Bertil Ludvig 1 Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Hej jag är på jakt efter en beskrivning till TFNAPP 386 (M3926-386010) och Provtelefonen 8491 (M3743-849110). Är det någon här som har koll på vart man kan hitta dessa. Har redan sökt på www.mil.se samt www.fmv.se utan resultat. Tackar på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 (edited) [semiOT]Jag blir lite sur över att de har tagit bort alla publikationer om dyl. från mil.se[/semiOT]Annars hade det funnits på mil.se, nu får man kanske vända sig till FBF (Försvarets Bok- och Blankettförråd), eller ngn frenetisk själ som kanske har laddat ner samtliga publikationer innan de försvann (såhär i efterhand låter det som en underbar idé). Försvarets bok- och blankettförråd, FBFFunktionsbrevlåda: FMV[email protected]Telefon: 0589 100 62, telefontid Måndag till Fredag 07.00 - 16.00 Edited June 16, 2016 by henke uppdaterat adress Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 [semiOT]Jag blir lite sur över att de har tagit bort alla publikationer om dyl. från mil.se[/semiOT]Annars hade det funnits på mil.se, nu får man kanske vända sig till FBF (Försvarets Bok- och Blankettförråd), eller ngn frenetisk själ som kanske har laddat ner samtliga publikationer innan de försvann (såhär i efterhand låter det som en underbar idé). Om dom inte ingår i SoldR Mtrl Tele så har det inte funnits några beskrivningar över ovan nämda telefoner på FM LOG hemsida.The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 (edited) Om de inte ingå där... så måste det finnas en separat manual... med tre kronor på... från en tillverkare. Och vem som tillverkar dem är dolt i dunkel Edited May 24, 2006 by paananen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Tfnapp 386 användes av luftbevakningsstationerna i den optiska luftbevakningen som lades ner 1994. Det är alltså tämligen gamla prylar som förmodligen utgick innan SoldR Mtrl Tele skrevs, även om jag vill minnas att jag sett något enstaka exemplar för några år sedan. SoldR Mtrl Tele är ju dessutom ett arméreglemente, så även om tfnapp 386 fortfarande fanns kvar när reglementet kom ut så var den nog såsom FV-materiel diskvalificerad... Ska slänga in en förfrågan på bokförrådet, men jag tvivlar på att de har några ex av iboken kvar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted May 24, 2006 Author Report Share Posted May 24, 2006 Tackar för engagemanget Det jag vet är att det är SATT eller SAT, ett svenskt företag som gjorde dem. Men som sagt lite gammal är den så företaget finns inte kvar. Möjligen så har LOMOS grupperna kvar dessa vid sina OBS platser så man kan försöka de hållet möjligen. Provtelefonen hadde vi både på flotiljen och på krigsbas, men denna var av lite modernare snitt och var en televerkspodukt eftersom att vi fick ut en grön och en orange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Tackar för engagemanget Det jag vet är att det är SATT eller SAT, ett svenskt företag som gjorde dem. Men som sagt lite gammal är den så företaget finns inte kvar. Möjligen så har LOMOS grupperna kvar dessa vid sina OBS platser så man kan försöka de hållet möjligen. Provtelefonen hadde vi både på flotiljen och på krigsbas, men denna var av lite modernare snitt och var en televerkspodukt eftersom att vi fick ut en grön och en orange. Jag hade för mig att det var SRT som tillverkade dessa men jag kan ha fel En ytlig funktionsbeskrivning finns Luftbevakningsreglemente för luftbevakningskompani (M7743-500643) Provtelefonen du nämner, är det den lilla rektangulära (ca 10 x 15) provtelefonen med krokodilklämmor/bananstift ?? //Toch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted May 24, 2006 Author Report Share Posted May 24, 2006 JAg har hittat en bild på 386:an här: http://www.benkar.se/album/DetGlomdaRummet.../slides/29.html Det stämmer Toch provtelefonen var som du beskriver den. Jag har försökt att få tag på en sådan och en 386:a ett tag, har sett på FMV att det har gått iväg en del av dessa prylar i de olika batcherna. Tyvärr så är det svårt och knöligt att få tag på prylarna efter att FMV har sålt dem. BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Jag har sett en del på tradera och hos någon överskottsåterförsäljare men priserna är lite väl tilltagna enligt mig. Om du väl får tag på en tfn så finns väl en beskrivning med i telefonlådan. Däremot har jag ännu inte sett några datagivare, är det verkligen ingen som vill bygga upp sitt eget OPUS system??? Datagivaren är för de som ej vet en tillsats till telefonen med ett antal knappar på. Då man ser ett flygplan från sitt ls så trycker man in den knapp som motsvarar flygets vädersträck .....och hokus pokus så tänds en motsvarande lampa i lgc och rrgc där man kan se flygets rörelse. Effektivare ju fler ls stationer man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted May 24, 2006 Author Report Share Posted May 24, 2006 Jag väntar på prisuppgifter på både en 386:a och en provtelefon på följande ställe: http://www.surplus.se De har massor med prylar men jag vet inte hur de är att handla av eller hur mycket det kostar eftersom att de inte har satt ut pris på prylarna. Men det kommer en uppdatering på det. /BL1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted May 26, 2006 Author Report Share Posted May 26, 2006 Jaha då var det roliga slut. Dom hade inga telefoner kvar, varken provtelefonen eller 386 /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 9, 2006 Report Share Posted June 9, 2006 Jaha då var det roliga slut.Dom hade inga telefoner kvar, varken provtelefonen eller 386 /BL1 Inte för att skryta, men jag har två 386:or på befälsrummet... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted June 10, 2006 Author Report Share Posted June 10, 2006 Jaha då var det roliga slut. Dom hade inga telefoner kvar, varken provtelefonen eller 386 /BL1 Inte för att skryta, men jag har två 386:or på befälsrummet... :P Grrrrr Lyckans ost. Jag har varit på ABC någonting i Umeå och de orkar inte ens svara på ett sketet email. Sen var jag i kontakt med Renajs och till och med pratade med en kille (gubbe) där och beställde en. Han skulle kolla när de hämtade andra saker på lagret som låg en bit bort. Måtte vara fruktansvärt långt till deras lager eftersom att detta var två år sedan /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 10, 2006 Report Share Posted June 10, 2006 Grrrrr Lyckans ost. Lycklig och lycklig, hittade en lastpall med sådana i kallförrådet. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted June 11, 2006 Author Report Share Posted June 11, 2006 (edited) Grrrrr Lyckans ost. Lycklig och lycklig, hittade en lastpall med sådana i kallförrådet. :P En lastpall /BL1 Edited June 11, 2006 by Bertil Ludvig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts