Jump to content

Kan man få öva utanför "sitt" kompani

Recommended Posts

Jag undrar om alla tar det lugnt under sommaren när vi svenskar ska ha "semester".

Om det är så att LG övar under sommaren (Jag tillhör AMF) kan man ta kontakt med någon för att annonsera sitt intresse?

Jag menar typ som B-styrka, eller bara som åskådare för att lära sig.

Helt seriöst och utan vilda västern ambitioner.

Frågar man inte får man inte veta...

Jag undrar om alla tar det lugnt under sommaren när vi svenskar ska ha "semester".

Om det är så att LG övar under sommaren (Jag tillhör AMF) kan man ta kontakt med någon för att annonsera sitt intresse?

Jag menar typ som B-styrka, eller bara som åskådare för att lära sig.

Helt seriöst och utan vilda västern ambitioner.

Frågar man inte får man inte veta...

Skulle tro att samtliga utbildningsgrupper tar en rejäl semester. Som en yoff på Elfsborgsgruppen uttryckte det nyligen "man har ju en hel del komptid att ta ut".

Det är med anledning av detta som man är förutseende nog att söka kurser via försvarsutbildarna och/eller hvss.

Alla förband har minst uppehål från midsommar till efter kräftskivan. Är FBU som gäller om du vill öva under sommaren.

För övrigt så är det ju inte bara att "höra" av sig till utb-grp för att få t.ex vara b-styrka, är ju känningar som gäller.

Alla förband har minst uppehål från midsommar till efter kräftskivan. Är FBU som gäller om du vill öva under sommaren.

För övrigt så är det ju inte bara att "höra" av sig till utb-grp för att få t.ex vara b-styrka, är ju känningar som gäller.

Jag menade inte att bara ringa och säga typ: Hej får jag öva/panga/löka?

För att vara lite tydligare så var snarare frågan OM det finns någon som övar? Isåfall är det svårt att samla ihop tillräckligt med folk för att göra en vettig övning? Kan man fylla ut ledet så att övningen kan genomföras.

Lite Win, Win.

Dessutom är det alltid lättare att ta till sig nya erfarenheter i en miljö som man inte är van vid.(Utanför sin egna kompani.) Kanske se något nytt bättre eller sämre förfarande eller rutin.

Jag hoppas jag är tydligare nu?

Generellt svar: Nja

Hur då? Du blir tillfrågad.

Vem frågar? Någon som går i god för din duglighet och har sin chefs förtroende för detta.

Tänk provanställning eller prao.

Under sommaren råder ett generellt övningsuppehåll, YOF vill också ha semester.

Generellt svar: Nja

Hur då? Du blir tillfrågad.

Vem frågar? Någon som går i god för din duglighet och har sin chefs förtroende för detta.

Tänk provanställning eller prao.

Under sommaren råder ett generellt övningsuppehåll, YOF vill också ha semester.

OK.

Tack för klargörandet munin.

Det känns lite som moment 22 det här, för att öka på och utvekla sina färdigheter behöver man öva mer än vad som oftast erbjuds.

För att erbjudas att öva utöver vad som oftast erbjuds måste du visa att du har utveklade färdigheter.

;)

Jag får sikta på hösten och öka på delen enskild fysisk fostran under tiden.

Jag övade i två kompaniet parallellt under en tid. Jag ingick i det 1642.a kompaniet men flyttade till en annan ort på vilken 1632. kompaniet hade sin verksamhet. För att göra en framtida "övergång" så smidig som möjligt övade jag under en tid i båda förbanden. När jag senare bytte förband till 1632. så hade jag redan lärt känna lite folk. Fungerade bra för mig.

Det går om din Kompch är ambitiös och driver. Det kompani jag tillhörde för några år sen (Helsingborg södra) övade med St. Görans Kompani ute på striby-anläggningen.

Bägge Kompanicheferna tyckte det var bra och drev saken på var sitt håll.

Har även övat med Danska Hemvärnet på detta sätt. Det beror på vem du frågar om det ska gå att ordna.

Frågar du fel person så får du öva försvarstrid mot luftlandsatt mekaniserad fiende med gott om tid, igen..

Klart det går att öva utanför sitt komp, och bat...

Går att öva utanför sin UG om man så vill. Gäller bara att ha kontakter. Samt att inte vara så kinkig med milersättnigar...

Vad betyder UG, frågas kom! :D

Glöm inte att fråga er högre chef dvs, kompch om du vill öva utan för ditt kompani, som dessutom bör ha kontakt med C utb grp om du åker utanför utb grp område.

Har med ansvar och vapen transporter att göra.