Jump to content

Kärror i Bråvalla-berget


Bergmannen

Recommended Posts

Vänner,

jag råkade höra en konverstation för ett halvår sedan som gjorde gällande att minst en division överflödiga 39:or härbärgeras i berget vid södra banspetsen på Bråvalla. Med tanke på skrotningsbesked och misslyckade försäljningar - finns det någon som kan bekräfta att vi har kärror i malpåse (som i Säveberget på 80-talet) i avvaktan på behov eller utrikes kunder?

Hilsen:

j.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde under hösten -03, från en kapten som blivit kvar på Bråvalla, att bergrummet i framtiden kunde tänkas härbärgera överflödiga 39:or. Vid tillfället upptogs dock största delen av utrymmet av Boforskanoner, om dessa nu har skeppats till Baltikum eller ej (som jag vill minnas att det var tal om då) kan jag inte svara på. Skulle vara kul om någon hade färskare (förstahands)info...

Link to comment
Share on other sites

jag har också hört rykten om att det ska stå 39or nere i berget, men inget jag fått bekräftat (av förklarliga skäl)

 

när det gäller div Boforskanoner på bråvalla så stod det så sent som i höstas X antal 40/48 pjäser utan eldrör, både rörliga och sådana som stått som fasta pjäser

 

dessutom så stod det ett antal haub 77 och rostade, men dessa skall vara uppsågade till skrot nu

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bra!

 

Berghangaren som gripenampassades inför att F13 skulle följa sin vana trogen och bli först med det senaste......men utvecklingen (avvecklingen)ville annorlunda. Men då kanske cirkeln sluts i berget på Bråvalla. Varför inte göra som F14 gjorde då de blev magasineringsort för J34 och måla några plan i den "egna flottiljens" siffror. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...