Jump to content

Svenska krigsförband

Guest Sven Olsson

Recommended Posts

Guest Sven Olsson

Fråga angående svenska krigsförband.

Är Svenska krigsförbands organisationsnummer hemliga o. varför ???.

(tex 5e amfibie bataljonen)

Tanke på att tex Norge el Danmark har ej hemliga sådana förutom Finland.

Ngn som vet ngt ??.

Fråga angående svenska krigsförband.

Är Svenska krigsförbands organisationsnummer hemliga o. varför ???.

(tex 5e amfibie bataljonen)

Tanke på att tex Norge el Danmark har ej hemliga sådana förutom Finland.

Ngn som vet ngt ??.

Varför inte?

Varför har vi ett försvar från början?

Du kanske vill att allt inom försvaret skall vara offentligt,så att en invasionsstyrka kan ta oss på sängen fullständigt och att både du och jag kanske förlorar både hem och familj!

I såfall skulle Sverige vara det enda landet i världen som skyltar med allt!

Eller hur tänkte du?

Hur var det???? En Svensk tiger!! :0)

LasseLink

Min erfarenhet, från det Kalla krigets invasionsförsvar, är att förbandens nummer INTE var hemliga. Jag tillhörde det 12. KA-batteriet, ingående i den 1.a KA-bataljonen. De flesta av mina kompisar tillhörde antingen den 12. infanteribrigaden (IB12) eller skrot-18 på Gotland (MekB18). De använde dock anropssignaler enligt FAL-A så jag begrep aldrig vem denne Viktor Urban var...

En angriper brydde sig nog inte så mycket om vilken mekaniserad brigad han hade framför sig eftersom de organisatoriskt sett var likadana.

(5.e amfibiebataljonen har väl utgått ur KriO sedan runt år 2000?)

En angriper brydde sig nog inte så mycket om vilken mekaniserad brigad han hade framför sig eftersom de organisatoriskt sett var likadana.

Det är klart att det är intressant att veta vilken fi man möter, det ger möjlighet att studera dess rörelser, status på förbandet och säkert en massa mer. Att det sen skulle behöva vara hemligt hur många bataljoner, brigader, fördelningar etc. som finns vid en viss tid genom att inte låta deras namn vara offentliga gör knappast något för att öka landets säkerhet.

Brigad- och fördelningsnumren har mig veterligen aldrig varit hemliga.

Det enda hyschhyschande med nummer och antal jag hört har varit kring kavalleriets krigsförband, men åtminstone antalet har på sina håll varit lätta att räkna ut med hjälp av diverse bataljonsmärkestavlor och så...

Min erfarenhet, från det Kalla krigets invasionsförsvar, är att förbandens nummer INTE var hemliga. Jag tillhörde det 12. KA-batteriet, ingående i den 1.a KA-bataljonen. De flesta av mina kompisar tillhörde antingen den 12. infanteribrigaden (IB12) eller skrot-18 på Gotland (MekB18). De använde dock anropssignaler enligt FAL-A så jag begrep aldrig vem denne Viktor Urban var...

(5.e amfibiebataljonen har väl utgått ur KriO sedan runt år 2000?)

Tja, JAG är vad jag vet krigad i femte amfbat - det var vad jag vet den bataljon som utbildades 2003-2004. Möjligheten finns att det bara var ett utbildningstekniskt drag, vad vet jag...

/M, 505 "KJ"-komp

Tja, JAG är vad jag vet krigad i femte amfbat - det var vad jag vet den bataljon som utbildades 2003-2004. Möjligheten finns att det bara var ett utbildningstekniskt drag, vad vet jag...

/M, 505 "KJ"-komp

Då tror jag det är större risk att jag helt enkel har fel. Jag ber om tillgift!

Dock tror jag att en tänkt angripare reagerar på samma sätt om den mekaniserade brigaden i landstigningsområdet är utbildad på P2 som om den utbildats på P7 eller P6. Någon större skillnad i materiel (jag vet...P7 hade Strv S och P6 hade Centurion), organisation och/eller stridsteknik fanns väl inte?

• 3 weeks later...

/M, 505 "KJ"-komp

Då tror jag det är större risk att jag helt enkel har fel. Jag ber om tillgift!

Dock tror jag att en tänkt angripare reagerar på samma sätt om den mekaniserade brigaden i landstigningsområdet är utbildad på P2 som om den utbildats på P7 eller P6. Någon större skillnad i materiel (jag vet...P7 hade Strv S och P6 hade Centurion), organisation och/eller stridsteknik fanns väl inte?

Jo, det var nog så att du hade fel i denna fråga. 5.amfbat var den av de sex ursprungliga amfbat som KA4/Amf4 hade utbildningsansvar för och som var planerat utgångsgrupperad på västkusten i händelse av ofred. Gick i graven iom Amf4 avveckling under 2005-06. Övriga bataljoner hade KA1/Amf1 ansvar för 1, 2. och 4.amfbat. KA2 ansvar för 3.amfbat och KA5 för 6.amfbat.

/G.L.

@Göta Lejon: Gick inte ansvaret för 6.Amfbat över till KA2 iom att KA5 lades ner?

Detta är något jag bara hört nån gång för länge sen, så jag vågar inte påstå att det är sant.

Vet ej men vet att ett flertal befäl från KA5 gick till KA2 vid nedläggning. Iofs gick en hel del från KA5 till KA1 också...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...