SADDO Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Det är lite svårt att få kläm på hur detta vapen kom till. Men jag har hört en "sägen". Den innehåller kostruktör(er) från syd-Sverige och danska motståndsrörelsen. Ringer det då en klocka hos någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Har också hört nåt liknande men jag kan inte riktigt komma ihåg var jag hört de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Det enda jag hittar i min referenslitteratur är att den är konstruerad av Carl-Gustafs stads Gevärsfaktori. Den ser ut som nå'n snickrat ihop den i en cykelverkstad dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 hmm, de e väll en kopia mer eller mindre av finska Soumi eller vad den hette som i sin tur är en kopia på PPSh 41 eller vad den hette, rysk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Nä, det är kpist m/37. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 det är grundkonstruktionen jag menar inte kopian rakt av, för m/37 har jag för mig har trästock precis som Soumi å PPSh 41, en svensk hittade bara på att man skulle ha fällbart axelstöd och stavmagasin istället för trummagasin, m/45 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Vad gäller Danmark som nämdes är 45:an lite lik visa Madsen-modeller, eller hur? Vad gäller skillnaden mellan kpist m/37 och 45 är den större än bara fällbar kolv. Eldhastigheten är 50% högre (900 rpm) på den äldre. Man tömmer ett mag på nolltid Vad gäller magasin så fanns ett flertal varianter och första modellen av 45:an kunde använda 37:ans magasin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Grundkonstruktionen är m 37. I början på de tidiga 45:orna var sidoplattorna runt magasinsbrunnen löstagbara. Detta för att man skulle kunna använda de finska magasin (Rakt mag med 50 ptr, resp trumma) man använt till m 37. Därav referernserna öster ut. Eftersom det var krig i världen var man tvungen att hushålla med det som fanns i lager och dessa gamla magasin användes bara tills man hade hunnit tillverka m 45-mag (vilka är mycket mer funktionsäkra) i tillräcklig omfattning. Har jag för mig. Och eftersom Lord Good verkar ha samma info, så borde det stämma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted November 3, 2002 Report Share Posted November 3, 2002 hmm, de e väll en kopia mer eller mindre av finska Soumi eller vad den hette som i sin tur är en kopia på PPSh 41 eller vad den hette, rysk. Det är ppsh 41 som är kopierad efter finska ritningar på soumi k-pisten. En finsk officer som var kommunist snodde ritningarna och gav till ryssarna. /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts