Jump to content

varför fransoser är coolare än svennar

ollevarm

Recommended Posts

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänk vilka skriverier det skulle bli om en svensk film av liknande typ skulle dyka upp!

För den delen, finns det någon lägsta gräns för hur lågt de svenska stridsplanen får flyga?

Tänk vilka skriverier det skulle bli om en svensk film av liknande typ skulle dyka upp!

För den delen, finns det någon lägsta gräns för hur lågt de svenska stridsplanen får flyga?

När jag gjorde lumpen och vi var på övningar vid våra krigsbaser. Då hände det att klargörarna fick rensa attackens viggar från granris som fastnat i vingarnas framkant. Men detta var ju ett tag sen, 15 år eller så.

Jodå, det infördes på 60-talet. 10 m över vatten, 20 m över land. Innan dess kunde förstås chefer sätta gränser per övning.

Lite senare var det också så att under 250 m bara om man flugit ett visst antal timmar under föregående månad(?), d v s tog några veckor efter att man kommit tillbaka från semester.

Reviderades senare, i Flygvapennytt 4+5/87 står det:

Över vatten: 20 m

Över land: 50 m, momentant 30 m

Anfall mot lågflygande mål: 50 m VMC, 500 IMC

Manövrerande luftstrid: 100 m

En divisionschef uttalade sig i nån tidningsintervju kring 1990 och sa att 20 m inte räckte mot alla hot över vatten.

Vad som exakt gäller 2006 vet jag inte.

hörde av en Fk på P4 i helgen att Gripen får flyga på 30m höjd över land och på 3m över hav/vatten...

dock litar jag inte speciellt mycket på en Pansar Fk.... samme Fk dömde helt ut RP siktet till AK4B och tyckte AK5C bara var skit....

imho mycket snack och liten verkstad ;)

edit: sedan så var det Gripen och inte Viggen som jag skrev...

Edited by Skuggan

Woooha!! Jävligt sköna filmer! :blink:

Visste inte att Mirage F-1 fortfarande är itjänst inom Armée de l´Air?

En måhända IQ-befriad fråga: De fantastiska close-up bilderna med hårkorsen på diverse mål (rotekamrater, fartyg, gubbe på marken etc), är det bilder från hjälmsiktet? Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?

En måhända IQ-befriad fråga: De fantastiska close-up bilderna med hårkorsen på diverse mål (rotekamrater, fartyg, gubbe på marken etc), är det bilder från hjälmsiktet? Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?

Precis som de liknande bilder/filmer man ser på TV då och då så är det från någon LDP eller motsvarande. Att det är stabilt är för att den är gyrostabbad.

Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?

Min teori:

Kameran låser nog på kontrasten mörkt/ljust. Du kan se det på flera ställen att hårkorset är centrerat mot något mörkt eller varmt när det är "låst". Man kan även se VI eller IR i vänstra kanten, om det är vanlig visuell kanal eller IR-kanal, gissningsvis. Sen förmodar jag att det är baksitsaren som sköter det hela.

EDIT: Förtydligande: Tror som 106 att det är filmat med kameran i en laser designation pod.

Nu har jag lagt fram fingrarna för Danne att slå på...

Edited by Mats

Även om filmen heter Mirage 2000, och dom figurerar flitigt i filmen (den över medelhavet), så visst är det väl ändå en Jaguar som den är filmad från? I en sekvens ser man luftintagen, och dom ser definitivt inte Mirage ut...

Hade varit fantastiskt skojj att få se en video från Armée de l´Airs övning förra året mot indiska flygvapnet! Mirage 2000-5 mot Su-30MKI... :blink: Indierna skall då på nytt ha bevisat att de inte är några att jävlas med i luftstrid.

Hur som helst, en kanonfilm och stort tack till ollevarm som la upp den!

Edited by GrodanBoll

• 2 weeks later...

Grym flygfilm den med miragerna.

Nu en fråga, låten? Någon som vet vad den heter? Den som spelas i bakgrunden.

EDIT: Ähhhhh, glöm det! "mundian to bach ke" av Panjabi MC. Står ju längre ned på sidan.

Skall späka mig ordentligt!

Edited by sleget

• Forumsledning

De där fransoserna som ligger bakom Le Mirage Du Tchad och några av Mirage2000 etc -filmerna var på besök på F17 för inte så länge sen. Har en kompis som jobbar som Ff där och han hade snackat lite med dom om just de där filmerna då han är själv lite fanatiker av sånna filmer, och de meddelade att de hade fått rätt mycket skit av sina chefer pga de där lågflygningarna.. :) men annars tyckte de bara det var kul.

Hur högt över marken ska man flyga för att inte blåsa bort folk som står under. Har för mig att det var en som gjorde det i Sverige för ett par år sedan. Har sökt här på forumet men har inte hittat det.

Om jag är avundsjuk på piloterna? Icke

Eller, nu ljög jag visst igen :)

Hur högt över marken ska man flyga för att inte blåsa bort folk som står under. Har för mig att det var en som gjorde det i Sverige för ett par år sedan. Har sökt här på forumet men har inte hittat det.

F16 för några år sedan: Viggenpilot skulle (antagligen) imponera på flickvän

och några kompisar till samt en italiensk pilot på besök. Han gjorden en brant

stigning från låg höjd rakt över den kulle där publiken stod. Flickvännen fick

ganska svåra brännskador och alla var både skakade och rörda. Om jag inte

minns fel gick ärendet till civil domstol men jag minns inte utfallet. Jag undrar

om de fortfarande är ihop...

106 m.fl skriver om detta i denna tråden.. som förövrigt är nära besläktad.

GMY

Håller mig i tråden, Då det handlar om innehållet. I den andra filmen cirka 2min och 10 sek in flyger de över ett fartyg som jag tror är D644 Primauguet :

french_navy_d644.jpg

Kanske hastigheten lurar mig, Men slutar fartygets pjäs att målfölja vid ett visst miniavstånd?

Den verkar stå still när flygplanen passerar. Hittade en sida men jag kan för lite franska för att kunna få ut något om vapnen ombord.

• 3 months later...
Men snälla ni gossar. Spitfire är ju bäst på lågflygning.

Samma efternamn på föraren:

attachmenta2c697gd5.th.jpg

attachmenta259f3ni0.th.jpg

Scenen med den lågflygande Spitfiren var inte ovanligt 1944-45 utan praktiserades av 9th AF,12th AF(osv) men främst av 8th AFs jaktenheter. Denna e-x-t-r-e-m-a lågflygning nyttjades för att minska risken från tyskarnas LV, dels för att eleveringen ofta inte tillät den låga vinkeln men även för att en Mustang/Thunderbolt i 500-600kmh är rätt trälig att hänga med på den höjden(Veva Günther!).

Det här var inte särskilt ovanligt, dock slutade det ofta mindre bra för maskinen:

attachmenta3c357hw9.th.jpg

Edited by Danne

Det handlar inte om att vara coolare! Utan disciplin :uzi

Fast jag kan dra en skröna som hände på F17

Det var under A32 tiden när man skulle ha en övning (låg flygning) över Östersjön

Då var det ett av flp på Div som såg lite konstig ut när dem hade landat så Div Ch gick fram till piloten och frågade om övning hade varit bra.Ja svarade både piloten och navigatören.Men sa Ch Div! saknar ni inte något då?

Nej sa dom det gör vi inte

Jaså kolla då på erat flp

Dom hade tygligen flygit så lågt att dom skrapade bort extra tanken som satt under kroppen :)