Jump to content

Hagor Patrol 70L ryggsäck.

twintip

Recommended Posts

Behöver en ryggsäck till fisketurer, vandringsturer och marschträning (ska funka till det med).

Hade även velat kunna springa med den utan att den hoppar upp och ner på ryggen.

http://www.militaryshop.se/produktdel.cgi?pid=495

Denna var den billigaste modellen jag hittade på militaryshop och den verkar väl ändå rätt prisvärd?

Vad tycker ni? Har ni testat den? Hört något? Tips på någon annan under 1500 kr?

I korthet har jag ägt två Hagor produkter och ingen av dem var direkt övervöldigande i kvalitet eller materialval. Båda hade lösa sömmar samt materialet var inte kantsytt vilket ledde till att det repade upp sig tråd för tråd tills det gick förbisömmen och därmed så lossnade hela tygstycket.

Produkterna var Chimidan 70L samt nån ryggsäck på 50L

Jag sitter i samma situation och av dem två hade jag lätt köpt en Bergan, 1000d cordura och milspecad.

Det är väl en PLCE? och om det nu är det så vet jag med mig att det är bra kvalitet. Den andra ryggsäcken har jag ingen erfarenhet av.

PLCE är rymlig men bärsystemet är bland dom sämre i klass med ALICE. Ska man bära mycket och länge satsa mer pengar på bättre bärsystem. Jag köpte en begagnad som jag inte använt överdrivet mycket.

PLCE är rymlig men bärsystemet är bland dom sämre i klass med ALICE. Ska man bära mycket och länge satsa mer pengar på bättre bärsystem. Jag köpte en begagnad som jag inte använt överdrivet mycket.

Var ligger felet i PLCEn?

Jag måste dock säga att jag är rätt nöjd med min PLCE. Köpte min begagnat och har haft den både i HV-IP och nu sist när jag reste 4,5 månader i Asien.

Den är stor och rymlig(80 liters huvudsäck och 2x15 liters sidoväskor som går att ta av och sätta ihop till en liten ryggsäck med hjälp av en sele), men den kan få en tendens att bli lite klumpig när man fyllt den till max med sidofickorna(man blir rätt bred).

Den är rätt bekväm att bära, speciellt om man inte fyller upp den till bristningsgränsen...

Det som är lite jobbigt med just PLCE'n är att det inte finns en dragkjedja längst ner på ryggsäcken, så man får planera lite när man packar och inte lägga det man kanske behöver mest längst ner, tro mej, det blir jobbigt att rota upp det(speciellt när det regnar som fan, är becksvart mitt i djungeln, och ficklampan är tydligen kvarglömd i förra byd som man sov i...).

Men jag måste dock tillägga att sak, ska man resa och ha en riktigt bekväm och bra ryggsäck hade jag nog satsat på en civil Haglöfs eller liknande, dessa ryggsäckar är både smidigare och har mycket bra lösningar med fickor och öppningar, dessutom är dom inte så jäkla dyra heller.

Och ska man backpacka så räcker det med mellan 35-80 liter, allt är beroende på hur bekväm man är och hur mycket man vet med sig att hur mycket man köper(jag är totalt köp galen när jag reser). Man är i ständig rörelse och får ofta leva rätt obekvämt och en bekväm ryggsäck är guld värt.

MatsiKina168.jpg

Min ryggsäck när jag kommigt till Södra Kina från Laos.

/Nsky.

Jag tycker den sitter dåligt på ryggen, dåligt vadderade axlar och ganska smalt avbärarbälte. Det är egentligen det enda. En till sak den är nästan lite för rymlig, risken är att man packar för tungt.

Men den är slitstark och du kan kanske få tag på en begagnad billigt.

I jämförelse med Fjällräven Stratosfer och Berghaus Vulcan då.

Jag tycker den sitter dåligt på ryggen, dåligt vadderade axlar och ganska smalt avbärarbälte. Det är egentligen det enda. En till sak den är nästan lite för rymlig, risken är att man packar för tungt.

Men den är slitstark och du kan kanske få tag på en begagnad billigt.

I jämförelse med Fjällräven Stratosfer och Berghaus Vulcan då.

Som första "fin"rygga får den duga. :)