Jump to content

räckvidd helikopter

karateka

Recommended Posts

hejhej.

Jag har två frågor angående räddningsoperationer av förlista sjömän resp helikoptrar.

1. om man förliser 300 km från land hur kan man få hjälp (om det ej går med helikopter och om vi

räknar bort möjligheten med båt), finns det flygplan som är annpassade för sådant?

2.Hur lång distans i km kan man åka med helikopter innan bränslet tar slut.

Jag förstår att det skiljer en väldig massa mellan olika typer men skulle gärna vilja veta

tex. vilken räddningshelikopter som går längst och kanske också några av de vanligare

typerna från både öst och väst.

Tex. Mi-26

helikopter 4

någon fransk räddningshelikopter mfl. tacksam för hjälp.

hejhej.

Jag har två frågor angående räddningsoperationer av förlista sjömän resp helikoptrar.

1. om man förliser 300 km från land hur kan man få hjälp (om det ej går med helikopter och om vi

räknar bort möjligheten med båt), finns det flygplan som är annpassade för sådant?

Jag förstår att det skiljer en väldig massa mellan olika typer men skulle gärna vilja veta

tex. vilken räddningshelikopter som går längst och kanske också några av de vanligare

Tex. Mi-26

helikopter 4

1. Det finns flygplan som är utrustade med fällbara flottar och annat dylikt i rent livsupphållande syfte. Av kända praktiska skäla kommer de flesta flygplanen inte åt att rent praktiskt rädda individer från ytan. Ser väl två alternativ, ett Fulton STAR system eller amfibieflygplan. Det senare är extremt mycket troligare än det förra, men ändå numer mycket ovanligt inom flygräddning.

2. Mi 26 lämpar sig inte alls för FRÄD( från vatten då), men: 200mil med extratankar och 80mil med standard

Har inte siffror för vår Hkp 4, men en CH-46E som är tyngre och med starkare motorer når runt 100mil.

Vanlig franska flygräddningsmaskiner: AS 565 Dauphin: runt 90mil

AS 532 Super Puma: runt 60 mil (UC variant)

Räckvidden varierar MYCKET bland varianter

Andra vanliga: Sikorsky S 61 Sea King: runt 80-150 mil

Sikorsky UH/SH/MH 60 Black Hawk: 50-100mil

Här lade jag in slaglängden på de olika varianternas räckvidd....

Viktigt att tänka på time on station här med. Olyckor till havs sker oftast under dåliga förhållanden. Att hitta och få upp individer tar oftast tid och därmed bränsle......

tackar danne!

så mycket mer än 200 mil är inte möjligt antar jag då detta är den längsta sträckan som nämns.

Blev också lite nyfiken på varför inte mi-26 lämpar sig för "FRÄD"

Byggdes inte de flesta stora ryska helikoptrarna för att till och med kunna landa på vatten med små modifikationer?

(annars hade sovjet något ekranoplan på gång också haha...)

dina siffror verkar något längre än de jag endast hittade ett fåtal helikoptrar som flög längre sträckor än 80 mil (mi26 bland annat) men det kan säkert sklilja en del på olika sidor.

Fulton star verkar användas på något ställe i alla fall.

http://www.philippecolin.net/106thRQW.html

Med andra ord är det jobbigt att nå ut på de stora haven med helikopter

Tack // fredrik

Det beror på vad du menade med tanka.

Vissa helos kan ju lufttanka och på så sätt förlänga räckvidden. Nu skrev dui ju utan att tanka men menade du då all tankning eller bara landa och tanka

hejhej.

Tex. Mi-26

helikopter 4

Blir lite från minnet och lite från anteckningar...

HKP 10 står i regel som FRÄD-tankad med 1900kg bränsle. Max tankrymd är ca 2330kg. Med en bränsleförbrukning som beräknas till 500kg/timme så ger det en FRÄD-maskin en oerationstid på knappt 4 timmar.

Med en "Econimical Cruise Speed" på 250-260 km/h så kan man utan större problem ta sig de 300 kilometrarna ut till dig, leta en lite stund, fiska upp dig och ta sig hem igen...

Om behov finns, så kan befälhavaren ta beslutet att ta in några extra kilo soppa, vilket inte är ovanligt.

Angående Mi-26 så skulle inte jag vilja vara ytbärgare under den vispen... Med tanke på dess tyng och den "downwash" maskinen skapar så skulle det vara mycket jobbigt och osmidigt att jobba i vattnet under.

//Y