Jump to content

Recommended Posts

Någon som kan ge lite info på hur Livkomp och 6:e är organiserade nu? ÄR det 3 skytteplutoner och en stab och tross pluton på båda? Vilka fordon kommer ni att använda? Blir det Pbv till alla eller? Vilka vapensystem kommer ni att använda på de båda kompanierna? är det identiskt även där? Hur är utbildningsplanerna upplagda osv.?

Båda komp har vardera 3 Sk-pl, en S&T och en PBV-pl. Dom använder PBV302.

Lt Ki är väldigt hård i början och går ner och lägger sig på bara hård lite senare i utbildningen. Men han är jävligt rolig och bra att ha och göra med. Akta er för hans ironi dock, den är farlig ibland ;)

Edited by Svempa
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

J*** Kaptenen MÅSTE ha dödat förr. Så är det bara. :)

Kn Ö kallades av sin förra pluton för Kapten Känga. Kanske med rätt? :)

Är H IPC i år också? Hursom är han bra som fan! Den mannen blir inte trött eller utmattad. Som en duracell kanin. Bara går o går o går... ;)

Edited by mdn
Namn borttagna. /mdn, BG
  • 2 weeks later...
Lt Ki är väldigt hård i början och går ner och lägger sig på bara hård lite senare i utbildningen. Men han är jävligt rolig och bra att ha och göra med. Akta er för hans ironi dock, den är farlig ibland ;)

Han är hårdare mot oss nu än i början men vi blir också bäst. Enda nackdelen med honom som jag ser nu, förutom att man tycker att han är jobbig för att han är sträng osv. är väl att han verkar ta lite dålig hänsyn till folk som skadade osv. Som "tur" är ska han på kaptenskola i sommar, så vi har honom bara halva utbildningsåret, undrar vem som tar över dock, tror inte de flyttar upp Lt.Karl till Plutonchef.

Fältvaneveckan är för vår del nu över, nästa vecka blir det P-Skott och PEK-Skjutning i Enköping. Följt av skyddsvutb tror jag.

Edited by GodSent
Ni som låg in på livkomp förra året, hur många fältväckor i skogen fick ni gå igenom? Bor man i tält när man över sib under övningarna?

Fältveckor hade vi 7 - 8 st har jag för mig. Beroende om man var soldat eller gruppchef. Alla var ju inte i skogen dock. När du SIB:ar bor man ibland i tält och ibland inte. Vanligt förekommande är ju att man tar/genomsöker en byggnad och går in i kvarter i den.

Har ni haft era fältvaneveckor/vecka än? Ni delar ju våran tur iom att ni har den på vintern. Blir det på Tilfället eller? :rolleyes:

Edited by Svempa
Ni som låg in på livkomp förra året, hur många fältväckor i skogen fick ni gå igenom? Bor man i tält när man över sib under övningarna?

Fältveckor hade vi 7 - 8 st har jag för mig. Beroende om man var soldat eller gruppchef. Alla var ju inte i skogen dock. När du SIB:ar bor man ibland i tält och ibland inte. Vanligt förekommande är ju att man tar/genomsöker en byggnad och går in i kvarter i den.

Har ni haft era fältvaneveckor/vecka än? Ni delar ju våran tur iom att ni har den på vintern. Blir det på Tilfället eller? :baskerPa:

Fältveckan hade vi för 1 vecka sedan, ja det var Tilfället.. =) Vilka har mest fält då? soldaterna lr Gruppchef?

Har ni haft era fältvaneveckor/vecka än? Ni delar ju våran tur iom att ni har den på vintern. Blir det på Tilfället eller? :rolleyes:

Fältveckan hade vi för 1 vecka sedan, ja det var Tilfället.. =) Vilka har mest fält då? soldaterna lr Gruppchef?

Så nu är det ingen av 07 kullen som gillar Tilfället heller? :)

Gruppcheferna hade en extra vecka med en liten härlig specialare :)

Edited by Svempa
hej..hur gick det för er som ryckte in på gardet livkomp o 6:e. Hur är befälen, utbildningen, över under förväntan?tråkigtel kul osv??

jorå befälen va bättre än va jag hade kunnat tro men de kanske bara jag tycker:P annars så e det nog ungefär så som jag hade trott att de skulle va förutom att jag trodde de skulle va mycket mer ut å springa å sån fys men men de kanske kommer :D

Nä, alltså Tilfället vill jag aldrig mer se .. :P

hej..hur gick det för er som ryckte in på gardet livkomp o 6:e. Hur är befälen, utbildningen, över under förväntan?tråkigtel kul osv??

Vad ska man säga, befälen verkar va väldigt kunniga och det är ju bra! GSU:n är väl inte direkt det roligaste jag har sysslat med i mitt liv, endel dagar är riktiga tunga, de behöver inte va tunga fysiskt. Från och med nästa vecka börjar vi med strid mer och det sägs ju att det ska vara roligt. Vi ska börja med stridparsstrid och allt vad det innebär, tex växelvisframåt.

Nä, alltså Tilfället vill jag aldrig mer se .. :P

Vad ska man säga, befälen verkar va väldigt kunniga och det är ju bra! GSU:n är väl inte direkt det roligaste jag har sysslat med i mitt liv, endel dagar är riktiga tunga, de behöver inte va tunga fysiskt. Från och med nästa vecka börjar vi med strid mer och det sägs ju att det ska vara roligt. Vi ska börja med stridparsstrid och allt vad det innebär, tex växelvisframåt.

Bra! Man SKA hata Tillfället.

Hehe var ni där flera gånger? Vad hade du för befäl Svempa? Vad fan gör man under en audiens? De jag fått höra är att man står i en trappa i princip.. befälen hade ej tid/lust att svara. Hur länge pågår en audiens?

Vänta bara till ni muckat och gått med i Hemvärnet. I stort sätt alla grupp-/plutonchefskurser LGG håller åt Hemvärnet innehåller momentet: Ta och Bevaka TILLFÄLLET. :-P

/D

Vänta bara till ni muckat och gått med i Hemvärnet. I stort sätt alla grupp-/plutonchefskurser LGG håller åt Hemvärnet innehåller momentet: Ta och Bevaka TILLFÄLLET. :-P

/D

Fast gå med i HV känns rätt långt bort om jag ska vara ärlig :)

Fast gå med i HV känns rätt långt bort om jag ska vara ärlig :-P

Det kommer, det kommer.. ;)

/D (som dessutom tycker att soldater från Livkomp/6:e är precis det som kompanierna i Bataljon Stockholm behöver. Folk som vet hur man bevakar objekt samt är kungar på SIB)

Hehe var ni där flera gånger? Vad hade du för befäl Svempa? Vad fan gör man under en audiens? De jag fått höra är att man står i en trappa i princip.. befälen hade ej tid/lust att svara. Hur länge pågår en audiens?

Vi var där 3 gånger sammanlagt tror jag. Fast dom sista två gångerna var det ju bara en dag eller halvdag.

Jag hade Kn H (eran nya Adjutant mao), Kn Öh (ej kvar, är lärare på MSS numera), Lt Ki, Lt Hedb, Lt Spi samt Fk Fo (som är på 6:e komp nu tror jag)

Audiens är då kungen tar emiot nya ambassadörer på Slottet. Dom ska lämna över sina "ambassadörslicenser" (kommer ej ihåg korrekt namn). Så står man i en trappa och skyldrar gevär när dom går förbi upp till kungens mottagningsvåning. Innan ambassadörerna kommer brukar kungen knalla förbi också ifall man är lagd åt kändishållet ;) Så mycket riktigt står man i trappan utom när dom är inne hos kungen då är det lite paus och sträcka på benen.

Hur länge det håller på beror helt på hur många ambassadörer som kommer. Det är ganska tråkigt men man kan ju alltid skryta med att man sett kungen på väldigt nära håll, när man är hemma på permis nästa gång :rolleyes:

Edited by Svempa
  • 4 months later...

Härligt att se gamla hederliga Livkomp!

Tur man ska in snart igen för man börjar få seriösa abstinensbesvär ;) Särskilt när man ser såna här bilder och tänker tillbaks till en jävligt härlig tid. Njut av tiden på LG grabbar. Roligare blir det inte.

Vilka ligger på Log 10 förresten?

Edited by Svempa

Det blir YOP för min del.

Då har ni som bor på 3:ans sida tur i år iom att det inte varit så varmt. Den sidan blir en veritabel bastu när tempen börjar klättra lite och stolen står högt.

Edited by Svempa
  • 3 months later...