Jump to content

Svenska militärfilmer från beredskapstiden

Jonsson8

Recommended Posts

Någon fler som gillar att kolla på de gamla svenska militärfilmer och militärfarser som då och då visas som matinéfilmer på SVT? Jag såg just på "Kamrater i vapenrocken" från 1938, och av någon anledning är det rätt kul att se på dessa svartvita nostalgifilmer från tiden runt och under beredskapstiden på 30- och 40-talet, de är ofta rätt komiska. Kul även att få se hur de var utrustade på den tiden.

Vilka fler liknande filmer finns det? Här är några jag kommer på som är mer eller mindre sevärda, finns det fler? Fyll på listan! Finns några av dem på DVD? Kronans käcka gossar och Beredskapspojkar finns på dubbel-DVD, men hur är det med de andra?

Kamrater i vapenrocken

Kronans käcka gossar

Beredskapspojkar

Soldat Bom

Jag såg också den filmen och tycker om att se svenska militärfilmen runt krigsåren. Tycker det är roligt att se hur varje film innehåller lite propaganda också, då tänker jag mest på Kronans Käcka Gossar och Beredskapspojkar. Mycket roligt nöje i någon timma.

• 4 weeks later...
Jag såg också den filmen och tycker om att se svenska militärfilmen runt krigsåren. Tycker det är roligt att se hur varje film innehåller lite propaganda också, då tänker jag mest på Kronans Käcka Gossar och Beredskapspojkar. Mycket roligt nöje i någon timma.

Men repmånad är oxå alltid lika rolig :/

Ett antal av dessa filmer snurrar på TV4+ med start runt 06:00.

Jag kan även rekommendera "Första divisionen" som kom i slutet på 40-talet. Innehåller en hel del scener med störtbombaren B5.

/Olle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...