Jump to content

Lastbilsförare stoppades med 7 promille i blodet

Kylskåp

Recommended Posts

Något säger mig att den Litauiska polisen kanske borde kalibrera sina alkoholmätare?

7 Promille? Om jag hade haft det så inte hade jag kört lastbil, fan - jag hade inte ens vetat vad en lastbil varit för något.... :baskerHKP:

Dör man inte runt 4 - 4,5 promille?

Det beror på hur länga man har "tränat". :lala:

Träna? Alkisar brukar ju gå igång och bli redlösa på en halv vinare och mer tränade än dessa får man väl leta efter?? Kanske beror på malfunction lever och njure, vad vet jag, eller helt enkelt bara konstant alkoholhalt i blodet.

Eller som en kompis sa när han höll på att nyktra till efter en apfylla.

- Nä, nu är det åt h-vete för mycket blod i spritomloppet...

Haha, neä du. Död det är man först vid 150 promille, ja... två sjuttifemmor!

Eeeeh. Nej.

Det där är väl f.ö. "personligt" hur mycket man kan komma upp i.

Var i tidningarna för ett par år sedan (?) om en dansk som lyckades komma upp i 9,2 promille, det gick inte bra. Jag var och hälsade på i finland för något år sedan, då hade de tagit en bilist med runt 6 promille i blodet. Imponerande att de lyckas röra sig, eller ens komma upp i den mängden alkohol i blodet.

Är du rattfull nu simon?

Kör du buss? Pratar med urkel? Missat ett komma nånstan månne?

Ungefär vid 5-7 promille släcker andningscentrum ned verksamheten och drar till bättre breddgrader. (observera individuella skillnader.)

Detta är givetvis terminalt för individen.

Simon syftar ju natruligtvis på Peter Dalles komentar i filmen YRROL.

/martinator

Appappapp!

Johan Ulvesson är det ju. ;)

Men visst, Yrrol är rätt!

@Ing, Skaya och 106

Fyyyy på er! :P

Simon syftar ju natruligtvis på Peter Dalles komentar i filmen YRROL.

/martinator

Appappapp!

Johan Ulvesson är det ju. ;)

Men visst, Yrrol är rätt!

@Ing, Skaya och 106

Fyyyy på er! :P

price.jpg

Morsan och hennes förra gubbe blev stoppade av länsman, det var inget allvarlig, skattelapp eller nått som var fel.

Gubben fick blåsa, som alltid sker, och ja, det gav utslag.

Vidare, blodprov på stationen = 5 promille!

Poliserna hade legat bakom hans bil ett tag, hade inte märkt ngt ovanligt, han hade kört helt normalt, de märkte inte så mkt, när det pratade med honom heller...

Han hade givet vis "tränat" på dunk ett tag, och hade svart bälte i att skåpsupa.

På den tiden när jag drack, så vinglade jag tidigt efter ngr glas, senare stod jag på örat. Dessa "proffs" vinglar inte alls längre... å andra sidan, har de inga liv heller längre.

Spola kröken

..............................................................................

1 Detta är kung Lemuels ord, det hans mor sade, när hon förmanade honom:

2 Vad skall jag säga dig, min son, du mitt livs son, mina löftens son?

3 Ge inte din kraft åt kvinnor, styr inte din färd till dem som är kungars fördärv.

4 Det anstår inte kungar, Lemuel, det anstår inte kungar att dricka vin,

ej furstar att fråga efter starka drycker,

5 så att de dricker och glömmer lagen

och vränger rätten för alla nödens barn.

6 Ge starka drycker åt den som håller på att förgås

och vin åt bedrövade själar.

7 Låt dem dricka och glömma sin fattigdom,

så att de slutar tänka på sitt elände.

8 Öppna din mun för den stumme och försvara alla värnlösa.

9 Öppna din mun och döm rättfärdigt,

skaffa den betryckte och fattige rätt.

Ordspråksboken 31. 950 år f kr.

Undrar om man inte har blandat ihop något nu? förr så mättes alkoholhalten i promille men nu mer så mäter man den i milligram per liter utandnigsluft troligen så har det skett en förväxling.

Undrar om man inte har blandat ihop något nu? förr så mättes alkoholhalten i promille men nu mer så mäter man den i milligram per liter utandnigsluft troligen så har det skett en förväxling.

Det hade jag ingen aning om. Har dem ändrat lagboken då också?

Det mäts bara på lite olika sätt,för att få fram promillehalten krävs ett blodprov för att få fram. milligram alkohol per liter utandningsluft tar man med ett vanligt utandningsprov(blåsa vid vägkanten) har ökat på rättssäkerheten ordentligt, då det i vissa delar av landet kan vara rätt långt till närmaste sjukhus. risken finns att man hinner fyllna till/ nyktra till om det är långt till sjukhuset. Blodprov får endast tas av sjukvårdsutbildad personal. medan utandningsprov får tas vid vägkanten. numera är utandnigsapparaterna kallibrerade så att de får användas som bevis i en rättegång. det skall finnas en på polisstationen också om den misstänkte begär ett "referens prov"

Guest Konsum
Det mäts bara på lite olika sätt,för att få fram promillehalten krävs ett blodprov för att få fram. milligram alkohol per liter utandningsluft tar man med ett vanligt utandningsprov(blåsa vid vägkanten) har ökat på rättssäkerheten ordentligt, då det i vissa delar av landet kan vara rätt långt till närmaste sjukhus. risken finns att man hinner fyllna till/ nyktra till om det är långt till sjukhuset. Blodprov får endast tas av sjukvårdsutbildad personal. medan utandningsprov får tas vid vägkanten. numera är utandnigsapparaterna kallibrerade så att de får användas som bevis i en rättegång. det skall finnas en på polisstationen också om den misstänkte begär ett "referens prov"

Nja, såsom utbildad inom Analytisk kemi kan jag förtydliga om någon är intresserad:

Mängden alkohol i utandningsluft är kopplad till halten alkohol i blodet. Detta därför att det egentligen styrs av en jämviktsreaktion över alveolernas membran i lungan. Däremot kan det finnas problem med att bestämma NÄR alkoholen förtärdes. Tidpunkten är intressant vid vissa brottmål.

I dagsläget är bevisvärdet av ett utandningsprov som görs med det bättre instrumentet "intoxylizer5000", vilket mäter med hjälp av IRspektroskopi, att jämföra med blodprov.

Det är sålunda inte i huvudsak mängden alkohol som man är tveksam på utan när alkoholen förtärdes.

Eller mer exemplifierat: " före eller efter olyckan"

I dagsläget kan man undgå straff genom att hävda att man druckit efter olyckan och då måste åklagaren motbevisa detta i rätten. För att få större noggranhet i tidpunkten så tar man då ofta uppföljninsprov i blodet. Genom att jämföra data från utandning/blodprov kan man ofta få en mycket bra tidsbestämning över när alkoholen förtärdes.

På de flesta större polisstationer finns numera utbildad polispersonal med Delegering att ta blodprov. Dvs de är ej sjukvårdspersonal. Däremot är jag rätt så säker på att det krävs ett åklagarbeslut för blodprov då det faller under lagen om kroppsbesiktning, vilket inte ett utandningsprov gör. :/

I dagsläget kan man undgå straff genom att hävda att man druckit efter olyckan och då måste åklagaren motbevisa detta i rätten. För att få större noggranhet i tidpunkten så tar man då ofta uppföljninsprov i blodet. Genom att jämföra data från utandning/blodprov kan man ofta få en mycket bra tidsbestämning över när alkoholen förtärdes.

Har för mig att man ändrade på det där för något år sedan då det blev populärt att ha en flaska liggande i bilen och påstå att man tömt den för att man blivit så nervös av att vålla en olycka. Likaså klassikern att släng bort nyckeln och hävda att det inte var jag som framförde fordonet.

Guest Konsum

Nope, problemet kvarstår. Inte ändrat. Detta har varit ett problem ända tillbaka till 60-talet vad jag hört.

Lagstiftaren tänker ändra det, det har man disskuterat länge, men man är inte riktigt klar över hur lagtexten skall se ut.

Jag tror Finland har en lag som skall hindra. Men även om man stiftar lagar mot att dricka efter en olycka ger det bara en till lag att bryta, men det tar inte med automatik bort problemet.

Exempelvis kan ju en förare hävda då att- :"jo, jag drack efter olyckan, fast jag vet att det är förbjudet, men det gjorde jag för att jag var så chockad..."

Kvar står problemet att bevisa att han inte ljuger.

En lag kan inte stiftas så att om man bryter mot den lagen så gör man sig skyldig till ett annat brott med automatik.

En lag, ett brott, ett straff

inte

Två lagar, ett brott, två straff

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...