Jump to content

Recommended Posts

När jag fick brev från försvarsutbildarna om att jag blivit antagen till en kurs fick man några papper med frågor som man skulle fylla i. En av dessa frågor var hur van jag var att bära ordernamnbricka. Vad är en ordernamnbricka??

Gissningsvis en namnbricka med en enkel ordermall att följa, typ OBK?

Precis. Finns i flera utföranden på Livgardet. Den vanliga 5-punktsordern och en utökad SIB-variant.

På den "vanliga" står:

Tid:

Tg: (UPT, UPK)

ORIENTERING

Vår vht:

Fi vht:

UPPGIFT

GENOMFÖRANDE

BIS

Inledningsvis:

Därefter:

Slutligen:

ORDER

1-4grp, Hund

Samordning

Sidoförband

Gränser

Beredskap

Insatsregler

UTHÅLLIGHET

Uhtj

Sjvtj

LEDNING

Ledningspl.

Sambandstj.

Precis. Finns i flera utföranden på Livgardet. Den vanliga 5-punktsordern och en utökad SIB-variant.

På den "vanliga" står:

Tid:

Tg: (UPT, UPK)

ORIENTERING

Vår vht:

Fi vht:

UPPGIFT

GENOMFÖRANDE

BIS

Inledningsvis:

Därefter:

Slutligen:

ORDER

1-4grp, Hund

Samordning

Sidoförband

Gränser

Beredskap

Insatsregler

UTHÅLLIGHET

Uhtj

Sjvtj

LEDNING

Ledningspl.

Sambandstj.

:=o

Ingår förstoringsglas?

Skämt åsido, det bästa vore väl utantillkunnande, men det låter som ett bra stöd i stressade situationer - samtidigt undrar jag (med ovana som ursäkt) hur pass lämplig 5-punktsorder är i sagda stressade situationer? Hur har brickorna använts och fungerat på LG?

personligen tycker jag att namnbrickeordermallar är värdelösa i lugna situationer... Men i mera stressade situationer är de KUNG! det är då man behöver dessa. Och framförallt hur man ger korta informativa radioordrar. Sedan om man vill utveckla det hela så ska man kunna skriva i resp. ordermall vem som fått order och när samt vad de skall göra. Har man en mall för varje grp så är det enkelt att hålla ordning på senast givna order.

Skämt åsido, det bästa vore väl utantillkunnande, men det låter som ett bra stöd i stressade situationer - samtidigt undrar jag (med ovana som ursäkt) hur pass lämplig 5-punktsorder är i sagda stressade situationer?

5-punktsordern är lika lämplig eller olämplig som den vanliga "Orientering-BIS-Order-Sjukvård-Ledning"-varianten i stressade situationer. De innehåller ju samma saker, det är bara "Uppgift" som inte återfinns i det gamla orderformatet. Däremot så kan det väl vara lite svårt för oss som är drillade på den gamla ordern att inte falla in i gamla spår, men det är ju inget som är fel med 5-punktsordern.

Jag tycker 5-punktsordern suger. Men det har ni aldrig hört mig säga eller sätt mig skriva, uppfattat?Den blir lätt för grötig och information tenderar dyka upp på fler ställen i ordern. Och nej, det är inte mitt sätt att använda den som är fel eftersom jag har upptäckt detta i ett otal orderverk skrivna av andra som är proffs på det, både svenska och utländska.

Den gamla 23:an är bra mycket redigare.

Men det är bara att gilla läget och det underlättar faktiskt samordningen med andra länder då uppställningsformen blir lika.

/Krook

5 punkt tycker jag funkar bra på BAT, Komp och ev. Plut nivå när man har gott om tid... i stressade situationer blir det bara grötigt... på det lägre nivåerna....

Fast å andra sidan följer jag ngn stenålders orderhandbok från typ 97 när jag stridsleder... Men jag kör med en "namnbricka" per enhet jag leder. funkar mkt bra tycker jag.

Det är svårt för gamla jyckar att lära sig sitta...

5 punkt tycker jag funkar bra på BAT, Komp och ev. Plut nivå när man har gott om tid... i stressade situationer blir det bara grötigt... på det lägre nivåerna....

På vilket sätt blir det grötigt? Visst, punkten 2 Uppgift kan kännas överflödig ibland. Men utöver det?

@Krook

Bra, då har vi något att snacka om nästa vecka...

Edited by BJE

På vilket sätt blir det grötigt? Visst, punkten 2 Uppgift kan kännas överflödig ibland. Men utöver det?

@Krook

Bra, då har vi något att snacka om nästa vecka...

Många tenderar lägga ner för mycket i punkt 2 samt 4 och 5 som sedan regleras i detalj i bilagorna. På Brigadnivå (motsv) så blir det väldigt mycket som skulle kunna skalas av på ena stället, antingen i Missivet eller i bilagorna. Detta skulle göra ordrarna mycket lättare att jobba med.

Så egentligen är det väl inte ordertabulaturen som sådan utan hur ordern används.

/Krook

@Vesku: Vilken kurs (nivå) rör det sig om?

Men i mera stressade situationer är de KUNG! det är då man behöver dessa. Och framförallt hur man ger korta informativa radioordrar. Sedan om man vill utveckla det hela så ska man kunna skriva i resp. ordermall vem som fått order och när samt vad de skall göra. Har man en mall för varje grp så är det enkelt att hålla ordning på senast givna order.

Vilka orderformer tycker du är lämpliga i de situationer där ordernamnbrickor behövs? Räcker storleken till? Om inte, hur löser du anteckningsutrymme?

5-punktsordern är lika lämplig eller olämplig som den vanliga "Orientering-BIS-Order-Sjukvård-Ledning"-varianten i stressade situationer. De innehåller ju samma saker, det är bara "Uppgift" som inte återfinns i det gamla orderformatet. Däremot så kan det väl vara lite svårt för oss som är drillade på den gamla ordern att inte falla in i gamla spår, men det är ju inget som är fel med 5-punktsordern.

Jag är inte drillad i något format, så det jag är mest nyfiken på är huruvida 5-punktsordern eller dess föregångare är lämplig i de situationer där man inte kan kosta på sig att använda en tydlig och mer utförlig mall på A4-papper, och kanske även hinna skriva en order. Givetvis blir det en fråga om nivå och läge.

Jag tycker 5-punktsordern suger. Men det har ni aldrig hört mig säga eller sätt mig skriva, uppfattat?

Hupp. Skall försöka att inte falla in i gamla vanor. :=o

@LT

Har på min "order" bricka följande

Enhet:

Tnr:

ORDER:

BEREDD:

SENAST:

ÖVRIGT:

Tycker detta lilla system funkar bra för mig när det gäller stridsledning, sedan finns hela loggen att tillgå över all aktivitet på radion osv om man vill fördjupa sig i resp enhet. men för egen snabb påminnelse så använder jag mig av de olika namnbrickorna för resp enhet. Jag tycker att det fungerar bra och jag har alltid med mig dessa oavsett var jag går. Och brickan längst till vänster är den som senast fick order/radiokontakt etc

På de olika punkterna blir det inte många ord...

Enhet: SN

Tnr: 242300

Order:

försvara tagen Tg

Beredd:

Störa FI verksamhet

Senast:

2 skadadade UPK 2

Övrigt:

varit i strid 3 ggr

@ LT det är Strid i bebyggelse fortsättningskursen.

Varför används eller näns inte ens den när insatsplutonerna i hemvärnet har gnuggat på med likvärdiga uppgifter som VPL har gjort?

Och varför måste det vara på en namnbricka, funkar det inte med ett inplastatkort eller annat lämpligt ställe?

Finns många saker som funkar. Stora fördelen som jag ser det men namnbrickor är att de går att sätta fast där man själv behagar det. En annan favorit är is-skrapan till valpen, den är helt perfekt att skriva på oxå.

5-punktsordern är klockren, men tillämpas på fel sätt. Precis som det skrevs tidigare i tråden så tas det ofta upp saker som borde stå i de olika Annexen vilket gör att det lätt blir grötigt men dett handlar nog främst om dålig utbildning/ovana hos de som skriver ordrarna, har nämligen inte upplevt de i dem NATO ordrar jag läst.

En annan anledning till detta kan vara, som jag ser det, att den svenska versionen av 5-punktsordern är mycket luddigare än den engelska.

• 1 month later...

