så jag ställer om den.

 

Om du står precis under ett plan, hur högt upp måste det flyga för att du inte skall bli skadad av utblåset. Det varierar förstås från plan till plan med e det nån som vet på ett ungefär?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

SHK konstaterar att flera faktorer kan ha medverkat till förarens beslut

att göra en överflygning av besökarna. Förhållandet på divisionen den aktuella

morgonen med en förhållandevis stor besöksgrupp som dessutom innehöll

en flygförare från italienska flygvapnet kan ha påverkat föraren att

säga ja när han blev tillfrågad om att göra en överflygning av besökarna.

Vidare kan han ha upplevt en acceptans för denna typ av manövrer utanför

regelverket då det uppenbarligen genomförts tidigare utan påföljder eller

allvarliga konsekvenser.

Bidragande till att det förkommit manövrer utanför regelverket kan vara

att F 16 är ett nedläggningsförband, vilket inneburit en viss brist på erfaren

ledningspersonal och goda förebilder som kan stävja tendenser av detta

slag.

...

På begäran av SHK har motortillverkaren Volvo Flygmotor lämnat redogörelse

för motorns utloppstemperaturer. Redogörelsen anger utloppstemperatur

radiellt och axiellt bakom flygplanet när efterbrännkammaren är

tänd (zon 3). Axiellt bakom efterbrännkammarens utloppsmunstycke är

temperaturen ca 1100°C. Samma temperatur råder ut till ett avstånd på ca

tio meter bakom flygplanet med en radie av ca 0,5 m, varefter temperaturen

sjunker kraftigt. På ett radiellt avstånd av 1,5 m ut från strålens centrum är

temperaturen i stort sett lika med omgivande lufttemperatur.

 

/Mr_Pyro

Link to comment
Share on other sites

WO, snacka om uttömmande och konkret svar 0:):wacko:

 

 

 

Inga problem!

Satt och läste haveri rapporten från F16 olyckan och snubblade då över informationen ovan.

Mistänker att närvaron av en pilot från Italiens flygvapen var bidragande till olyckan.

FF ville väl visa vad de Svenske går för..

 

mvh

/Mr_Pyro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...