Jump to content

Blackhawk Patrol Pack

I22 Vargen

Recommended Posts

Hepp,

Någon som har varit i kontakt med en Blackhawk Patrol Pack.. !?

åsikter om den ? funderar på ett framtida inköp....

:)

Hmm kanske ska klistra in en länk så folk kan se hur den ser ut:

http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...185f06c323bf849

Edited by I22 Vargen

Jag var "sådär" nöjd med den jag hade, den passade mig aldrig riktigt bra.

Lite kort i ryggen, vilket iofs inte är ovanligt med ryggor som jänkarna har, men den blev aldrig en favorit.

Använde den från och till under några år, gillade heller inte att några sömmar gick upp, trots ingen diretk våldsam användning.

Utan tvekan kan du (i min mening) få en betydligt bättre säck för de pengarna.

Jag hade hellre kollat på ex: Lightfighter RAID pack, Eagle eller CamelBak's sortiment.

Jag har haft en Eagle becker patrol pack.

Den ser likadan ut som BHI:s rygga.

Jag var nöjd med den men håller med 2Sharp att jag hade satsat på en annan rygga för dom pengarna.

Vill du kan jag slänga upp detaljbilder på patrolpacken.

Tror att BHI har gjort sin likadan som Eagles.

Jag har haft en Eagle becker patrol pack.

Den ser likadan ut som BHI:s rygga.

Jag var nöjd med den men håller med 2Sharp att jag hade satsat på en annan rygga för dom pengarna.

Vill du kan jag slänga upp detaljbilder på patrolpacken.

Tror att BHI har gjort sin likadan som Eagles.

Ja lite bilder vore nice, Schysst !

Har kollat på lite andra säckar men fastnat för den relativa enkelheten i Patrol Packen, är lite alergisk till för många finesser, att den sitter högt gör inget, då slipper den fajtas med utrustning i stridsbältet.

Volymen är ca 30 liter.

En huvudsäck med 4 interna småfickor för bla vätskesystem mm.

på utsidan sitter 6 st mindre fickor.

2 på locket och 4 på själva säcken.

Där är ett avtagbart avbärarbälte.

Sedan sitter det fästpunkter för aliceclips på olika ställen på säcken.

Tyvärr passar inte Mollefickor där.

Är även en innerficka i locket.

Här har du bärsystemet på Eagle ryggan.

Avbärarbältet sitter fast med kardborre i mitten.

Axelremmar klädda med antislipmaterial.

eaglebeckerpatrolpack0044gw.th.jpg

Innersäcken rullas ihop och stängs med ett spänne.

eaglebeckerpatrolpack0016ax.th.jpg

Fickor på huvudsäcken rymmer 1 liters amerikansk fältflaska eller 3 st 5.56 magasin.

eaglebeckerpatrolpack0028gf.th.jpg

Hoppas dom duger. :clap:

Tackar för bilderna... fina.

Hmmm rullar ihop öppningen upptill hade nog gillat ett snöre som man drar åt bara.

Verkar iof helt ok för 1 dygns övn, patrull etc.... får ta och kolla upp Maxpedition säckar också och kanske något liknande märke, förslag någon !?

Hmmm ja den verkar vara fin..... hittar inget bra ställe att köpa den på bara...hittar bara 1 ställe.. !

Nu när jag kollat lite på de 2 andra så ser man direkt att dom känns lite små tyvärr.... får nog gå på min ursprungliga linje med BHI Patrol Packen.

Edited by I22 Vargen

Vet någon om det är funkis att fästa småväskor från Maxpedition, BHI (S.T.R.I.K.E), RECON´s fickor och Stridsväst 2000 fickor på en Lightfighter RAID Pack !?...

.... det snackas hela tiden om MOLLE...men är det ett speciellt märke eller en typ av fästning för fickor ?

Vet någon om det är funkis att fästa småväskor från Maxpedition, BHI (S.T.R.I.K.E), RECON´s fickor och Stridsväst 2000 fickor på en Lightfighter RAID Pack !?...

.... det snackas hela tiden om MOLLE...men är det ett speciellt märke eller en typ av fästning för fickor ?

Bra fråga, då det finns många som använder fel beteckning!

MOdular Lightweight Loadcarrying Equipment är gjort av amerikanska firman SDS som ersättning för det gamla All-purpose Lightweight Individual Carrying Equipment som påbörjades under Vietnamkriget. Liksom det gamla systemet hadde ett flicknamn (ALICE) uttalas nya systemet "Molly". Det är först när man skal montera några av MOLLE fickorna på väst-, bälte- eller ryg-delarna av MOLLE att man börjar prata om PALS = Pouch Attachment Ladder System.

Så som jag har förstått det är det enbart SDS som gör MOLLE-systemet. Att andra firmor sen använder PALS är något dom får betala royalties för... Och det är inte småpenningar vi pratar om här!

MVH

Troels

Hade jag fått välja mellan Patrol packen och en RAID hade valet 25 gånger av 5 blivit RAID packen.

Kvalitén är avsevärt högre och säcken är mycket mer användarvänlig.

Jag har haft div. fickor på min RAID, dock ej SV2K fickor [ännu] testade precis med en stor och en liten flerbruksficka och det var inga problem, dock något pilligt.

Hade tyvärr ingen magainsficka tillgänglig för test.

Köp en RAID! :rolleyes:

(Tack för infon Patroels, du gör skäl för din titel :clap: )

Edited by 2Sharp

Ja, RAIDen är ju jäkligt fin. Framförallt nice att man kan spänna fast lite tyngre grejjer inuti med hjälp av strapsen som sitter fastsydda i botten på ryggan. Belastar inte dragkedjorna så himla mycket då.

Å så tror jag att det bara går och fästa på SV2K fickor i botten på RAID. Har inte testat än men det är det enda stället där det ser ut att passa. Annars så blir det som vanligt med PALS kontra SV2K, knök bök å sprätta..

Eller så gör du som jag I22 Vargen, köp både Eagle A-III-PM och RAIDen... :rolleyes:

Då har man lite å välja mellan..

Å så tror jag att det bara går och fästa på SV2K fickor i botten på RAID. Har inte testat än men det är det enda stället där det ser ut att passa. Annars så blir det som vanligt med PALS kontra SV2K, knök bök å sprätta..

Nää, göbbe lelle...

Jag tryckte dit en flerbruksfick liten på sidan, på nalgene fickan, samt en stor flerbruksficka på framsidan, pilligt, men det funkar.

:rolleyes:

Hur många liter är RAID packen? Är själv ute efter nån liknade väska runt 30-35 liter.

Jag har lite svårt att konvertera kubiktum till liter, men, jag är rätt säker på att den är runt 35 liter.

:blink:

Jag har lite svårt att konvertera kubiktum till liter, men, jag är rätt säker på att den är runt 35 liter.

Ganska bra uppskattning, om jag räknat rätt får jag det till 35,23 l.

1 l = 1 dm^3

1" = 0,254 dm

=> 1 cu.in. = 0,254^3 = 0,016387064 l

Ryggsäcken är på 2150 cu.in.

2150 x 0,016387064 = 35,2321876 l

Ganska bra uppskattning, om jag räknat rätt får jag det till 35,23 l.

1 l = 1 dm^3

1" = 0,254 dm

=> 1 cu.in. = 0,254^3 = 0,016387064 l

Ryggsäcken är på 2150 cu.in.

2150 x 0,016387064 = 35,2321876 l

Du är så multikompetent, jag vill helst syssla med kulsprutor.. :blink:

Jag har främst använt ryggor man lastar "uppifrån", insett att det är en grym fördel att kunna öppna upp nästan hela framsidan och packa/plocka ur därifrån.

Kanske lite omständligare då man måste knäppa upp div. spännen men...

Köp en RAID... ;)

• 3 weeks later...

Lånar tråden lite...

Vad är det de där handgjorda(?) ryggsäckarna heter som går på flera hundra dollar och har liksom band på utsidan? Tror de är på runt 100 liter? De är iallafall svindyra och verkar bra

Edited by twintip

Lånar tråden lite...

Vad är det de där handgjorda(?) ryggsäckarna heter som går på flera hundra dollar och har liksom band på utsidan? Tror de är på runt 100 liter? De är iallafall svindyra och verkar bra

Kifaru är väl vad som ligger närmast till hands?

Finns några forumiter som har Kifaru-säckar i sin besittning, och som tycker om dom. Dröjer nog inte länge innan nån av dom dräller in här...

Kånkat ra180 i en av deras säckar under en dag, och den satt väl helt okej och verkade riktigt bra, men med alla dessa remmar, inställningar och high-tech-schyshmogul-grejjer var jag nog bra långt ifrån en optimerad inställning av säcken :rockon:

Edited by Toll

När vi ändå snackar Blackhawk säckar så undrar jag om ni har erfarenheter av X1 R.A.P.T.O.R.

Jag hittar inte storleken på den någonstans. Nån som vet? Säcken har ju ingen beskrivning alls på Blackhawks sida. ,O

Samt hur många liter är 100oz?

Tacksam för hjälp

Edit:

Hittade storleken och tror att jag räknat om den rätt till liter:

AVERAGE DIMENSIONS:

• Overall: 20" H x 13.5" W x 6.75" D , Plus Pouches.

• Total volume: 2500 cu. in

= 40,96766 Liter

Känns lite stort för att ha som dagtursäck ;)

Å litta dyr. :rockon: Får leta bra pris på Ebay.

Slänger in några bilder på den.

603D05BK.jpgBH339_1.jpg

Edited by Valpen

När vi ändå snackar Blackhawk säckar så undrar jag om ni har erfarenheter av X1 R.A.P.T.O.R.

Jag hittar inte storleken på den någonstans. Nån som vet? Säcken har ju ingen beskrivning alls på Blackhawks sida. :dribble:

Samt hur många liter är 100oz?

Tacksam för hjälp

100oz är 3 liter.