Jump to content

Operation Garbo hur bra tycker ni??

Guest

96 members have voted

1. 1. Operation Garbo hur bra tycker ni??

• 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      3
    • 4
      1
    • 5
      3
    • 6
      10
    • 7
      7
    • 8
      19
    • 9
      11
    • 10
      32

Recommended Posts

Guest Greven

Garbo är mycket bra inte bara för att det är en bra presenterad på ett språkligt sätt lättillgängligt och bra sätt. Utan även pågrund av den höga grad av kunskap som de okända (?) författarna tillsammans besitter.

det ska ha varit 3 miliärer vid HKV och en journalist som skrev böckerna... det är vad jag har hört...roliga uttryck

i boken har ni nåra sådana...

Mitt: "Spetsnassar" vad kan det betyda måntro

Kan avslöja en smula mer, en ex-IB2:are på A9 sa att det var tre IB2 Majorer som skrev den tillsammans med en journalist. Han kände dem tydligen.

(Notera: Jag kan inte svära på att det här är sant, återberättar bara vad Hr. officer sa till mig)

Ingmar Dörfer (moderat säkerhetspolitisk expert, har arbetat i ledningsposition på Timbro förlag m.m.) är en av de tre bakom psedonymen "Harry Winter", enligt en tidningsartikel jag läste för många år sedan. Har för mig att de övriga två var en militär och en journalist med inriktning försvarspolitik, båda icke namngivna i den artikeln. Dörfer har skrivit en del intressanta böcker/debattskrifter, främst på 80-talet.

• 6 years later...

Läste den tidigt och fick "svårigheter" att avgöra när man i första boken gick över ifrån fakta till fiktion. Oerhört inspirerande för en ung flugvapenpôjk, när det begav sig. Det var inte någon helt otrolig händelsekedja. Det blev lätt att se divertionsförband överallt.

Chaplain

Jag tyckte inte man fick känslan av att det var det stora krig som det ändå måste ha blivit om Sovjet försökte invadera Sverige och Sverige mobiliserade hela sitt försvar. De stridssituationer som beskrevs var ganska småskaliga och isolerade. Nu var det iofs länge sedan jag läste böckerna sist men det var det jag störde mig på mest. Dock så är jag kanske inte den att avgöra om det var realistiskt eller ej.

Annars tyckte men ju att böckerna var hur spännande som helst, var väl 12 år när jag läste den för första gången.

Jag tyckte inte man fick känslan av att det var det stora krig som det ändå måste ha blivit om Sovjet försökte invadera Sverige och Sverige mobiliserade hela sitt försvar. De stridssituationer som beskrevs var ganska småskaliga och isolerade. Nu var det iofs länge sedan jag läste böckerna sist men det var det jag störde mig på mest. Dock så är jag kanske inte den att avgöra om det var realistiskt eller ej.

Sverige är ett hyfsat stort land och tack vare Östersjön så kunde Sovjet inte bara rulla in med hur många pansardivisioner som hellst. I stället valde man att göra punktinsatser mot nyckelpositioner vilket gav just dessa relativt småskaliga och isolerade striderna. Så den biten tycker jag att man fick till ganska realistiskt.

Jag tycker att den överlag var mycket bra. Den gav en för mig ganska trovärdig, men mörk bild av hur det skulle kunna ha blivit.

Dock så går det lite väl enkelt i slutet när det börjar gå bra för svenskarna.

I:an var väl sådär med lösenäseätande uberleet piloter och gasade hamstrar, sedan gick det bara utför.

håller enbart med.

del III känns dessutom som enbart ett försök att tjäna mer pengar.

iom att den är skriven efter första gulf-kriget används teknik som ej fanns med i de två första.

som tex "smarta" bomber.

men en rätt kul detalj finns i del ett.

det frireligiösa spetznas paret, är en stöld från skaparna av tv-serierna tårtan och Dr krall.

har sett en dokumentär där detta par dyker upp, orginalet gick någon gång i tv under slutet av 60-talet.

hela plotten är rakt av kopierad.

Den är underhållande, men knappast en nobelpriskandidat. Författarna verkar haft en djup respekt för adeln och dess förmåga att ställa allt till rätta (mer än en gång som en och annan greve dyker upp och på knorrande adelsskånska räddar situationen :lala: )

Personligen ser jag adelsnamnen som en metafor för en viss typ av officerare, gärna den typen

som inte riktigt "passar in" i det nya försvaret som det på ett sätt handlar om i böckerna.

Diskret men ändå ganska påtagligt tycker jag.

• 3 months later...
  • 1 month later...
noterade att det även nämns en nyutgåva!

den MÅSTE man ju ha! (har ju inte fått tag i original utgåvan än, även om jag lånat och läst)

På reklamgränsen kanske, men många många antikvariat är anslutna till http://antikvariat.net .

Där fick jag tag på alla tre Garboböckerna för 400spänn, Winston Churchills böcker om Det Stora Kriget (första världskriget alltså) och lyckades komplettera min Solzhenitzynsamling .

Köpte själv hem Op:Garbo från Timbro härom månaden och skäms lite över att jag streckläste ut trilogin på ca en vecka. Intressant att få en inblick i hur svenska försvarets mtrl-status var ca 1987, hur långt vi har kommit sedan dess och kanske mest av allt en reality-check för eventuella invasionsförsvars-kramare.

Bra som tusan tyckte jag den var i vilket fall.

Som debattinlägg är den väl lika bärande även idag. Om Sverige saknade kompetent försvar/ledning då, vad är det vi har i rullorna nu för tiden? Hur bra är vårt ledarskap på att tolka hotbild? Hur bra vänner är vi egentligen med amrisarna?

Läste just ett par artiklar om folk som reser i böckers/filmers/seriers fotspår. Någon mer än jag som försökt resa lite i Garbo-trilogins fotspår? :Malaj:

en bra ide för en geocashe-serie!

Observera att försåtsmineringar INTE är tillåtna.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...