Jump to content

Tips efterfrågas för utlandsresa, charter.

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Ok... vi skall ju knappast till Liberia eller liknande... bara oskyldiga Kanarieholmarna... Gran Canaria för att vara exakt. Ändock... med två kids (snart 2 och 7 år) och fru så blir man nojig.

Vad borde jag tänkt på? Är det någon som har tips? frågas, kom.

/J

Vätskeersättning och ordentligt med solskyddsmedel.

Klart... frugan (SSK-stud.) har redan införskaffat.

/J

Senast jag var där visade det sig nyttigt med ett par hundra nedstoppat i strumpan. Jag och mina två polare blev spöade och rånade, som tur var räckte mina svettiga sedlar till taxi till hotellet. Men det är säkert inte lika viktigt nu när du åker med barn och fru :P

Några basic tips:

*Kom i tid till flygplatsen

*Stoppa inte ner kryddor odyl i handbaget

*Var trevlig mot flyvärdinnorna (speciellt dom på Air France)

*Lås in biljetter och pass det första du gör när du kommer till hotellet

*Ha inte med dig all reskassa på dig, förvara huvudelen med passet och biljetterna

*Göm undan "fickpengarna" i någon säkerhetsficka, ha dock lite löst i fickorna för enklare proviant (Godis!)

*Drick mycket vatten, bär hatt/keps, smörj in er med solkräm, försök inte vara ute när det är som varmast

Mindre nojig nu? :D

Peta inte på giftiga spindlar, ormar och tusenfotingar som du hittar i sängen / badbyxorna.

Simma inte där det finns fiskar med tänder som kan bita dig i tu.

Och se för faaaan till att smörja in dig ordentligt! Nu har jag bränt mig tillräckligt för att vilja spendera ännu en semester under ett parasoll i skräck för solen :P

Bra o ha saker: Salubrin för insektsbett / manetbränningar.

ACO kylbalsam för solbränna.

Myggstift alternativt nån grej för att hålla fanskapen borta på natten.

Bamseplåster till barnen.

Typ så :baskerHKP: Sen kan man vaccinera sig mot 100 olika åkommor och i vissa fall kan det anses befogat, det beror väl lite på ens privatekonomi och immunförsvar..

Du skall åka på charterresa. En resform anpassad för de som ingenting kan eller förstår. Du får säkert all information du behöver av ditt resebolag. Saknar du något frågar du den svenskspråkiga personalen på hotellet.

Din frågeställning gör mig faktiskt orolig. Har du aldrig lämnat datorn och dataspelen tidigare för att resa med dina polare?

Tilläggas skall kanske att jag av förklarliga skäl aldrig varit på charterresa eller besökt Kanarieöarna.

Du skall åka på charterresa. En resform anpassad för de som ingenting kan eller förstår. Du får säkert all information du behöver av ditt resebolag. Saknar du något frågar du den svenskspråkiga personalen på hotellet.

Din frågeställning gör mig faktiskt orolig. Har du aldrig lämnat datorn och dataspelen tidigare för att resa med dina polare?

Tilläggas skall kanske att jag av förklarliga skäl aldrig varit på charterresa eller besökt Kanarieöarna.

Lustigt att jag inte ens behövde kika till vänster för att se vem som skrivit det här.

Gör det ONT att bidra med någonting vettigt och inte bara gnäll och otrevliga pikar här på forumet, så kan du lika gärna hålla dig härifrån. Du må ha rätt i vad du skriver ibland, men du uttrycker dig på helt fel sätt.

Du har startat tillräckligt med osämja för att jag ska ha hunnit tröttna nu.

Grattis, det här inlägget fick upp din varningsnivå.

/BG

/J

Nu tänker jag inte tillföra något till diskussionen utan bara fråga om någon mer än jag först funderade över varför han fru studerade till stadsskytte? Fattar inte hur jag fortfarande kan vara så MIL skadad...

