Jump to content

Automatisk installation av hårdvara (Windows)

Johan ES

Recommended Posts

Jag ska installera en extern USB Bluetooth-adapter i min dator. Enligt medföljande instruktioner ska man först installera drivrutiner INNAN man kopplar in själva adaptern. Problemet är att så fort jag kopplar in adaptern försöker Windows själv installera hårdvaran automatiskt. Detta medför en konflikt med dubbla installationer.

Kan man på något vis stänga av funktionen där Windows auomatiskt förösker installera adaptern?

/Johan ES

Funkar produkten drivisarna som finns i Windows? Om ja, strunta i att installera drivrutinerna som följde med BT-enheten. Drivrutiner som följer med på skiva till olika former av hårdvara är ändå oftast lastgammal. Hade jag varit som dig hade jag installerat BT-enheten med Windows drivisar och sedan gått in på tillverkarens hemsida och ladat hem de senaste drivrutinerna för produkten.

Det är möjligt att tillverkarens (D-Link) drivrutiner är gamla men det finns även annan mjukvara för bl a kunna kommunicera med min egen mobiltelefon som inte finns i Windows. Jag har provat att installera med enbart Windows egna drivrutiner men saknar då ett flertal funktioner.

Så min fråga kvarstår, går det att tillfälligt stänga av automatisk installation av ny hårdvara i Windows?

/Johan ES

Går det att avbryta när Windows försöker installera sina egna drivisar? Funkar det så kan du ju testa Start->Kontrollpanelen->Lägg till ny maskinvara. Väl där brukar man kunna välja var drivrutinerna finns. Ange då på vilken enhet drivrutinerna finns och installera dem därfrån. Altenativt gå in i "den här datorn", dubbelklicka på den enhet som innehåller skivan med drivrutinerna och de andra programmen och köra setup.exe därifrån.

Stoppa in enheten och gå sedan in i enhetshanteraren och välj avinstallera.

SEDAN drar du ur enheten, installerar mjukvara från tillverkaren och följer instruktionerna.

OM du har tur så funkar det.

Annars kan du få manuellt peka ut var du har drivrutinerna, oftast i program files/tillverkarens katalog...

Nu vet jag inte vilken modell på BT-dongeln du har men min (Canyon) funkar alldeles utmärkt med WinXP:s (med SP2!) egna drivisar, betydligt bättre än de medföljande som dessutom är ganska utdaterade.

Vad är det för funktioner du saknar som tillverkarens drivrutiner har och vad är det främst du tänkt använda BT-adaptern till? Många saker går enkelt att lösa med tredjepartsprogram för att t ex göra backup av filer, sms, telefonlista, kalender, mail etc. Kan ju bara tala för mig själv men utöver det är inte mycket mer jag använder adaptern till förutom att fjärrstyra datorn (för film och musik främst) men åtminstone med SE:s lurar så behövs inga extraprogram för det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...