Jump to content

Två veckor kvar till övning amfibie......Då går tån av.

Lord

Recommended Posts

Ja som topic lyder så så var jag och röntgade tån idag på Haninge sjukhus eftersom att jag hade en misstänkt spricka i foten. Visade sig dock att tån var bruten och att jag har gått runt med den så och krigat på som vanligt i två veckor.

Just nu är jag sjuk i hemmet i en vecka eftersom att jag inte får belasta foten. Om ca två veckor är det övning amf som jag tydligen inte kommer att få starta. Kort sagt så suger ju livet just nu....

En fråga jag har är ifall någon vet om det går att sätta en bit skumsgummi eller liknande mellan den brutna tån och tån bredvid och sen tejpa ihop dem rätt hårt med sporttejp så att tån får stöd, och sedan kötta igenom övningen med lite panben?

Ja som topic lyder så så var jag och röntgade tån idag på Haninge sjukhus eftersom att jag hade en misstänkt spricka i foten. Visade sig dock att tån var bruten och att jag har gått runt med den så och krigat på som vanligt i två veckor.

Just nu är jag sjuk i hemmet i en vecka eftersom att jag inte får belasta foten. Om ca två veckor är det övning amf som jag tydligen inte kommer att få starta. Kort sagt så suger ju livet just nu....

En fråga jag har är ifall någon vet om det går att sätta en bit skumsgummi eller liknande mellan den brutna tån och tån bredvid och sen tejpa ihop dem rätt hårt med sporttejp så att tån får stöd, och sedan kötta igenom övningen med lite panben?

Gör inget dumt. Stå över den här gången. Det kommer fler tillfällen. Jag antar att de fortfarande kör med reprismarscher, eller hur? Se till att få tån läkt ordentligt först så att du inte dras med men för livet. En väl fungerande rörelseapparat är viktigare än en filtmössa.

Lyssna på slusken. Du kan säkert bli "den köttige killen på skyttet som knallade Amfie med en bruten tå" men det får du betala mångdubbelt. Fältmössan är trevlig. Den kommer fler chanser...

...och du vill inte bryta ÖvnAmf. Eller låta din lagom slitna kamrater bära dig och din utrustning i de lite tyngre momenten...

/M

Om det inte gör ont är det väl ingen störra fara? Lyssna på kroppen bara.

Eller lyssna på de två tidigare talarna som vet vad de pratar om?

Saken är den att det kommer en övning till för de som var skadade eller inte klarade första övningen, och självklart är det bäst om jag väntar och går den. Men bara det att stå där på baskerceremonin efter övningen med en tillfälligt lånad basker och veta att man inte har förtjänat den ännu medan alla andra träffar sina familjer och kan vara riktigt nöjda med sig själva. Samt att vara den som fortsätter gå med fältmössa ett par veckor till medan andra går runt i basker skulle jag avsky. Är det något jag hatar så är det att vara "killen som inte kan" :(

Tån gör inte fruktansvärt ont och jag har ju som sagt redan gått runt på den i två veckor både i grönkläder och hemma civilt på krogen. Det känns bara så jävla typiskt att det just ska hända mig :D

Att gå med brutna tår?

Håller med Vinter. Läkaren vet nog sitt.

Om inte annat så låter detförbannat smärtsamt att delta på övningen med bruten tå.

Jag har en del personliga erfarenheter av brutna tår.

Och jag vet att det gör tillräckligt ont för att man blir helt blek om man så mycket som nuddar den under läketiden.

Fick då lära mig skillnaden mellan Smärta och Riktig smärta.

Saken är den att det kommer en övning till för de som var skadade eller inte klarade första övningen, och självklart är det bäst om jag väntar och går den. Men bara det att stå där på baskerceremonin efter övningen med en tillfälligt lånad basker och veta att man inte har förtjänat den ännu medan alla andra träffar sina familjer och kan vara riktigt nöjda med sig själva. Samt att vara den som fortsätter gå med fältmössa ett par veckor till medan andra går runt i basker skulle jag avsky. Är det något jag hatar så är det att vara "killen som inte kan" :(

Tån gör inte fruktansvärt ont och jag har ju som sagt redan gått runt på den i två veckor både i grönkläder och hemma civilt på krogen. Det känns bara så jävla typiskt att det just ska hända mig :D

Du kommer inte att vara med på baskerceremonin. Eller du anser att det är värt att behöva avsluta utbildningen eftersom du fullkomligen fuckat upp din fot med veckor/månader av konvalescens för mössans skull? Kanske mössaavbaskerpå i rullstol?