:Malaj:

Kanarieholmarna är lite som Roland säger i Torsk på Tallinn. "Som hemma fast annorlunda" Inget ont med det, jag har varit där ett par ggr och gillar det. Jag har åkt charter och tycker det är grymt skönt att ha typ allt fixat. Resformen och resmålet passar extra bra med barn.

De flesta tips har du redan fått. Kan tillägga att du bör se upp för ficktjuvar, rånrisken tror jag är liten för en familj som inte så ofta är ute på dåligheter. Drick inte kranvattnet, där jag har varit har det smakat tokmycket klor så det har inte varit någon risk att man skulle bli sugen iof. Det sägs att man ska hoppa över isbitar i drycker vilket kanske kan vara bra för barnen. Själv har jag aldrig blivit sjuk av is men ett barns mage är ju känsligare...

"Med värme mot värmen"

/J

Nu tänker jag inte tillföra något till diskussionen utan bara fråga om någon mer än jag först funderade över varför han fru studerade till stadsskytte? Fattar inte hur jag fortfarande kan vara så MIL skadad...

:/

Kanske är någon MÖP och tolkar allt till militära förkortningar 0:)

Ärligt talat tänkte jag i samma banor, och blev lite förvirrad, men nu när du uppmärksammade mig slås jag av att det förmodligen är SjukSkötersKa. Kan det vara så?

Jag antar att resvane rifleman/medic är van resenär och kan säkert ge dig tonnvis med tips när det gäller att resa med barn.

Själv är jag inte så förskräckligt van, bara lite semesterresor till danmark eller inom landet samt en trip till Rom förra året.

Men två tips jag kan komma med:

1. Var inte nojjig. Allt kommer att gå bra. Det gäller bara att kunmna improvisera.

2. Ha inte för höga krav på att hinna med allting. Barn är i regel rätt duktiga på att sköta sig när man är ute på äventyr (de har inte tid att jävlas :=o), men ge dem chansen att vila lite mitt på dagen annars kommer de vara trötta o griniga på eftermiddagen/kvällen och förstöra hela stämningen.

Ja, så har jag ett tredje tips: Glöm inte kameran! :D

Var beredda på att det kanske inte finns barnstolar överrallt, som vi är vana vid i sverige. I rom var det inte många restauranger som hade det, så min lilla grabb som var 1,5 då fick sitta på vanlig stol eller i vuxens knä. Å andra sidan verkar romare gilla barn och är så hjälpsamma så när man kommer.

/E

Papper från försäkringskassan som sagts tidigare, det europeiska sjukkortet typ.

Körkort?

Vet inte hur det är med de svenska, om de gäller överallt?

Sedan - min erfarenhet av många resor genom europa, man tar med sig alldeles för mycket!

Särskilt kläder. Oftast springer man omkring i samma shorts hela tiden eller i alla fall jag ...

Men det är klart, går flyget i mitten av januari från svedala så åker det nog med långkalsingar etc ändå... :=o

Det finns utmärkta affärer/apotek även utomlands om det skulle behövas så är det inte någon speciell medusin som behövs så går det mesta att fixa på plats.

Försök även ha en reservhög med pengar som någon härhemma kan administrera åt er ifall att något riktigt otäckt skulle hända.

Annars, njut av resan!

(Avis!)

Tips från mig som var på G-C för några år sedan med två små barn:

En "paraply-barnvagn" är bra att ha. Den tar liten plats och är bra att ha när minstingen blir trött.

Imodium. När det är dags att ta en sådan är det inte läge att börja leta ett apotek (motsv). För er som inte har drabbats av Yalla någon gång så är Imodium en medicin som stoppar diarré.

Låg ambitionsnivå. Det gäller iofs alla typer av semestrar.

Spel, leksaker, tidningar och någon bok åt barnen att använda på flyget. 5 timmar är ändå 5 timmar.

Lycka till.

/Krook

Jag antar att resvane rifleman/medic är van resenär och kan säkert ge dig tonnvis med tips när det gäller att resa med barn.

Naturligtvis har jag inga som helst erfarenheter av att resa med barn, men jag misstänker att barnen är något föräldrar dras med även hemmavid och inte bara på resan. Föräldrar borde därför ha en hel del erfarenhet i vad som krävs för att hantera sina barn. Det bör därför inte behövas allt för mycket fantasi för att själv kunna lista ut vad som kan behövas. Ta med dig det du brukar när du åker utomlands och lägg till barnens behov.

Reser du med barn lär du dessutom slippa vara med om slagsmål, knivhuggningar, droger och allt annat som annars skall hinnas med under resan. Så det bör du inte behöva oroa dig för..

För charterresa medtar jag:

Pass

Pengar

Piller, Imodium (dimor) samt värktabletter

Kläder

Kamera

Resten kan fixas på plats.

Om det skulle vara bök med barn, fixa solkräm etc innan du åker. Försäkring. Resten får man reda på av reseledarna.

Ha en trevlig resa!

Mitt stalltips för resa till soliga ställen är:

Köp En Hatt. Annars kommer öronen bli sönderbrända.

Jag kör med en hatt jag köpte i Frankrike förra året. Ger ett ypperligt solskydd. Kopleteras gärna med solglasögon.

Det där tipset med keps/huvudbonad för att slippa värmen är rätt onödigt. Blir inte så pass varmt där. Och oftast är man ju vid stranden och kan bada eller svalka sig om de skulle bli hett.

Keps är fult.

Ett bra tips är att ta med halstabletter eller annan typ av "sug-godis" till barnen. Med en sådan i munnen tryckutjämnar barn naturligt, vilket underlättar vid start och landning. Det är därför amerikanska flygbolag delar ut karameller till barnfamiljer och övriga i början och i slutet av flygningar.

Naturligtvis har jag inga som helst erfarenheter av att resa med barn, men jag misstänker att barnen är något föräldrar dras med även hemmavid och inte bara på resan. Föräldrar borde därför ha en hel del erfarenhet i vad som krävs för att hantera sina barn. Det bör därför inte behövas allt för mycket fantasi för att själv kunna lista ut vad som kan behövas. Ta med dig det du brukar när du åker utomlands och lägg till barnens behov.

Du får det att låta så lätt..

Tänk vad duktig man är på det här med barn innan man själv blir förälder.. jag var nog världens bästa farsa innan min dotter föddes för 6,5 år sedan. Idag får jag vara glad för varje dag jag slipper höra hur kass farsa jag är :)

Den dagen du själv står där med en trotsig 2,5-åring och en 6-åring med en enorm vilja, då kommer du tänka på detta forum och detta inlägg och garva inombords. När du gjort det, så ska du tänka på dessa orden:

VÄLKOMMEN TILL KLUBBEN!

Tills dess får du gotta dig åt alla korkade föräldrar som inget fattar, och tänka på hur mycket bättre och annorlundea det skulle vara om du vore farsa istället för loosern med de skrikande barnen i snabbköpskön :)

mvh

Erik G

Inkompetent farsa

Guest J-Star

Tack för alla bra tips. resan har varit lyckad och utan strul. Sitter på båt på väg tillbaks till Puerto Rico efter att ha varit ute på delfinsafari där vi såg ca 7st flasknosar. Imorrn går flyget till Sverige.

Hörs när jag är tillbaks. :D

/J

Det där tipset med keps/huvudbonad för att slippa värmen är rätt onödigt. Blir inte så pass varmt där. Och oftast är man ju vid stranden och kan bada eller svalka sig om de skulle bli hett.

Keps är fult.

Nu kanske det inte i första hand är för värmen som det är bra att skydda huvudet mot med keps, utan mer mot solens strålar som tar lite mer på Kanarieholmarna än vad den gör i Sverige...

Keps är fult.

Bott i varma klimat mycket eller?

Guest J-Star

Ok... för att återkoppla alla tips mot vad som verkligen hände:

- Solskyddsmedel och andra solskydd. Check! Massor med smörj. Huvudbonad till barnen. T-shirt till barnen då de badade i direkt solljus. Lilltösen klarade sig helt utan att bli bränd. Stortösen fick lättare sveda på armar. De vuxna däremot fick sveda både här och var. Efter att ha kört huvudet i undersidan på en trapp och därmed fått kombinerat skrubbsår och solbränna flagnade jag i skalpen i stora sjok. Ajaj...

- Huvudbonad mot värme. Behövdes inte. Tempen låg på behagliga 20-25 grader. Det var nästan aldrig för varmt utan helt enkelt rätt. Kanontur med vädret.

- Vätskeersättning, medikamenter, Första Hjälpen-kit. Check. Inget behövde användas förutom lite skallebankspiller.

- Var i tid. Check. Trots färdkedjor med många länkar gick allt som på räls.

- Håll i prylarna. Halv-check. Vi delade upp sakerna/pengarna så att vi aldrig hade allt med oss. Men så rörde vi oss också på så knasiga timmar ur ett turistperspektiv sett (d.v.s. var vakna på dagen och sov på natten) samt rörde oss inom vad som måste anses vara säkra områden så det hela löste sig på det viset.

- Peta inte på farliga saker. Check. Det enda jag behövde akta mig för på allvar var sjöborrar och små tusenfotingar under prova-på dykningen. Barracudorna vi såg blev vi inte ens varnade för.

- Myggstift. Tog inte med... men såg inte en enda mygga på hela veckan.

- Drick inte kranvattnet. Check. Till och med charterbolaget gav oss det tipset. Det luktar fanimig badhus när man duschar i sydeuropa.

- Sjukförsäkringkort Check. Återigen var frugan förutseende. Behövde inte användas.

- Kamera. CHECK!!! Tre kameror åkte med. Har tankat över 577 bilder ifrån min. Frugans och svärfars kamera återstår att tömmas. Köpte ett 1 Gb minneskort på plats.

- Godis för tyckutjämning: Check.

- Förströelse till barnen på flyget: Ajajaj.... den stora missen. Fy fan vilket kaos vi hade med trötta och griniga ungar som trilskas med tröttare och grinigare föräldrar på hemvägen. Tänker fanimig inhandla en MP3-spelare vardera till ungdjävl^H^H^H^H^H^H^H^H^H de älskade små liven inför vår nästa utlandsresa.

Det hela avlöpte väl. Vi befann oss i Bahia Feliz (SÖ sidan av Gran Canaria, grannby till San Agustin) på Fritidsresors/TUI's "Blue Village" som är familjeanpassat... barnstolar saknades aldrig. Hela området är en enda stor skandinav-koloni (förutom alla britter som åker med Thomson).

Det roligaste för min egen del var att få prova att dyka med tub. 12 meter ned i Atlanten var det häftigaste jag gjort på länge! :Malaj: Det lär bli ett PADI Scuba Diver-cert inom snar framtid.

Som sagt: tack för tipsen. :lala:

/J

Det lär bli ett PADI Scuba Diver-cert inom snar framtid.

/J

Neeeeeeeej, inte dit igen......Väntar med spänning på den första som börjar att argumentera att: CMAS ska det vara, eller varför inte NAUI elle FUAI.........!

Skämt å sido, verkar ha varit en lyckad semester/bröllopsresa, så välkommen hem till SE, +8 grader och regn! :D

//Nisse

Det roligaste för min egen del var att få prova att dyka med tub. 12 meter ned i Atlanten var det häftigaste jag gjort på länge! :) Det lär bli ett PADI Scuba Diver-cert inom snar framtid.

Som sagt: tack för tipsen. :)

/J

Ännu en som trillat dit ;-) gratulerar. Du har en mycket rolig hobby framför dig. Plus att man får stor chans att tillfredsställa prylbögen i sig :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...