Nån som skulle kunna göra den ultimata ordernamnbrickan för Plutonchef och Gruppchef, så skall jag prägla det på nå annat än en dit tejpad pappersbit.

Vet inte om det finns nån för Gruppchef men det vore ju bra för dem som behöver. (kanske)

• 2 weeks later...

Vår tidigare Kompanichef lärde ut 5 punktsorder med tillhörande bedömmandemall under PlutCh utb i vintras (jag var med på övningen som grpCh). Dock poängterande han hela tiden att även om 5punkts mallen är bra så körde han alltid själv med den han lärt sig under sin GU. Han menade att det viktiga är inte vilken mall man följer, bara det är en som fungerar i rent praktiskt ute i buschen.

Vem 17 pallar sätta sig göra ett bedömmande enl mall följt av en 5 punkts order mitt i natten efter en hel dags verksamhet!?

En mall är en mall är en mall. Verkligheten är verkligheten är verkligheten.

Vår tidigare Kompanichef lärde ut 5 punktsorder med tillhörande bedömmandemall under PlutCh utb i vintras (jag var med på övningen som grpCh). Dock poängterande han hela tiden att även om 5punkts mallen är bra så körde han alltid själv med den han lärt sig under sin GU. Han menade att det viktiga är inte vilken mall man följer, bara det är en som fungerar i rent praktiskt ute i buschen.

Vem 17 pallar sätta sig göra ett bedömmande enl mall följt av en 5 punkts order mitt i natten efter en hel dags verksamhet!?

Nej, då blir det förmodligen någonting som är lätt att komma ihåg, och frågan är om man får med allt då. Eller om det blir "Tänd kaminen, nu sover vi".

Alltså, frågan var vad som kunde behövas i en mall.

Verkligheten är jobbig. Mallen finns med för att göra den lite lättare.

Nej, då blir det förmodligen någonting som är lätt att komma ihåg, och frågan är om man får med allt då. Eller om det blir "Tänd kaminen, nu sover vi".

Alltså, frågan var vad som kunde behövas i en mall.

Verkligheten är jobbig. Mallen finns med för att göra den lite lättare.

Ytterligare en fråga är då: Behövs i läget en order som består av mer än "tänd kaminen"?

Du måste ju kunna erkänna att när det övas efter ordermallar så tenderar saker att bli mycket större än vad de behöver. Givetvis är det bra med en ordermall, men den får inte bli hur avancerad som helst. Den bör kunna anpassas efter rådande läge.

Ytterligare en fråga är då: Behövs i läget en order som består av mer än "tänd kaminen"?

Du måste ju kunna erkänna att när det övas efter ordermallar så tenderar saker att bli mycket större än vad de behöver. Givetvis är det bra med en ordermall, men den får inte bli hur avancerad som helst. Den bör kunna anpassas efter rådande läge.

För att göra det lättfattat;

Småsaker som en postlista (för du vill väl inte att han som tänder kaminen ska sitta och elda hela natten?) och tid för revelj/uppställning/marchfärdiga eller vad det nu må vara är bra att komma ihåg.

LITE större; Poster under natten, ordergivning och genomgång inför morgondagen.

Ja, i det militära behövs det alltid mer än att gå och lägga sig mitt i natten. Särskilt om man inte är i ett färdigt tält i en förläggning. Och givetvis går det inte att malla upp alla tänkbara scenarion.

Ska säga att jag aldrig använt någonting sådant här själv, och har nog många gånger önskat att jag kunnat ha mer direkt instoppat i huvudet för snabb åtkomst...

Pansarbrands fråga finns alltså kvar obesvarad.

min orderbricka från sib kursen var OBO (GC)

ORI

fi

vårt komp uppgift

vår plut uppgift

vår grupps uppgift

understöd

BIS (beslut i stort)

gruppens uppgift m syfte

inledningsvis...

därefter...

slutligen....

ORDER

x.grp vid.... mot...

mtrltj

Minneskort Hemvärnsgruppchef (M7741-180201) fungerar väl?

1. Ori

2. IGU

3. Frr

4. Eldöppnande

5. Tillbakaryckning

6. ÅS:or

7. Skydd

8. Sb

9. Ledn (ch)

10. Omfall

11. Slut! Frågor? Repetera!

Ladda ner från SoldF.com: