Myran Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 (edited) Jahapp, då var det dags och vara ute i tid och kanske starta en tråd för alla oss som ska rycka in i Januari 07? Jag vet att vi är några 07;are här så skriv nu vad ni ska rycka in som! Samla tankar, fundering och förhoppningar här. Själv rycker man in som Stridsfordondsplutonsbefäl! Väl bemött! Edited May 25, 2006 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Wilska kompani skall ni ligga på. Kompaniet utbildar (förutom bevakningssoldater som flyttas från Wartofta till Wilska) ett antal lätta skytteplutoner som färdas i patgb203. See you in january! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonnyHazzard Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 (edited) åå så gott det ska bli med lite kyla under GU. Ska själv in som "skyttegruppbefäl strf90" (eller patgb203 som det blir i praktiken). Just det, glömde nästan. Blir det någon infodag för oss också framöver?? Edited May 25, 2006 by JonnyHazzard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted May 26, 2006 Author Report Share Posted May 26, 2006 (edited) Infodagen borde väl hamna runt Augusti - september för våran del... Men visst ska det bli uuunderbart med kylan under GU.. Edited May 26, 2006 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonnyHazzard Posted May 26, 2006 Report Share Posted May 26, 2006 undra om mormors raggsockar har m nummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted June 22, 2006 Author Report Share Posted June 22, 2006 Är vi inte fler 07;or här på forumet? Upp med tråden, kom och dela med er om drömmar förhoppningar och annat snusk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Jo visst finns det fler 07:or! Rycker in som skyttegb, och har förlikat mig med tanken att man blir utan strf90... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted June 24, 2006 Author Report Share Posted June 24, 2006 Jo, som jag har förstått det av de jag frågat från P4 så är det Patgb203 som gäller för våran del, men vi får väl se när och hur det blir! Någon som har klurat ut hur det funkar med grad systemet nu när alla gör 11 månader? Är det fortfarande "tids bestämt" (så att i princip alla kommer få en och samma grad) eller hur funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonnyHazzard Posted July 28, 2006 Report Share Posted July 28, 2006 Hej. Jag fick min inkallelse idag. Där står det att jag ska ligga på vilska kompani. Jag har sökt på mil.se och på forumet men inte hittat något. Vet någon vad det är för kompani?? Jo, som jag har förstått det av de jag frågat från P4 så är det Patgb203 som gäller för våran del, men vi får väl se när och hur det blir! Någon som har klurat ut hur det funkar med grad systemet nu när alla gör 11 månader? Är det fortfarande "tids bestämt" (så att i princip alla kommer få en och samma grad) eller hur funkar det? Grad har väl inte att göra med hur länge man har vart inne, utan vad man har för befattning. Det borde väg betyda att man blir t.ex. furir efter att man genomgått en ledarskaps utbildning efter gsu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted July 28, 2006 Report Share Posted July 28, 2006 (edited) Det är ett utbildningskompani som har legat vilande ett bra tag. Det startas nu upp på nytt, och kommer att utbilda ett lätt skyttekompani. Vad kompaniet utbildas mot för uppgifter och hur dess övergripande organisation ser ut har redan avhandlats i flera trådar härikring. Men som någon sa i någon annan tråd. Välkommen tillbaka till infanteriet, denna gång i pansartruppernas tappning. Edited July 28, 2006 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 Fick mina inkallse order i veckan jag med.. Nu börjar det dra ihop sig lite smått.. Fasen, vi måste ju vara fler på forumet som är jan. 07.or? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Longan Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Januari -07 för mig med! Bev.soldat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Har fått min inkallelse också. Nu börjar det som sagt kännas att det är på gång! Nån mer som planerat att åka upp på jubileumsdagen den 30/9? Skulle vara skoj att se sig omkring lite innan det är dags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted July 30, 2006 Author Report Share Posted July 30, 2006 Inte hört talas om detta, men det är klart man kan tänka sig att åka och kolla på det! Vore ju inte helt fel att försöka snacka sig till mer info än det vi fått ang. vår utbildning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted July 30, 2006 Report Share Posted July 30, 2006 Wilska eller 162 Light Mech Inf Coy, som skyttekompaniet heter består av 4 skytteplutoner, med 3 skyttegrupper och en robotgrupp, dessutom finns en stab och tross pluton som har det vanliga SoT plutoner har. Kompaniet åker Patgb203, 19st på kompaniet, samt någon enstaka lastbil och terrängbil. Kompaniet ingår i Livgardets skyttebataljon, där dom åker PBV302. Det kompaniet ska vara bäst på är strid i bebyggelse och fördröjningsstrid. Befälen på kompaniet är handplockade med deras bakgrund i åtanke, 90% av alla officerare än infanterister i grunden. Det jag kan säga till er innan inryck är TRÄNA, ni kommer få det betydligt jobbigare än vad övriga P4 kompanier har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFLip Posted July 30, 2006 Report Share Posted July 30, 2006 Så då kan vi som rycker in om 1 vecka titta på er och le när ni gör gsu:n i vintern bbrr, kallt..hehe..Vi ses på P4! