david_88 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Jag sysslar med ett skolprjojekt, och har fått massa bra information via böcker osv, men jag saknar information som skulle bli en bra början på mitt tal. så mina frågor lyder : *1 Var ägde den första FN insattsen rum som Sverig var delaktig i? *2 När? *3 Vad var det som gjorde att sverige (FN) blandade sig i? Folkmord? Fredsbevarande? fredspåtvingande osv.. *4 Hur många svenskar skickades iväg? och vad för några?(beväpnade, sjuksköterskor, läkare osv) *5 Hur stor var hela insattsen i antal soldater (inte bara sevnskar) och hur länge varade insattsen? Mycket tacksam för svar, mvh/ David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 (edited) http://www.un.org/Depts/dpko/dpko/co_mission/unefi.htm Här hittar du lite info. Googla på "unef" så hittar du säkert mer. Observera att det funnits både UNEF 1 och UNEF 2. Edit: Förtydligande Edited May 30, 2006 by Hotel Charlie One Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted May 30, 2006 Author Report Share Posted May 30, 2006 Ok tack så mycket. Mycket info att läsa, men det löser sig, dock var inte detta riktigt ad jag hadde hoppats på. Om någon har liknande information om första gången FN-trupper skickades till kongo, så tas de också emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Prova samma sida som HC1 länkade till fast med beteckningen för den missionen, dvs ONUC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Jag sysslar med ett skolprjojekt, och har fått massa bra information via böcker osv, men jag saknar information som skulle bli en bra början på mitt tal. så mina frågor lyder : *1 Var ägde den första FN insattsen rum som Sverig var delaktig i? *2 När? *3 Vad var det som gjorde att sverige (FN) blandade sig i? Folkmord? Fredsbevarande? fredspåtvingande osv.. *4 Hur många svenskar skickades iväg? och vad för några?(beväpnade, sjuksköterskor, läkare osv) *5 Hur stor var hela insattsen i antal soldater (inte bara sevnskar) och hur länge varade insattsen? Mycket tacksam för svar, mvh/ David 1. Mellanöstern (Israel, Syrien, Libanon, Egypten) 2. 1948 3. Observatörsmission (UNTSO) satt att övervaka freden 4. Ett mindre antal 5. Det har varierat men från svenskt håll har det främst varit officerare och du kan hitta mer info om du följer UNTSO-länken på FNs sida för fredsbevarande insatser. Missionen pågår fortfarande (snart 60år). Utöver det så har Sverige deltagit i NF-insatser innan FN blev till. Dock i tämligen liten skala. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted May 31, 2006 Author Report Share Posted May 31, 2006 Tack för alla svar.. tråden kan låsas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 (edited) som kuriosa kan ju nämnas att NF (FN:s föregångare, bildades 1919) har varit inblandade ända sedan det litauiska Vilnadetachementet (Vilna = Vilnius) sattes upp, dock blev inte insatsen av på grund av rädsla att Sverige skulle bli inblandat i nåt större, I slutet på 1934 ryckte det in personal som fick en 4-dagars utbildning (nästan som idag då.. :P ) Sen iväg till Saar (Saarbrucken) för att övervaka folkomröstningen i Tyskland, när NSDAP började slå sig för bröstet så drog sig Sverige ur. Sedan så tror jag att Sverige bidrog med folk till det Spanska inbördeskriget 1938 nångång under ribbings befäl, det varade dock inte så länge, 1939 drogs trupperna tillbaks och Europa blev oroligt med den mustachprydde målaren vid rodret, Efter kriget så insågs behovet av ett nytt NF, FN bildades och den första insatsen under FN skedde i Palestina med Bernadotte i spetsen 1948. *4 Hur många svenskar skickades iväg? och vad för några?(beväpnade, sjuksköterskor, läkare osv) Av de 700 observatörer som skickades var det 15 Svenskar (Officerare endast.). *3 Vad var det som gjorde att sverige (FN) blandade sig i? Folkmord? Fredsbevarande? fredspåtvingande osv.. Bernadotte blev ålagd av FN att medla i konflikten mellan araber och judar i det nybildade Israel i maj 1948. Edited May 31, 2006 by slurry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts