Jump to content

Skitiga djungelhattar

Recommended Posts

Bara måste starta en tråd för att lufta mig lite om en grej som stör mig lite...

Tittar på bilder på mil.se från liberia och ser alla dessa skitiga djungelhattar. Det var samma sak under LA04. Skitiga blev de redan efter två veckor på gardet som om de hade dragits i rabatten utanför luckan.

Hattarna är blå för att det är den färgen som fredstyrkor förmedlar. Den SKALL synas och inte kamoflera. Den SKALL synas VÄL för att inte skapa osäkerhet. För det är ju trots allt ett fredförband och inget spetznaz eller SSG som de som drar mössan i rabatten verkar tro.

Även om FHM skrev en artikel med rubriken "Bakom fiendens Linjer" under LA03 så behöver man ju inte hypa upp sig.

Tvätta mössorna drummlar...

Jag vet inte vad folk gör generellt sett med sina huvudbonader men på LRP på dammiga vägar så tar det bara ett par dagar innan hatten är ljusblå/beige/sandfärgad.

Därmed inte sagt att man inte kan lämna in dom för tvätt när man återvänder till camp clara efter patrull.

Bara måste starta en tråd för att lufta mig lite om en grej som stör mig lite...

Tittar på bilder på mil.se från liberia och ser alla dessa skitiga djungelhattar. Det var samma sak under LA04. Skitiga blev de redan efter två veckor på gardet som om de hade dragits i rabatten utanför luckan.

Hattarna är blå för att det är den färgen som fredstyrkor förmedlar. Den SKALL synas och inte kamoflera. Den SKALL synas VÄL för att inte skapa osäkerhet. För det är ju trots allt ett fredförband och inget spetznaz eller SSG som de som drar mössan i rabatten verkar tro.

Även om FHM skrev en artikel med rubriken "Bakom fiendens Linjer" under LA03 så behöver man ju inte hypa upp sig.

Inte för att vara elak gå själv på en patrull! Personligen sprutade jag svett så hatten i kombination av svett och damm blev missfärgad på bara någon dag. Och tvätta hatten när man är på LRP är inte prioriterad verksamhet, då vatten är en bristvara.

Inte för att vara elak gå själv på en patrull! Personligen sprutade jag svett så hatten i kombination av svett och damm blev missfärgad på bara någon dag. Och tvätta hatten när man är på LRP är inte prioriterad verksamhet, då vatten är en bristvara.

Gick patrull, både på asfalt, grus och sand med lackande svett så den blev verkligen värd ett besök hos tvätten. Givetvis så blir de dammiga på patrull men inte så skitiga och framförallt inte ingroda av 6 månaders solk.

Kände på mig att just de bortförklaringarna skulle komma. Det intressanta är ju som jag skrev att det sker redan efter ett par veckor på gardet. Samtidigt är det i de flesta fallen de som har mest stukad och mest aggresiv look på hatten som har de skitigaste.

Det enda jag tycker att man kan ge sig ut på patrull med blå mössa och inte brun. Men det är ju upp till var och en. Eller rättare sagt upp till respektive chef.

Det är ju ganska viktigt för att legitimera ROEn.

@Rapphönan

Vilken lyx ni måste ha haft när ni hade tvätteriet med ut på LRP! Körde ni ut hela konteinrar eller bara maskinerna? Behövde ni extra reningsverk för att vattnet skulle räcka?

PGA av att jag svettades så mkt så hade jag ofta en av de skitigare mössorna. Och den var inte på något sätt aggresivt stukad. Jag vet inte hur jag ska göra för att stuka den aggresivt. Det är en blå hatt, den går liksom inte att få den att se agressiv ut.

EDIT: Länka gärna till de bilder på mil.se där folk har för skitiga hattar. Jag tror inte jag någon gång har sett en hatt som inte varit blå, även om den varit jättesmutsig.

Edited by losec

Intressant att det kan bli en diskussion huruvida vilken färg djungelhatten får efter några dagars flitigt användande i djungelmiljö :Malaj: Jag tror aldrig det har varit någon fara för missförstånd pga att hatten skulle vara lite solkig, den blå nyansen har alltid gått att skönja. Dessutom är det inga fröknar som är ute på te-party. Det som jag märkte när jag lämnade in min djungelhatt på tvätt var att den var väldigt svår att få på skallen efteråt, m.a.o. den krympte!

@Rapphönan

Vilken lyx ni måste ha haft när ni hade tvätteriet med ut på LRP! Körde ni ut hela konteinrar eller bara maskinerna? Behövde ni extra reningsverk för att vattnet skulle räcka?

PGA av att jag svettades så mkt så hade jag ofta en av de skitigare mössorna. Och den var inte på något sätt aggresivt stukad. Jag vet inte hur jag ska göra för att stuka den aggresivt. Det är en blå hatt, den går liksom inte att få den att se agressiv ut.

EDIT: Länka gärna till de bilder på mil.se där folk har för skitiga hattar. Jag tror inte jag någon gång har sett en hatt som inte varit blå, även om den varit jättesmutsig.

Som jag skrev, jag tycker man kan ge sig ut på patrull med blå hatt (=lämna clara med blå hatt). Kan irländarna så kan alla.

Precis, en blå hatt är inte agressiv! Därför bör den göras brun och stukas så den ser cool ut redan på gardet... Det är det jag menar angåeende menatliteten hos vissa, ej inkluderat dig då för din blev skitig där nere. Tycker bara att det sänder fel signaler.

http://www.mil.se/int/photo.php?id=114989&nid=32496 En förtroendeingivet buren hatt.

http://www.mil.se/int/photo.php?id=114985&nid=32496 Bra soldat ute på femdagarspatrull.

http://www.mil.se/int/photo.php?id=115744&nid=32666 Hmm..

Intressant att det kan bli en diskussion huruvida vilken färg djungelhatten får efter några dagars flitigt användande i djungelmiljö :Malaj: Jag tror aldrig det har varit någon fara för missförstånd pga att hatten skulle vara lite solkig, den blå nyansen har alltid gått att skönja. Dessutom är det inga fröknar som är ute på te-party. Det som jag märkte när jag lämnade in min djungelhatt på tvätt var att den var väldigt svår att få på skallen efteråt, m.a.o. den krympte!

Det är därför jag frågar efter bilder. Kvittar nästan hur smutsig hatten än är, det syns alltid att den är blå. Själv tvättade jag hatten för hand, att köra den i 60 grader var aldrig något alternativ.

EDIT:

@Rapphönan

Visste nästan att bilden från Sanniquelle skulle komma. Mitt tips till dig är att med Patria ta dig dit utan att bli smutsig. Visa sen upp bilder på hur ren och fin du är. Lycka till!

För den delen, personligen ser jag klart och tydligt att hatten är blå.

För er som inte vet var Sanniquelle ligger kan jag berätta att det är en gränsstad i de norra delarna i landet. För att ta sig dit måste man åka på vägar som ligger på gräns att över huvudtaget vara framkombara. Om det inte har regnat nyligen så blir det väldigt dammigt. Se min profilbild och tänk värre en så. Kör i det en dag eller två som sistavagn på plutonen.

Edited by losec

Intressant att det kan bli en diskussion huruvida vilken färg djungelhatten får efter några dagars flitigt användande i djungelmiljö :) Jag tror aldrig det har varit någon fara för missförstånd pga att hatten skulle vara lite solkig, den blå nyansen har alltid gått att skönja. Dessutom är det inga fröknar som är ute på te-party. Det som jag märkte när jag lämnade in min djungelhatt på tvätt var att den var väldigt svår att få på skallen efteråt, m.a.o. den krympte!

Hatten som du har på dej i din profil verkar då väldasn så tvättat och fin :Malaj::worthy: OT.....jag vet :P

Det är därför jag frågar efter bilder. Kvittar nästan hur smutsig hatten än är, det syns alltid att den är blå. Själv tvättade jag hatten för hand, att köra den i 60 grader var aldrig något alternativ.

EDIT:

@Rapphönan

Visste nästan att bilden från Sanniquelle skulle komma. Mitt tips till dig är att med Patria ta dig dit utan att bli smutsig. Visa sen upp bilder på hur ren och fin du är. Lycka till!

För den delen, personligen ser jag klart och tydligt att hatten är blå.

För er som inte vet var Sanniquelle ligger kan jag berätta att det är en gränsstad i de norra delarna i landet. För att ta sig dit måste man åka på vägar som ligger på gräns att över huvudtaget vara framkombara. Om det inte har regnat nyligen så blir det väldigt dammigt. Se min profilbild och tänk värre en så. Kör i det en dag eller två som sistavagn på plutonen.

Djungelhatt i patria under frr. är det något att rekommendera? Skulle nog välja något lite mer passande. Ville gärna ha comtacsen el motsv på.

Känner mig tämligen övertygad om att lokalbefolkningen i Liberia och folket här hemma är medvetna om att det finns grus och sand i Afrika.

För mig framstår det hela som absolut sista prioritet och knappt ens då.

Hmm för mig veterligen så var inte ledningstroppen ute på några LRP i Liberia på min tid, men eftersom du skriver att du gjort din del i busken så får jag tro dig. Och hatten/kepan blev skitig på 24h, det var det inget snack om. Och stå i busken och tvätta hatt för att man skall vara kasernsnygg är faktiskt inget alternativ under dom förhållanden.

Kärnan i problemet som du skriver det är att hatten skall förmedla en fredlig känsla. "Här kommer FN". Det är lite att dumförklara Liberianen. Om han ser en vit soldat så kan du nog räkna ut med rumpan att han vet med 100% att det är den svensk/irländske qrf soldaten som spatserar och inte nån ex fighter....Du skriver kan irländarna kan alla.. Ja men irländarna stog i sina mowags, klev aldrig ur och gick några fotpatruller. I mowagen körde dom stenhårt med hjälm.

Jag som aldrig varit i närheten av Liberia hajade också till på den här bilden, just på mössan, men när man sedan såg uniformen och marken runt omkring soldaten och lokalbefolkning tyckte jag snarare att bilden är bra just för den förmedlar att det inte alltid är nyputsade kängor och rentvättade kläder 24/7 i US.

Huruvida det tvättas på LRP eller man åker patria 3 dagar känns faktist mindre viktigt om man ser bilden på det sättet.

Att man inte kan tvätta persedlar ute på LRP är väl självklart, men däremellan torde det finnas möjlighet till vård av utrustning, annars är det nåt som är fel. Däremot kan man fråga sig när fokuseringen på att se så frontsvinscharmigt sliten ut som möjligt blir ett självändamål. Det är i mina ögon lika illa som att lägga för stor vikt vid att försöka hålla en extrem paradputs ala blänkande hundkroppsdelar i månsken under fältförhållanden.

Just utseendet på diverse huvudbonader är en rätt gammal grej att det ska stukas, slitas och meckas för att få det rätta stuket. Inget unikt för en liten blå bashatt direkt.

Det här är en gammal diskussion som är rätt tröttsam. Allt handlar om att hitta en vettig nivå för den verksamhet man pysslar med.

@Rapphönan

Vem har sagt att han har haft den på skallen under framryckning?

Kanske i fickan på västen? = den blir smutsig.

Kanske på det lediga sätet brevid hans plats? = den blir smutsig.

Så länger man inte packar ner den i väskan kommer den bli dammig. Allting som ligger framme i vagnen blir dammigt när det är torrt ute. Och de blå mössorna ligger oftast lätttilgängligt, så man slipper knöla för att få fram dem så fort man ska ut ur vagnen på en kort rast.

"Problemet" kan enligt mig lösas på fyra sätt.

1. Man tvättar den närmsta vattendrag. Inget jag vill göra med tanke på sjukdomar etc.

2. Man tvättar den med medtaget renat vatten. Går åt en massa vatten som skulle kunna användas till personlig hygien, dricksvatten etc.

3. Man luckar ner och igen allt. Man får då inte in något damm.

4. Man framryckerr inte på dammiga vägar

Jag ser inte hur något av dessa alternativ som i närheten av att vara reelistiska.

EDIT: det handlar inte om att se frontsvin charmig ut. Man blir så smutsig på LRP när det är torrt. Har själv blivit det vid ett flertal tillfällen. Man vill inte lukta skit och vara tokdammig, men tjänsten gör att man ibland blir det. Bara att köpa läget.

Edited by losec

Hmm för mig veterligen så var inte ledningstroppen ute på några LRP i Liberia på min tid, men eftersom du skriver att du gjort din del i busken så får jag tro dig. Och hatten/kepan blev skitig på 24h, det var det inget snack om. Och stå i busken och tvätta hatt för att man skall vara kasernsnygg är faktiskt inget alternativ under dom förhållanden.

Kärnan i problemet som du skriver det är att hatten skall förmedla en fredlig känsla. "Här kommer FN". Det är lite att dumförklara Liberianen. Om han ser en vit soldat så kan du nog räkna ut med rumpan att han vet med 100% att det är den svensk/irländske qrf soldaten som spatserar och inte nån ex fighter....Du skriver kan irländarna kan alla.. Ja men irländarna stog i sina mowags, klev aldrig ur och gick några fotpatruller. I mowagen körde dom stenhårt med hjälm.

Jodå visst var vi ute tillräckligt för att bli skitiga. Men det hindrade inte mig för att ha blå hatt nästa gång.

