Jump to content

Intressant bok

Guest

Recommended Posts

Kan varmat rekomendera The Real Bravo Two Zero by Michael Asher. Vet att boken diskuterats i tidgare topics men vill ändå rekommendera den, speciellt då Ryan och McNabs böcker då och då använts som referens/"fakta" i diskussioner här på forumet.

Vad anser du då? Vem är mest trovärdig, McNab/Ryan eller Asher? Jag har läst tidningsartikeln om hans bok, på nätet

och han verkar onekligen ha en poäng även om jag inte läst tillräckligt mycket för att övertygas.

Så, är han bara en fd. SAS-soldat som inte fått se tillräckligt med action/fått tillräckligt med uppmärksamhet

eller har han verkligen slagit huvudet på spiken och "avslöjat" ett av tidernas mest omdiskuterade SAS-uppdrag?

Efter att ha läst boken måste jag nog säga att jag sätter ganska stor tilltro till att de bevis som Asher finner inte är planeterade. I slutet av boken gör han en tillbakablick och reflekterar över huruvida de bevis som han funnit skull kunna "planterats" av Irak. Det resonemang som han då för tycker jag är trovärdigt.

Man kan sedan fråga sig varför Asher gör denna undersökning av B 2.0. De skäl som han själv anger är dels att han, då han själv tjänstgjort i SAS (TA), anser historien något "förbättrad" och dels för han efter kontakt med Vince Phillips familj vill upprätta dennes anseende som blivit hårt ansatt i främst Ryans bok. Vince Phillips var ulånad från A Squadron och dog av nedkylning. Här bör man väl kanske höja lite på ögonbrynen med tanke på att Asher sålleds söker bättra på historien för Vince del och därför kanske inte är helt objektiv. Jag anser dock att boken samt de bevis som presenteras känns genuina.

För att summera vad Asher finner så har troligtvis antalet eldstrider kraftigt överdrivits. Det tycks inte finnas bevis för några Irakiska dödsfall. Här resonerar dock Asher i banor som exempelvis "En bedhuin ljuger aldrig" osv.. vilket kan ses som något naivt även om han själv levt med Bedhuiner under ett flertal år.

Vad jag dock tycker är intressantast i boken är de uppgifter som kommer dels från the Regiment Sergent Major vid tidpunkten samt även från en rättegång där andra medlemmar av B 2.0 tillfrågats. Dessa personer uppger, eller snarare Asher skriver att de uppgivit, att McNab och Ryan lagt till och utlämnat viktiga händelser i boken. Jag personligen visste inte att det höjts kritiska röster från andra SAS medlemmar offentligt.

Asher diskuterar också hur många avgörande strider/contacts beskrivs väldigt kort i böckerna medan långa avsnitt kan behandla marscher etc. Asher menar här att dessa korta redogörelser samt avsaknaden av detaljer såsom ljud, lukter, känslor m.m i dessa redogörelser pekar på att dessa är påhittade. Huruvida detta stämmer lämnar jag till er att bedöma.

Ok, då jag sitter och arbetar på ett antal studieprojekt så verkar det som hjärnan som vanligt proriterar viktig verksamhet och detta inlägg blev därför ganska långt, allt som kan ta tid från studierna är positivt ;) Hoppas någon orkar läsa eller ens bry sig.

GMY

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...