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted July 30, 2006 Report Share Posted July 30, 2006 Så mycket hellre kyla än värme. Klarar inte av temperaturer över 27-strecket ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFLip Posted July 30, 2006 Report Share Posted July 30, 2006 Så mycket hellre kyla än värme. Klarar inte av temperaturer över 27-strecket ;) Men vi kan ju ta ett dopp vetu, men jag tar själv personligen värme framför kyla.. Men det är ju en smaksak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonnyHazzard Posted July 31, 2006 Report Share Posted July 31, 2006 Så mycket hellre kyla än värme. Klarar inte av temperaturer över 27-strecket ;) Men vi kan ju ta ett dopp vetu, men jag tar själv personligen värme framför kyla.. Men det är ju en smaksak Man kan väl ta ett dopp i vintern också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFLip Posted July 31, 2006 Report Share Posted July 31, 2006 Så mycket hellre kyla än värme. Klarar inte av temperaturer över 27-strecket ;) Men vi kan ju ta ett dopp vetu, men jag tar själv personligen värme framför kyla.. Men det är ju en smaksak Man kan väl ta ett dopp i vintern också true that..men va fan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted July 31, 2006 Author Report Share Posted July 31, 2006 Äsch, kylan kan man göra något åt, det är bara att röra på sig! Värme däremot är ju snäppet värre då man inte kan göra mycket mer än att ligga still i skuggan och flåsa lite. Det blir intressant hur det går med exercis om det är halt som bara den ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govik Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 (edited) Jag ska in som stridsfordonsförare i vilska kompani 15 januari! börjar undra vad jag gett mig in på, men tror säkert att det blir skoj! fan va kallt de kommer å bli! -10 C, å GSU! Börjar ändå längta efter januari nu! nån annan som ska bli stridsfordonsförare Edited August 1, 2006 by Govik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted August 1, 2006 Author Report Share Posted August 1, 2006 (edited) Inte stridsfordonsförare men som sagt stridsfordondsplutonsbefäl! (så vitt jag förstått det, dvs. V.c på strf..) Dags att börja ta tag i träningen riktigt seriöst nu känns det som, har också fått den informationen som Trekker skrev bekräftat från en kompis som jobbar på P4 så det kan nog tas som fakta. Edited August 1, 2006 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govik Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Usch, det Trekker skrev verka inte bra... löpningen ska nog inte vara något problem, (orienterar och springer mycket) styrkan är det mer problem med! kan göra armhävningar rätt så lätt ändå. så det blir å styrketräna.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Tycker det verkar svinbra Dock suger jag på allt vad träning heter. Gillar inte att springa, och är kass på styrketräning, trots att jag har en god grundstyrka. Klarar lätt av att bära mycket, och drog snudd på en nia (30 isokai ifrån) på styrketestet på mönstringen. Konstigt konstigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Dags att börja ta tag i träningen riktigt seriöst nu känns det som, har också fått den informationen som Trekker skrev bekräftat från en kompis som jobbar på P4 så det kan nog tas som fakta. Jo, jag tillhör Wilska så jag borde veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 I vilka avseenden kommer Wilskas utb. skilja sig från IB77-förbandens? Lite mer "genomsök av hus efter barrikaderad krigsförbrytare" och lite mindre "kringgå luftlandsatt fiende och nedkämpa landstiget marininfanteri" skulle jag gissa på...? Och sist men inte minst, kommer de korslagda musköterna användas? :P ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted August 2, 2006 Author Report Share Posted August 2, 2006 (edited) Trekker, det är taget och jag tror det du säger, men det ÄR ju faktiskt internet vi kommunicerar över.. Man vet ju aldrig.. Edited August 2, 2006 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 I vilka avseenden kommer Wilskas utb. skilja sig från IB77-förbandens?Lite mer "genomsök av hus efter barrikaderad krigsförbrytare" och lite mindre "kringgå luftlandsatt fiende och nedkämpa landstiget marininfanteri" skulle jag gissa på...? Och sist men inte minst, kommer de korslagda musköterna användas? :P ;) Utbildningen kommer inte skilja sig från skyttesoldatsutbildning något nämnvärt, det är fortfarande samma kriterier på en skyttesoldat idag som för tjugo år sedan. Däremot kommer utbildningen fokusera mer på MOUT och samverkan med andra stridskrafter än tidigare. Vi utbildar ett stridande förband inte ett fredsbevarande kompani. Inga korslagda gevär, kompaniet är ett P4 kompani som utbildas för att ingå i en skyttebataljon, inte ett LG kompani. Men det kan ändra sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest v. sandén Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Rycker in på Wilska kompani som stridfordonsplutonbefäl den 15 januari. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts