Jump to content

Är det någon som vet - Sjukvårdare?

Recommended Posts

Jag vet inte om sjuksköterskeprogrammet innehåller valbara kurser, men om så är fallet kan du säkert räkna in dina 10 högskolepoäng du får.

Dessutom läser sjukvårdare delar av all teori som både sjuksköterskor o läkare måste läsa, dvs skelett, inre organ, skadelära, farmakologi osv (ganska grundläggande dock) så du kommer ha mkt kunskaper redan innan ssk-programmet börjar.

Samt att du har satt nålar, sonder, katetrar osv + en schyst praktik troligtvis på akutmottagning eller ambulans.

/sjuktransportgruppchef

Jag vet inte om sjuksköterskeprogrammet innehåller valbara kurser, men om så är fallet kan du säkert räkna in dina 10 högskolepoäng du får.

Dessutom läser sjukvårdare delar av all teori som både sjuksköterskor o läkare måste läsa, dvs skelett, inre organ, skadelära, farmakologi osv (ganska grundläggande dock) så du kommer ha mkt kunskaper redan innan ssk-programmet börjar.

Samt att du har satt nålar, sonder, katetrar osv + en schyst praktik troligtvis på akutmottagning eller ambulans.

/sjuktransportgruppchef

Men vad behöver man för betyg på mönstringen då?

Men vad behöver man för betyg på mönstringen då?

Inte särskilt högt. Tror en femma i styrka är det krav de håller hårdast på. Min inskrivningsförättare sken upp ganska duktigt när jag sa att jag kunde tänka mig att bli sjukvårdare.

Men det är en högst vettig lumpentjänst. Personligen tycker jag att kraven borde höjas till att man åtminstone ska ha högskolebehörighet när man börjar utbildningen.

/sjukvårdare på förbandsplats

Är det någon som vet vad det är för krav på mönstringen att vara MH900 - Sjukvårdare på Livgardet?

Har man någon merit av det om man vill studera vidare till Sjuksköterska?

Enligt befatttningsbeskrivningen på lumpen.nu så är körkort ett krav.

Jag vet inte hur det ser ut nu, men när jag ryckte in så blev det dessvärre så att det endast var gruppchefseleverna som fick sjukvårdsutbildningen.

Har också hört om det här problemet... Vet flera KB i armén som knappt hunnit läsa sin sjukvårdskurs därför att de hade fullt upp med att "vara KB"

@ Snoken: satsa på en GB-tjänst då? GB-kraven är väl inte så krångliga att nå upp till...

Minns jag inte fel är körkort ett krav till ALLA värnpliktsutbildningar, men man gör ganska många undantag. På min flottilj löstes det genom att de utan körkort togs ut till andra befattningar än fordonsförare (om man nu inte råkar vara på en renodlad transportpluton förstås :Malaj: )

Edited by SweMedic

Minns jag inte fel är körkort ett krav till ALLA värnpliktsutbildningar, men man gör ganska många undantag. På min flottilj löstes det genom att de utan körkort togs ut till andra befattningar än fordonsförare (om man nu inte råkar vara på en renodlad transportpluton förstås :lala: )

På P7 hade bara hälften av sjukvårdarna någon slags fordonsuppgift. Många av de återstående hade inte körkort.

Inte heller var det något som hindrade KB-eleverna från att få sina 10 hp men det är kanske olika från förband till förband. Hursomhelst är ju så gott som alla sjukvårdstjänster GB/E -tjänster så varför oroa sig?

Ett problem för mig är att jag har mönstrat för två veckor sedan och fick:

* Plikttjänstfömåga: 7

* Inskrivningsprov: 4

* Längd: 171 cm

* Muskelstyrka: 5

* Kondition: ej testad

* Syn: 1,0 på båda

* Färgseende: 0 fel

* Hörsel: A

Sammanvägd tjänstbarhet: A - Stridande befattning med stor rörlighet

Jag hamnade preliminärt på:

1. Skyttesoldat i Livgardet

2. Motorcykelordonnans i Livgardet

Jag har körkort för både bil och lätt MC.

Går det att byta tjänst eller vad ska jag göra?

På T2/P4 2004-2005 så var det endast Gb-uttagna som fick sjukvårdsutbildning (15 poäng), sjukvårds-KB fick inte någon sjukvårdsutb. utom GSU-sjukvården.

Körkort var ett formellt krav, men av de 16 GB som var sjuktransportplutonen var det bara 4-5 som hade det vid inryck och endast 3 hade fordonstjänst.

Angående merit till sjuksköterskeprogrammet så är den nästintill obefintlig, förutom att du då har viss kunskap om ämnet.

Edited by M00nStalker

15 poäng?

När det gäller ansökningen till ssk-prog så håller jag med m00nstalker. Det finns inte.

Våra E-soldater fick en veckas utbildning av oss sjv-GB. Snacka om missnöjda soldater, de trodde att de skulle få 10 HP sjv... KB i Boden fick inte heller den avsedda utbildningsmängden.

Fast, allt är ju omgjort nu.

15 poäng?

När det gäller ansökningen till ssk-prog så håller jag med m00nstalker. Det finns inte.

Våra E-soldater fick en veckas utbildning av oss sjv-GB. Snacka om missnöjda soldater, de trodde att de skulle få 10 HP sjv... KB i Boden fick inte heller den avsedda utbildningsmängden.

Fast, allt är ju omgjort nu.

Å andra sidan, varför utbilda förarna i sjukvård ? Iaf på min pluton var vi tre man i gruppen: en chef, en förare o en vårdare (samtliga uttagna sjv/GB o utbildade för full sjukvårdstjänst). Föraren satt alltid i fordonet för radiopassning när jag o vårdaren var utanför o förberedde transport, så han hade inget med patienter att göra. Så vi hade ett par ganska besvikna förare som ändå fick 10p sjv.

Ja, 15 poäng, ett försök från T2 i samarbete med högskolan i Skövde (där utbildningen bedrivs), man räknar alltså med praktiken ute i verksamheten i poängen.

Det vi fick höra var att detta skulle ut till alla förband om det gick bra (det gjorde det, hur skulle det inte kunna göra det 8-/ )

Hos oss var det enbart en GB och 2 7,5-månaders soldater, dessa fick ingen sjv-utb. och det enda de gjorde var att köra bilen, orientera, sköta radio, "vara behjälpliga vid insats" och hämta saker/bära bår.

Edited by M00nStalker

Vi fick tilldelade förare från fordonstäten i vår pluton (UH)... 8-/

Vi roterade även på uppgifterna till viss del, så gott det gick.

Det vore kul att gå om utbildningen. Den var ju askul. Alla som är intresserade, sök sjukvårdstjänst - får ni den blir ni inte besvikna!

Ett problem för mig är att jag har mönstrat för två veckor sedan och fick:

* Plikttjänstfömåga: 7

* Inskrivningsprov: 4

* Längd: 171 cm

* Muskelstyrka: 5

* Kondition: ej testad

* Syn: 1,0 på båda

* Färgseende: 0 fel

* Hörsel: A

Sammanvägd tjänstbarhet: A - Stridande befattning med stor rörlighet

Jag hamnade preliminärt på:

1. Skyttesoldat i Livgardet

2. Motorcykelordonnans i Livgardet

Jag har körkort för både bil och lätt MC.

Går det att byta tjänst eller vad ska jag göra?

Alt 1 så blir du stadsskyttesoldat och håller på med massvis med sib. Nästan det enda du gör.

Alt 2 så får du FM nya KTM att åka omkring på. Du slipper ha med dig vapnet på många övn, du måste få 6h sömn ute i fält.

Båda tjänsterna är nog rätt skoj.

På övningar så får du som skyttesoldat göra allt grovjobb som är skyttets uppgift. Du är längst fram i fronten. Det är mycket action, mycket skjutandes. Försök att bli ksp-skytt om du vill skjuta ännu mer och det vill man. :camo::)

7-8 magasin till akn eller 4 kassater till kspn och ~4 granater.

Som MC-ord får du vara springpojke på övn. Du skjutsar runt folk fram och tillbaka. Inte så mycket action som skyttet har men säkert en kul tjänst ändå.

Du får massvis med fördelar ute i fält jämfört med skyttet. Mycket tack vare att MC tillhör SoT.

+ att du får leka massor med MCn ;)

Jag skulle nog ha valt MC. Fast att vara skytte och springa in i husen är jävligt skoj.

Jag är sjuksköterksa (okej då, först på fredag slutar jag utbildningen formellt) och gjorde vpl som plutonsjukvårdare.

Under min ssk-utbildning var det två valbara kurser om totalt tio poäng, dvs lika många poäng sjukvård jag läste under vpl.

Jag valde dock att inte utnyttja det för att slippa de två valbara kurserna under ssk-utb, då jag ansåg mig ha nytta av de två kurserna jag valde, det vill säga smärta samt Fysiologi och patofysiologi i samband med akutsjukvård.

Det är ingen nackdel att ha varit vpl sjukvårdare och sedan plugga till ssk, men det är heller ingen stor fördel.

Jag är sjuksköterksa (okej då, först på fredag slutar jag utbildningen formellt) och gjorde vpl som plutonsjukvårdare.

Under min ssk-utbildning var det två valbara kurser om totalt tio poäng, dvs lika många poäng sjukvård jag läste under vpl.

Jag valde dock att inte utnyttja det för att slippa de två valbara kurserna under ssk-utb, då jag ansåg mig ha nytta av de två kurserna jag valde, det vill säga smärta samt Fysiologi och patofysiologi i samband med akutsjukvård.

Det är ingen nackdel att ha varit vpl sjukvårdare och sedan plugga till ssk, men det är heller ingen stor fördel.

Trevligt jag ska själv söka in till hösten.

Detta kanske kan vara intressant?

http://www.fsc.mil.se/