Dumförklara liberianen? Har du varit på LRP där det inte varit FN innan? Är det läge att anta att liberianen ute i buschen utan media har full insikt i vad en vit man med skjutvapen har för avsikt? De vita männen innan kanske var SSG med granatspruta...

Så klart att det är en söndagsåkning att åka på LRP till samma ställen mission efter mission. De ropar säkert "tjena svenska grabbar" eller något annat de lärt sig av halvåret innan.

Blå ska hatten va och den ska oavsett dumförklaring eller ej vara där för att ej skapa osäkerhet! Det är min åsikt det. Men på SoldF så är det så klart inte många som håller med...

@Rapphönan

Du har fortfarande inte svarat på hur man ska komma till Sanniquelle med Patria när det är torrt ute, utan att bli toksmutsiga. Helikopterlyfta vagnen?

@Rapphönan

Du har fortfarande inte svarat på hur man ska komma till Sanniquelle med Patria när det är torrt ute, utan att bli toksmutsiga. Helikopterlyfta vagnen?

Lägg hatten i benfickan och stäng dragkedjan.

@Rapphönan

Öh, hur går det ihop? Då blir den ju toksvett = "inpregnerat" missfärgning!

EDIT: I övrigt hade jag med flera aldrig något i byxfickorna, man får så lätt skavsår.

Edited by losec

@Rapphönan

Varför inte lämna alla persedlar i offpackväskan?? Tänk vad rena å fina dom kommer vara... över tiden!! Man vill ju inte få ett dåligt rykte i stora världen genom att gå runt i skitiga kläder!

@Rapphönan

Öh, hur går det ihop? Då blir den ju toksvett = "inpregnerat" missfärgning!

EDIT: I övrigt hade jag med flera aldrig något i byxfickorna, man får så lätt skavsår.

Ok, då lägger du den i lockfickan på ryggan.

Kort fråga bara: diskussionen gäller hurvida mössans blåa färg är synlig eller inte p.g.a smuts motsv.?? Är den bästa lösningen då att lägga den i benficka/topplock för att den inte ska bli smutsig... hur kommer detta lösa synligheten av den blåa färgen?? Vet inte om det är jag som har missat nåt eller bara är korkad? I min enkla värld är det: mössa på=skitig, mössa av=ren, dock ej synlig

[ironi]

Blomman, dummer, man tar ju fram den när fotografen kommer! :blink:

Kan vi inte börja med vinteruniformen konstant så att alla ser att vi inte har ett dammkorn på oss?

[/ironi]

Seriöst, jag trodde grejerna var till för att användas. Men vad vet jag... :lala:

Det är skönt att se att tråden utvecklar sig med en känsla för proportioner.

iimg11.jpg

Känns som forumet har varit nerför den här vägen förut. Nedräkning?

Kort fråga bara: diskussionen gäller hurvida mössans blåa färg är synlig eller inte p.g.a smuts motsv.?? Är den bästa lösningen då att lägga den i benficka/topplock för att den inte ska bli smutsig... hur kommer detta lösa synligheten av den blåa färgen?? Vet inte om det är jag som har missat nåt eller bara är korkad? I min enkla värld är det: mössa på=skitig, mössa av=ren, dock ej synlig

Ja det står att läsa i tråden. Du har inte djungelhatt i patria.

Hur som helst. Patrull eller inte. Väldigt ofta vid passering av campvakten så står de coola där med brungråblå djungelhatt nerdragen så man knappt ser ögonen. Däremot så ser man nackhåret ända upp till virvlarna uppe på huvudet men det har ju inte riktigt med färgen att göra. Bara med aggrofaktorn.

Sen det här med livgardet spetsar ju bara till det ytterligare.

Men nu har jag nog denna mesen gnällt tillräckligt.

Peace out :blink:

Eh, om det är så viktigt att synas känns det som om man lika gärna kunde reglementera lite blåställ ock skicka ned folk i, stor fet FN logo på ryggen.

Men allvarligt, är det sånt här folk går omkring och tänker på?

Eh, om det är så viktigt att synas känns det som om man lika gärna kunde reglementera lite blåställ ock skicka ned folk i, stor fet FN logo på ryggen.

Men allvarligt, är det sånt här folk går omkring och tänker på?

Uppenbarligen är det en fråga som engagerar, oavsett vilken ståndpunkt man väljer att ha. :blink:

Nästa ämne på SoldF Forum föreslås att bli klassikern "Vi kommer att förlora kriget om inte säkringen flyttas 3mm på AK5" ...

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...