Vi hade killar som pga olika anledningar (fysiska förutsättningar, mörkade skador, ren jävla dumhet/lathet/slarv) fick problem på allvar ungefär halvvägs in i övningen - och med olika grad av lidande tog sig i mål (bl.a. ett riktigt köttstycke som fick TRE marschfrakturer...). De hade det, minst sagt, tillräckligt svårt. Att börja skadad på en övning där (surprise!) en stor del består av att plöja fram till fots är skitdumt. Gör det inte...

Du kommer säkert få ett par glirningar ("Öh, du, kepsen!") de första veckorna, sen fattar även dina kamrater att det inte är mössan det hänger på. Du blir inte "killen som inte kan" om du inte har en basker - du blir "den gedigne killen som var skadad - men, fan, han är köttig, han hade lätt klarat det". Startar du och clusterfuckar till det så är du definitivt "killen som inte klarade det..." och även "...och såg till att vi fick bära hans NU, SU, vapen och honom själv över halva jävla Myttinge..."

/M

Att gå med brutna tår?

Håller med Vinter. Läkaren vet nog sitt.

Nej lille vän, de två inläggen innan ditt första.

Bara att instämma med GP720Englund (och övriga)

vad är viktigast, att plåga sig till en "filthatt" och riskera men för livet, eller vänta på den ett par veckor och sen dessutom ha bättre chanser att ta sig genom resten av värnplikten?

Hade själv ett par mindre ben i fossingen som stressad av sig när det var si sådär 1,5-2mil kvar... Tro mig du vill INTE gå med en bruten tå hela marschen hur hårdkola och tufft det än må verka.

Ta nu vad gamla Amf VPL, YO och RO säger i denna tråden för sanningar och avstå från denna marschen.. du får förvisso gå reprismarschen men va fan.... hellre det och en hel fossing i framtiden...

Och om du nu inte kommer på bättre tankar utan bestämmer dig för att kötta så får jag väl helt enkelt ringa upp och se till att de lyfter dig åt sidan :P :tveka:

GMY

Tån gör inte fruktansvärt ont och jag har ju som sagt redan gått runt på den i två veckor både i grönkläder och hemma civilt på krogen. Det känns bara så jävla typiskt att det just ska hända mig :tveka:

Vad du försöker göra är att rationalisera bort problemet du har, men problemet kommer att finnas kvar när du stiger upp ur sängen nästa gång, och ger du dig in på övning amfibie med en bruten tå så är det något av det dummaste du gör i livet, och ingen av oss som har genomfört övningen genom åren rekommenderar dig att göra det nu. Ta till vara på vad vi har att säga dig och vänta till reprismarschen.

@jake the snake

No shit :)

Eller så fattar man ett eget beslut?

Eller så lyssnar man på folk som själva genomfört samma sak! Är man inte stålmannen så ska man nog tänka sig för. Inget vidare heller att vara en stor belastning för gruppen under ett sådant moment. :)

@jake the snake

No shit :)

Eller så fattar man ett eget beslut?

Eller så lyssnar man på folk som själva genomfört samma sak! Är man inte stålmannen så ska man nog tänka sig för. Inget vidare heller att vara en stor belastning för gruppen under ett sådant moment. :)

Det ska man säkert göra, det är jag inte emot. Jag har enbart framfört mina tankar.

Kanske är dumt att säga att man ska lyssna på kroppen då man gärna "hör" fel i sådana situationer. Självklart ska man lyssna på folk med erfarenhet. Men att göra det övet ett öppet forum?

Lord verkar ha fattat sitt beslut och det verkar vara ett vettigt ett!

Inget vidare heller att vara en stor belastning för gruppen under ett sådant moment.

Var det som fick mig att bestämma mig att avstå denna gång.

Fan vad tungt det känns :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...